• Apostl1

    Inga referenser inför sista jobbintervjun??

    Tjenixen, jag fyllde nyss 19 år och tar därmed studenten om ett par veckor. På grund av detta så har jag sökt arbete sedan några veckor tillbaka och varit på en hel drös olika intervjuer, varav de flesta gått riktigt bra! Dock är det ett av dessa jobb som sticker ut bland de övriga då både lönen är bättre, arbetsplatsen trevligare och själva jobbsysslorna mer öppna för personlig utveckling. Jag har redan varit på två av tre intervjuer för jobbet och ska redan imorgon på den allra sista i mängden. Dock har ett problem uppstått, jag har inga respektabla referenser att använda mig av vilket är ett extremt stort minus för detta arbete skulle jag tro.

    Har tidigare deltidsjobbat på hemköp men de lär inte komma ihåg mig för fem öre då detta var ca två-tre år sedan. Andra arbetssysslor har bestått av parskötsel via kommunen (där handledaren var superschysst och tidigare gått med på att vara referens men verkar nu ha slutat jobbet och gått totalt under jorden), samt pack och flytt på ett forskningsföretag där min mor arbetat, men känns ju sisådär att behöva ange morsan som referens och är nog bara bättre att strunta i det helt och hållet i sådana fall. De flesta av mina lärare är en drös underbetalda och livströtta själar som helt säkert inte kan tänka sig att ställa upp. Min närvaro är bra och betygen ligger i det övre skiktet, men de har trots detta varit väldigt skeptiska så fort man styrt in en konversation mot att använda dem som potentiella referenser. 

    Hur ska jag hantera situationen? De två intervjuerna som jag varit på hos företaget har än så länge gått kanon och blev till och med erbjuden att ta en snabb fika innan den senaste. Är det bäst att bara vara ärlig kring hela situationen och förlita sig på att den sociala förmågan tar mig hela vägen eller ska man försöka koka ihop något annat?

    Värt att nämna kan vara att jag först kommer att vara anställd hos ett bemanningsföretag för att senare gå över till fast anställning hos det faktiska företaget. Vet inte om det gör någon egentlig skillnad men vad vet jag!

  • Svar på tråden Inga referenser inför sista jobbintervjun??
  • Bibbidi

    Hör med hemköp.

    Det är absolut ingenting ovanligt att använda sig av referenser som är 2-3 år gamla. Hur tror du annars folk gör som söker nya jobb men som inte vill gå ut med det till nuvarande chef och kollegor? :) Äldre referenser är inte heller ovanligt, en del säger ju att det är just för att man vill hålla jobbsökandet hemligt för aktuell arbetsplats.

    Hör med lärarna igen, kompisar kan också fungera som referenser.

  • Apostl1

    Brukade driva en rätt stor förening tillsammans med en polare. Dock lite svårt att ange sig själv eller en kompis som referens på det sättet? :P

Svar på tråden Inga referenser inför sista jobbintervjun??