• superwoman7806

    Amstaff valp 10 veckor

    Min valp på 10 veckor har börjat morra och skälla väldigt mycket mot mig, ibland biter han också. Jag säger till honom men han lyssnar inte, han har även börjat ibland kissa på sängen där han sover? Väldigt konstigt då de sägs ju att valpar brukar oftast ej kissa/bajsa där de sover.. En annan grej är att han gnäller nästan hela tiden och jag vet inte vad han vill.
    Jag vet att han är bara 10 veckor men lite orolig blir man när han morrar och skäller samt biter ibland när man inte har gjort något utan bara sitter bredvid. Hjälp?

  • Svar på tråden Amstaff valp 10 veckor
  • annikasater

    Börja med att kolla upp valpen hos veterinär. Det är alltid bäst att utesluta kroppsliga fel innan man börjar att nysta i någon annan ände.

  • Anna60

    Valpar bits. Det är bara så. Precis som bebisar som vill veta hur saker känns och smakar och inte har nån erfarenhet. Du får avleda. Säg nej, skrik inte men höj rösten, och gör något annat. Valpar måste fostras. Lär den tidigt också med "loss". Den skall lära sig att släppa saker på kommando och detta tränar man många gånger om dagen. Varje gång den lossar på kommando så berömmer du, ger godis och lämnar tillbaka saken (som lämpligast i början kan vara en repknut som finns att köpa i alla djurbutiker). Ibland får man hjälpa till med att öppna hundens gap eftersom den inte riktigt förstår vad du vill.

    I ALL fostran gäller tålamod. Beröm när den gör rätt och ignorera när den gör fel. Aldrig straffa fel! Gör om och gör rätt hela tiden. Till slut begriper hunden.

    Gå ut med hunden varje gång den ätit, druckit, lekt och sovit om du vill ha den rumsren. Ibland får man även gå ut med den en gång på natten den första månaden.  

    Är hunden besiktigad hos veterinären innan du köpte den? 

  • Dexter dot com
    superwoman7806 skrev 2018-05-25 11:41:07 följande:

    Min valp på 10 veckor har börjat morra och skälla väldigt mycket mot mig, ibland biter han också. Jag säger till honom men han lyssnar inte, han har även börjat ibland kissa på sängen där han sover? Väldigt konstigt då de sägs ju att valpar brukar oftast ej kissa/bajsa där de sover.. En annan grej är att han gnäller nästan hela tiden och jag vet inte vad han vill.
    Jag vet att han är bara 10 veckor men lite orolig blir man när han morrar och skäller samt biter ibland när man inte har gjort något utan bara sitter bredvid. Hjälp?


    Morr och skäll är ju hunden sätt att kommunicera vilket är bra sen är det ju du som måste lära dig tyda hans kroppsspråk och ljud. Att valpen kissar inne beror ju på att den inte kommer ut i tid så ut med valpen oftare . Bits gör dom och att "säga åt dom" eller ta tag i dom gör saken oftast bara värre, avled med leksak och beröm när valpen slutar.
    Gnällandet däremot är inte normalt...är hunden vetbesiktigad ? 
  • superwoman7806

    Ja, han är besiktigad, inget är fel.. Han kanske är uttråkad? Han har väldigt många leksaker men han kanske behöver lite motion? Hur mycket ska man ens gå med en 10 veckors valp?

  • Anonym (Stimulans)

    Amstaff kräver mycket hjärngympa och mental stimulans. Det är nästan viktigare än fysisk träning.

    Man brukar säga 1 min promenad per vecka valpen är så är den 10 veckor så betyder det 10 min åt gången

    Amstaff har lite benägenhet för ledproblem så undvik höga hopp och gärna trappor också så länge den är valp

  • Dexter dot com
    superwoman7806 skrev 2018-05-26 13:59:43 följande:

    Ja, han är besiktigad, inget är fel.. Han kanske är uttråkad? Han har väldigt många leksaker men han kanske behöver lite motion? Hur mycket ska man ens gå med en 10 veckors valp?


    En så ung hund behöver inga promenader utan få lufsa runt i sin egen takt och utforska närmiljön. Du kan vara ute länge så länge valpen själv får bestämma tempot och det inte är för varmt ute. Vid den här åldern är ju prio 1 att valpen blir trygg hemma, i närmiljön och med dig men du kan självklart börja lite smått med koppelträning korta stunder, kontaktövningar, inkallning under lekfulla former osv. Vad ha du tänkt aktivera hunden med senare?
  • micromat

    1) gällande bitandet. När är valpen försöker bita ge en leksak. Dvs sysselsätt valpen med annat.

    2) öva på att vara passiv - dvs göra ingenting.

    3) Gå ut med valpen varje gång den ätit, sovit och lekt. Tvätta sängen ordentligt så att all urin försvinner så att valpen inte vill "markera" på samma ställe.

    4) träna in lite enkla kommandon, släng ut lite mat i gräset. Så att valpen får jobba lite med huvudet.

    Tänk bara på att inte göra massor på en gång för då får du en jättestressad hund som inte kan chilla. Gå inga långa promenader, gå och sätt dig på en gräsmatta och sitt där, kolla på folk & låt valpen snosa runt.

    Amstaffs kan va jäkligt tuffa, jäkligt ettriga och jäkligt envisa. Så att han skäller och morrar är egentligen inget konstigt, du måste lära honom att det inte är okej. Lekmorr osv är ju helt okej. Sätt upp regler och håll dom reglerna. Får han inte bitas så får han inte bitas.

  • superwoman7806

    Tar ut honom, idag tillexemepel efter han vaknat stod han vid dörren och väntade..

    När han skäller och morrar viftar svansen så det är väl lekmorr? Ger jag honom ett tuggben kopplar han av nästan direkt och somnar efter ha gnagat på den. Igår så tog jag honom till en gräsmatta utanför mig och hade en lina på honom så han kunde springa lite fritt i sin egen takt, och sket i promenaden.

  • sextiotalist
    superwoman7806 skrev 2018-05-25 11:41:07 följande:

    Min valp på 10 veckor har börjat morra och skälla väldigt mycket mot mig, ibland biter han också. Jag säger till honom men han lyssnar inte, han har även börjat ibland kissa på sängen där han sover? Väldigt konstigt då de sägs ju att valpar brukar oftast ej kissa/bajsa där de sover.. En annan grej är att han gnäller nästan hela tiden och jag vet inte vad han vill.
    Jag vet att han är bara 10 veckor men lite orolig blir man när han morrar och skäller samt biter ibland när man inte har gjort något utan bara sitter bredvid. Hjälp?


    Jag hoppas du vet vad du gav dig in på när de skaffade en hund som behöver en fast hand?
  • Anonym (Io)

    Du verkar sakna en del kunskap om hundar och valpar, hur har du läst på innan hundköpet? Varför kontaktar du inte uppfödaren och frågar? Hen kan ju också bokstavligen titta på valpens beteende och hjälpa dig.

  • Anna60
    superwoman7806 skrev 2018-05-26 13:59:43 följande:
    Ja, han är besiktigad, inget är fel.. Han kanske är uttråkad? Han har väldigt många leksaker men han kanske behöver lite motion? Hur mycket ska man ens gå med en 10 veckors valp?
    Ingen motion alls! Den ska få lulla omkring med dig som trygghet omkring sig. Lek, busa, spring, var rolig. Men inga längre promenader.
Svar på tråden Amstaff valp 10 veckor