• kma

    Hinner inte sälja innan jag ska köpa?

    Hej

    Jag ska köpa hus och har hittat mitt drömhus som jag bara måste ha. Jag ska på visning nästa lördag. Nu är det så att försäljning av min nuvarande lägenhet börjar imorgon så jag kommer inte att ha tillgång till kontantinsats på ett tag och vad jag förstår skrivs kontrakt (alltså att man betalar kontantinsatsen då) och detta görs bara någon dag efter budgivningen?

    Hur ska jag göra. Jag tänkte att jag tar ett topplån nu för att ha kontantinsatsen och sen när jag väl får den så betalar jag av topplånet direkt.

    Eller hur funkar detta är det kört för mig?

  • Svar på tråden Hinner inte sälja innan jag ska köpa?
  • Anonym (mmmm)

    Vi köpte hus för 2 år sen och då fick vi ett tillfälligt lån för den summan så det löste sig galant. 

  • Anonym (Handpenningslån)

    Man kan få låna handpenningen räntefritt av banken om man återbetalar när resterande köpesumma ska betalas. Så har du något du säljer med tillräcklig vinst för att få loss handpenningen är det inga problem! Prata med din bank bara!

  • Anonym (Tovve)

    Bankerna har blivit stenhårda, inte samma sak idag som för 1 år sedan. Som ni märkt på marknaden är det inte så lätt att sälja längre, och speciellt inte till det pris som säljarna tänkt sig.

  • Anonym (Handpenningslån)
    Anonym (Tovve) skrev 2018-05-29 08:38:58 följande:

    Bankerna har blivit stenhårda, inte samma sak idag som för 1 år sedan. Som ni märkt på marknaden är det inte så lätt att sälja längre, och speciellt inte till det pris som säljarna tänkt sig.


    Beror nog på var man bor. I min stad (ca 30000 invånare, Mellansverige) blir många hus till och med sålda innan visning pga att det är så het marknad. Och priserna stiger än, eller har iallafall garanterat inte sjunkit. I vissa fall blir man väldigt förvånad över hur mycket husen går för.
  • cloudberry79

    Överbryggningslån eller räntefritt handpenningslån är det du behöver. Du löser sedan detta med din kontantinsats från försäljningen vid tillträdet till huset.


    Just NO.
  • Anonym (F)

    Är det verkligen så svårt? Vi köpte nytt för mindre än en vecka sedan. Vår lgh ska ut till försäljning nu i sommar och vi fick sådant handpenningslån från banken + att det skrevs in i kontraktet att vi behöver få vår lgh såld för att kontraktet ska gälla. Inga problem alls och rätt standard enligt mäklaren.

  • Anonym (Tovve)
    Anonym (F) skrev 2018-05-29 11:04:38 följande:

    Är det verkligen så svårt? Vi köpte nytt för mindre än en vecka sedan. Vår lgh ska ut till försäljning nu i sommar och vi fick sådant handpenningslån från banken + att det skrevs in i kontraktet att vi behöver få vår lgh såld för att kontraktet ska gälla. Inga problem alls och rätt standard enligt mäklaren.


    Beror väl på var du bor, bor du i en storstad så är det värre, byggföretagen har fått börja säga upp folk nu. Det har hänt en jävla massa på bara 4-5 mån. Bara titta på hemnet, så ser man att lägenheter och hus ligger ut bra mycket längre nu än för 1 år sedan
  • Anonym (F)
    Anonym (Tovve) skrev 2018-05-29 12:32:56 följande:
    Beror väl på var du bor, bor du i en storstad så är det värre, byggföretagen har fått börja säga upp folk nu. Det har hänt en jävla massa på bara 4-5 mån. Bara titta på hemnet, så ser man att lägenheter och hus ligger ut bra mycket längre nu än för 1 år sedan
    Bor i gbg. Vet inte hur det var för 4-5 månader sedan men tycker det går rätt snabbt ändå (iaf de objekt vi varit intresserade av). Sambon arbetar inom bygg och har inte heller märkt av någon nergång..
Svar på tråden Hinner inte sälja innan jag ska köpa?