Inlägg från: molly50 |Visa alla inlägg
  • molly50

    Vägrar katt inne

    Sharper skrev 2018-05-30 10:46:21 följande:
    Då situationen pga hans exfru är som det är (kan inte gå in på mer) skulle göra det hela värre om jag sa nej nu när dom har blivit lovade katten. Tyvärr är det så. Hade situationen varit normal så hade de inte varit några problem att säga "Tyvärr men inte just nu" även om dom blivit lovade av min sambo. Jag gör det som måstes MEN mina barn kommer faktislt i första hand och för min del även de andra djuren då jag har hittat rutiner för mig som fungerar. Dom veckorna hans barn inte bor hos oss kan min sambo vara borta som mest 04.30-23 om det vill sig illa under sommarhalvåret i vissa fall 7 dagar i veckan. Det är liksom mycket jag måste planera och prioritera. När han har barnen är han borta 04.30-15 som längst + att hans dotter är hemma någon gång mellan 14-15 beroende på när skolan slutar.
    Jag förstår att du vill sätta dina barn i första hand.
    Men jag tycker det är fel om katten ska straffas för något hans exfru har gjort.
    Carpe Diem
  • molly50
    Sharper skrev 2018-06-01 06:05:10 följande:
    Katt har funnits innan och det har inte varit några problem.
    Fast det här handlar ju om en liten kattunge som ännu inte har lärt sig att hävda sitt revir.
    Hur tror du att den ska klara sig mot vuxna katter som redan har etablerat sina revir?
    Carpe Diem
  • molly50
    Sharper skrev 2018-05-31 20:20:30 följande:
    när den e tillräckligt stor för att vara ladugårdskatt ja. Sen springer där 2 katter redan flera gånger om dagen så helt ensam kommer den inte bli.
    Och vad tycker din sambo om din lösning? Har du föreslagit den för honom?
    Carpe Diem
  • molly50
    Sharper skrev 2018-06-01 09:46:04 följande:
    Hur blir katten misskött bara för att JAG inte tar hand om den, när det finns en annan vuxen som kommer göra det?

    Jag kan lova att vi visar hänsyn och respekt till våra barn och deras känslor. Här man tidigare haft riktigt dåliga förhållanden vet man hur msn vill ha det och inte vill ha det. Kommunikation får våran relation att fungera (bara just denna grejen med katten som blivit fel). Ingen av oss har någon empatistöening så sluta diagnostisera hit och dit, du är välkommen hem och träffa mig isåfall så får du se ett väl fungerande hem dör barn och djur sköts exemplariskt (även om exfrun inte tycker det och gör ALLT för att sambon inte ska få ha sina barn, tillochmed kommer med lögner).
    Om din sambo är borta så mycket på jobb som du beskriver,hur får då katten sin skötsel när bara du är hemma,om du inte vill ta hand om den?
    Carpe Diem
  • molly50
    Sharper skrev 2018-06-01 10:24:45 följande:
    Jag hinner med mat, vatten och i absolut värsta fall ta kattlådan under perioden den ska va inne. Men jag har två egna barn (2 och 5 år gamla) som ska tas om hand. Jag är hemma efter jobb tidigast klockan 17 ibland så sent som 18. Då är det hönsen som får tillsyn, hunden släpps ut från hundgården sen lagar jag mat. Efter kvällsmaten ska barnen eventuellt bada/duscha och i samband med det får hunden mat. Efter barnen lagt sig (detta är klart 19.30) ska köket plockas iordning, fåren ska få sin tillsyn, en liten promenad på 10-15 minuter med hunden och sen ska jag hinna varva ner och eventuellt duscha/bada innan jag lägger mig vid 20.30-21 någon gång.
    Och att ge katten mat och göra rent lådan tar inte lång stund. Bara några minuter.
    Men jag förstår inte varför du inte säger ifrån till din sambo om det här?
    Vet han om vilken lösning du har på det här och vad tycker han om den?
    Om du inte ens vill ha hunden inne utan låter den sitta i hundgård hela dagarna så borde ni inte heller skaffa katt som måste vara inne den första tiden.
    Carpe Diem
  • molly50
    Sharper skrev 2018-06-02 12:58:05 följande:
    Hunden sitter i hundgård för att vi jobbar. Grannarna kollar till den minst 1 gång om dagen för promenad. Är vi hemma är hunden självklart där vi är. Är vi ute är hon ute, är vi inne är hon inne.
    Men varför får inte hunden vara inne även om ni inte är hemma?
    Är du inte rädd att den ska hamna mitt i starkt solsken i denna värmen?
    Att grannen kollar till den räcker inte.Saker kan hända snabbt.
    Speciellt när det är så här varmt.
    Carpe Diem
  • molly50
    Hejjk skrev 2018-06-02 19:59:20 följande:
    Dom ska helt klart inte ha några djur alls!
    Så lpngt vill jag inte dra det.
    Vi känner inte TS och vet inte hur hon sköter om sina djur.
    Carpe Diem
  • molly50
    EmberEyes skrev 2018-06-02 20:12:58 följande:
    Det är inte lönt. Personer med denna djursynen kan man inte nå fram till. Hade det varit IRL hade vi kunnat anmäla och på sikt få dem förlagda med djurförbud, men vi kan nog bara acceptera att de här människorna kommer fortsätta missköta sina djur och skaffa fler djur med den uttalade intentionen att missköta och utsätta för fara och skada.
    Nu vet vi ju,som sagt,inte om det rör sig om misskötsel.
    Men det här med hundgård är något jag alltid har haft svårt att förstå mig på.
    Carpe Diem
  • molly50
    Sharper skrev 2018-06-02 20:52:25 följande:
    Ensam i kanske 10 timmar i sträck i ett varmt hus? Förutom att grannen går ut och promenerar med henne såklart. Vatten, skugga och hönshus. Hon kunde inte ha det bättre.
    Om en hund får vara ensam så länge som 10 timmar per dag så kanske man inte ska ha hund.
    Carpe Diem
  • molly50
    Sharper skrev 2018-06-03 07:14:41 följande:
    Jag struntar inte i den men jag vill inte lägga ner en massa energi på den nej. Jag gjorde det på mitt förra jobb men då hade jag iaf 130:-/timmen. Jag gillar inte katter och har rätt att inte gilla dom. Vill min sambo ta hem en katt får han se till att den tas om hand. Jag kan ge det basala med mat vatten eventuellt kattlådan. Men allt annat får sambon stå för. Och barnveckorna får han och barnen ta allt ansvar.
    Så du menar att du ska ha betalt för att ta hand om katten?
    Bara för att du själv inte kan säga ifrån till din sambo?
    Och jag hoppas du inser att du kommer att få mer att ta hand om om du struntar i att göra rent lådan.
    Då lär katten göra sina behov utanför.
    Carpe Diem
  • molly50
    Sharper skrev 2018-06-03 10:13:40 följande:
    Bor på landet och jo, alla här har sina hundar i hundgård om de ingen ute på promenad eller är med i trädgården tex
    Det kanske är så där du bor.
    Men långt ifrån på alla ställen.
    Jag har inte sett någon som har sina hundar i hundgård. 
    Inte ens ute på landet.
    Där får de istället springa lösa.
    Carpe Diem
  • molly50
    Sharper skrev 2018-06-03 13:58:42 följande:
    Utan oss i 10 timmar.
    Ja,men grannen är väl inte heller där hela tiden.
    Sharper skrev 2018-06-03 13:59:15 följande:
    Jag har då aldrig sett folk som lämnar sina hundar hemma och låter dom springa lösa...
    De personerna är nästan alltid hemma då de jobbar på sin gård.
    Och är de borta så får hundarna vara inne i huset eller följa med.
    Dessutom är gården inhägnad med staket.
    Så de kommer ingenstans.
    Sharper skrev 2018-06-03 14:00:34 följande:
    Jag gjorde alltså mer än bara mat vatten kattlåda på jobbet..
    Ja,det förstår jag väl.
    Jag har själv jobbat på ett boende där jag fått ta hand om boendes katter.
    Men du skrev på ett sätt som fick det att låta som att du kan tänka dig att ta hand om katten om du får betalt.
    Carpe Diem
  • molly50
    Sharper skrev 2018-06-03 14:16:22 följande:
    Precis, lite stor skillnad då vi inte jobbar på gården utan har andra jobb.
    Ja,men då vore det kanske bättre om hunden kan vara hos er granne under tiden ni är på jobbet.Som en slags dagmatte.
    Istället för att behöva sitta i hundgården hela dagen,menar jag.
    Om grannen ändå är hemma.
    Sharper skrev 2018-06-03 14:17:28 följande:
    Nej men hon får fortfarande besök ett par gånger om dagen och promenader innan vi kommer hem. Och det är inte alla dagar 10 timmar men som längst.
    Ja,men det är ju för mycket ändå.
    Som sagt,kan inte grannen ha hunden hemma hos sig under dagen likaväl som att hon går dit ett par gånger om dagen.
    Carpe Diem
  • molly50
    Sharper skrev 2018-06-04 15:38:08 följande:
    Nej det går inte. Hon har det jättebra i hundgården.
    Ännu bättre om den hade kunnat vara hos grannen eller någon annan på dagen.
    En vuxen hund ska inte vara ensam i mer än 4 timmar på sin höjd.
    Carpe Diem
  • molly50
    Sharper skrev 2018-06-05 18:26:23 följande:
    Eftersom hon får 2 promenader under tiden vi är borta (En lång och 1 kort) så är hon inte ensam mer än det.
    Så din granne är ute och går med hunden i flera timmar då,menar du?
    Carpe Diem
  • molly50
    Sharper skrev 2018-06-05 18:41:07 följande:
    Nej men hon får fortfarande sällskap, den långa promenaden är 1 timme minst.
    Och då är det fortfarande 9 timmar kvar som hunden får vara själv.
    Carpe Diem
  • molly50
    Sharper skrev 2018-06-05 21:39:23 följande:
    10 timmar är som längst och inte ofta det sker. Men hon mår hur bra som helst och trivs i sin hundgård. Enligt konstens alla regler på tex jordbruksverket gör vi inga fel.
    Det spelar ingen roll om det sker sällan.
    Att lämna hunden ensam i 10 timmar är inte ok enligt några som helst regler!
    Carpe Diem
  • molly50
    Sharper skrev 2018-06-06 12:58:08 följande:
    Det är inte 10 timmar i sträck, hon e utan oss i 10 timmar.
    I rest my case...
    Carpe Diem
  • molly50
    EmberEyes skrev 2018-06-06 13:10:24 följande:
    Tyvärr finns det inget som reglerar hur länge en frisk vuxen hund får vara i en rastgård. Det står att en hund som bor permanent i rastgård ska rastas på annan plats en gång om dagen på annan plats, och tillsyn ska ske 2ggr/dag, och att social kontakt med  människor  bör  ske  några  timmar  varje  dag  genom  aktivering,  rastning eller annan sysselsättning.
    Och det tycker jag låter helt galet.
    Det är ju lätt att skaffa sig en hund om man bara sätter den i en hundgård och bara tittar till den ett par gånger om dagen.
    Carpe Diem
  • molly50
    Panduro skrev 2018-06-06 13:56:20 följande:
    Jag har haft ett 10-tal katter. Ingen har varit chippad eller vaccinerad. De har kommit och gått som de själva vill. De flesta har kommit hem till natten men sommartid kan de ha varit ute flera dagar på egna äventyr.
    Det borde vara olagligt att släppa ut katter som är okastrerade,ovaccinerade eller omärkta.
    Men det kanske det redan är?
    Jag tycker det är oansvarigt att släppa ut katter som är något av ovanstående.
    Carpe Diem
Svar på tråden Vägrar katt inne