• Tottan123

    Hjälpsam gynekolog i Göteborg?

    Behöver all hjälp jag kan få och snabbt Glad

    Går igenom IVF behandling i Danmark och har under första försöket haft fin hjälp av min gynekolog här i Göteborg. Han har tagit alla prover, gjort ultraljuden och skickat provsvaren direkt till Storkklinik.
    Fick även mina recept översatta till svenska.
    Nu är han tyvärr sjukskriven så jag är på jakt efter någon annan vänlig gynekolog som kan vara behjälplig på samma sätt som min vanliga.

    Vet att endel betalar medicinerna själva och endel har som jag, fått recepten översatta och på högkostnadsskyddet. Förstår att det inte är helt lätt att hitta någon som hjälper med just recepten?
    Hittade en kanontrevlig gyn (dr Sokolova) men som tyvärr inte skriver ut hormonerna och hittar jag ingen som gör det tvingas jag nog avbryta behandlingspaketet på tre, efter bara det första.

    Hjälp!
  • Svar på tråden Hjälpsam gynekolog i Göteborg?
  • UndrandeSökare

    Hej ! Be att din klinik i Danmark skickar EU-recept till dig. Såna kan man lösa ut på svenskt Apotek utanför högkostnadsskyddet. Så har jag gjort. Annars kan en möjlighet vara att man reser till kliniken och köper medicinerna av dem på plats, en hel del kliniker kan erbjuda den lösningen.

  • Tottan123

    Hej och tack för tips! Tanken är ju att minska kostnaden, blir ensamstående och föräldraledig såja blir inte beviljad mer lån. Gick in i behandlingen med den svenska gynekologen som samarbetade med den danska kliniken och översatte mina recept så att högkostnadsskyddet gällde. Nu är han ute ur bilden och jag behöver någon som hjälper mig med motsvarande. Kostnaden för att lösa ut mina danska recept som funkar även i Sverige (men utanför högkostnadsskyddet) är ca 9500kr per behandlingsomgång. Ska se över om min klinik kan förse mig med hormonerna och vad de kostar där men när jag kollade upp kostnad för att lösa ut recepten i Danmark så var de något dyrare än här.

    Suck.

  • askyfullofstars

    Hej!

    Följer tråden då jag har exakt samma problem!

    Visst menar du Hans-Göran på Hagens gyn? Han har ju en vikarierande gyn nu, testat att fråga honom?

    Har också kommit i kontakt med Sokolova och hon är GRYM men tyvärr så skriver hon inte ut något (förstår fortfarande inte varför).

  • Tottan123

    Jag har fått mailsvar från Sokolova med ett bifogat svar (vgregionen?) som skriver att om man söker vård utomlands ska man själv stå för kostnader som uppstår i samband med den och sedan kan man söka ersättning från försäkringskassan. Har försökt läsa på om den ersättningen man kan söka.. det verkar svårt att få ersättning om man som ensamstående söker för ivf utomlands då det inte är lagligt i Sverige. Osv osv..

  • XEmmabus

    Har inte Storkklinik tips på gynekologer de samarbetar med i Sverige?

    Vid sådana höga kostnader kan det vara värt att åka en bit.

  • askyfullofstars
    Tottan123 skrev 2018-06-03 22:44:13 följande:

    Jag har fått mailsvar från Sokolova med ett bifogat svar (vgregionen?) som skriver att om man söker vård utomlands ska man själv stå för kostnader som uppstår i samband med den och sedan kan man söka ersättning från försäkringskassan. Har försökt läsa på om den ersättningen man kan söka.. det verkar svårt att få ersättning om man som ensamstående söker för ivf utomlands då det inte är lagligt i Sverige. Osv osv..


    Det stämmer att du kan söka för vård utomlands men du måste uppfylla några kritier innan det. Vad menar du med att IVF med donerade könsceller inte är lagligt i Sverige? Det är det ju visst? :) Hur gammal är du? Står du i landstingets kö?
  • Tottan123

    I Sverige får man som ensamstående hjälp med donerade spermier och insemination. Jag har svårt att bli gravid och behöver hjälp genom ivf/ICSI och den typen av behandling får man inte som ensamstående här.

  • Tottan123

    Har kollat listan på gynekologer som storkklinik samarbetar med och dr Sokolova är en av dem. Att de samarbetar betyder bara att de skickar provsvar och vad undersökningarna visar. Det betyder inte att de skriver ut det storkklinik ordinerar tyvärr.

Svar på tråden Hjälpsam gynekolog i Göteborg?