• Micckki

    Erfarenheter kring ersättning och amningsnapp

    Hej!

    Undrar över folks erfarenheter kring lite olika saker. Vi är helt nya med bebis och har ingen erfarenhet alls!

    Vår son är 4 veckor imorgon och är född v 36+6.

    Det första de gjorde på bb var att ge oss en amningsnapp för han tog inte tag direkt och de sa att han har liten mun och är liten. Nu i efterhand så hade man önskat att de gav honom en chans åtminstone eftersom jag bokstavligt hatar den där nappen! Sedan bb så har han fått ersättning + ammats. Vi har fortsatt med det pga att han blir inte nöjd med enbart amning (varit kass i magen sedan förlossning så jag är på utredning för detta) plus att jag inte får det att funka utan nappen!

    Har varit på amningsmottagningen och då funkade det minsann men väl hemma så går det inte...har försökt otaliga gånger på alla möjliga sätt i snart 3 veckor.

    Jag behöver tips angående liggamning med amningsnapp? Hur fanken får man det till att funka?

    Vilken napp använder ni? Har hela tiden använt medela tills igår. Testar nu MAMs pga att jag upplevde det som att medela trillade av heeeela tiden. MAMs verkar sitta bättre.

    Men vet någon om bebis får ner luft via amningsnapp?

    Vilken ersättning är egentligen bäst mot magknip? Vet att alla bebisar är olika men som sagt - vad har ni för erfarenheter?

    Vi har just nu NAN sensitive och har precis använt en hel burk och för 2 dagar sedan var hans bajs hård - liknande en lerklump? Vi har varit så noga med att få rätt mängd för att undvika just detta.

    Vi har även Sempers magdroppar sedan 1 vecka tillbaka - blir bebis mer fisig av dem?

    Testade Windi igår men tyckte inte att det hjälpte?

    Ibland får han magknip och har bajs i snitt varannan dag. Vill så gärna att han ska slippa magknipet så försöker hitta sätt som underlättar eller förebygger?

    Vi har även minifom men ej använt dessa än.

    Är HIPP ersättning bra?

    Har

    Väldigt tacksam för tips och råd!

  • Svar på tråden Erfarenheter kring ersättning och amningsnapp
  • Ina82

    Jag funderade på möjligheten att öka din mjölkmängd så att du skulle slippa ge ersättning. - de brukar ju säga att babyn inte kan bli hård i magen av bröstmjölk även om hen inte bajsar alla dagar.

    Jag ökar mängden med bröstpump.. när babyn ätit klart pumpar jag först 5 minuter (för att sedan öka till 10/15 minuter) - och det gör inget alls fast jag bara pumpar "luft" (alltså bröstet är tomt) för det börjar producera mera mjölk. Men fu behöver äta mycket och ofta.. samma med drickandet, mycket och ofta samt vid varje amning och pumpning.

    Jag tänker ni kanske skulle klara det så småningom utan amningsnappen när bröstet blir välfyllt och det nästan rinner in av sig självt i babyns mun. Jag börjar läka mjölk när min baby hunger-skriker.

    Hoppas det löser sig för er!

Svar på tråden Erfarenheter kring ersättning och amningsnapp