• skoskaft

    Problematisk ekonomisk situation,

    Jag, min sambo och vår lilla baby har bott extremt billigt, men tyvärr är detta inte längre möjligt, vi måste flytta.

    Där vi bor finns inga hyreslägenheter, och väntetiderna är flera år, men jag har privat-sparat pensionspengar som jag nu vill använda som insats för att köpa en  lägenhet.

    Jag får endast ut ungefär 16 000 i månaden efter skatt på mitt nuvarande jobb, och min sambo pluggar på SFI vilket tyvärr inte studiemedelsberättigat.

    Jag räknar med att vår boendekostnader hädanefter kommer att ligga på ungefär 8000 kr i månaden. Då har vi 8000 kvar som skall räcka till mat, kläder, bensin, vilket inte blir mycket.

    Vad kan vi söka för bidrag? Kan min sambo söka bostadsbidrag? Försörjningsstöd? Eller något annat?

  • Svar på tråden Problematisk ekonomisk situation,
  • zemer

    Är han inskriven på arbetsförmedlingen? I så fall kan han läsa på sfi 50% (eller kvällstid om den möjligheten finns i er kommun) och gå nån kurs/aktivitet via arbetsförmedlingen 50 % och då få halva aktivitetsstödet. För typ 5 år sen låg det på ca 2500 kr då. Är inte jätte mycket pengar med det hjälper till.

  • Mortiscia

    Jag funderar på era utgifter... 8000:- i månaden borde ni definitivt kunna överleva på! Man köper ju inte kläder varje månad, och gör man det så kanske man behöver omprioritera sitt liv... Mat kostar ju en del, gissningsvis säg att ni behöver 4000:- till det. Sedan kanske 1000-2000:- i bensin, kanske billigare då att åka kollektivt. Då har ni ändå ett par tusen över för andra småsaker, eller ännu hellre sätta in på ett sparkonto åt er själva eller barnet.

    En sak är säker, ni lär inte få socbidrag med den inkomsten men ska naturligtvis ansöka om bostadsbidrag.

  • skoskaft
    zemer skrev 2018-05-30 08:53:15 följande:

    Är han inskriven på arbetsförmedlingen? I så fall kan han läsa på sfi 50% (eller kvällstid om den möjligheten finns i er kommun) och gå nån kurs/aktivitet via arbetsförmedlingen 50 % och då få halva aktivitetsstödet. För typ 5 år sen låg det på ca 2500 kr då. Är inte jätte mycket pengar med det hjälper till.


    Babyn är för ung för att gå på dagis, så min sambo måste stanna hemma med barnet, men det har fungerat hittills då min sambo klarat SFI på distans.
  • skoskaft
    Salmiakk skrev 2018-05-30 17:31:11 följande:

    Ni som familj kan söka bostadsbidrag.


    Jag har lite privat pensionssparande så jag kan nog inte få bostadsbidrag, men min sambo borde väl kanske kunna få?
  • skoskaft
    Mortiscia skrev 2018-05-30 20:56:46 följande:

    Jag funderar på era utgifter... 8000:- i månaden borde ni definitivt kunna överleva på! Man köper ju inte kläder varje månad, och gör man det så kanske man behöver omprioritera sitt liv... Mat kostar ju en del, gissningsvis säg att ni behöver 4000:- till det. Sedan kanske 1000-2000:- i bensin, kanske billigare då att åka kollektivt. Då har ni ändå ett par tusen över för andra småsaker, eller ännu hellre sätta in på ett sparkonto åt er själva eller barnet.

    En sak är säker, ni lär inte få socbidrag med den inkomsten men ska naturligtvis ansöka om bostadsbidrag.


    Vi köper aldrig kläder, förutom billigaste begagnat till babyn som växer fort. ja ungefär 6000 till mat och bensin.

    Då har vi 2000 kvar, till el, internet, fackavgift, försäkring, telefon, osv, 

    Bara att hoppas på att man inte måste besöka läkaren, eller köpa medicin.

    Varför skulle inte sambon kunna få socialbidrag? Hon är väl en fristående del i hushållet?
  • Långbenopluto
    skoskaft skrev 2018-05-30 23:08:46 följande:
    Vi köper aldrig kläder, förutom billigaste begagnat till babyn som växer fort. ja ungefär 6000 till mat och bensin.

    Då har vi 2000 kvar, till el, internet, fackavgift, försäkring, telefon, osv, 

    Bara att hoppas på att man inte måste besöka läkaren, eller köpa medicin.

    Varför skulle inte sambon kunna få socialbidrag? Hon är väl en fristående del i hushållet?
    Nej. När man bor ihop som sambo så räknas hela familjen in. man är försörjningsskyldig mot varandra, som sambo.
  • zemer
    skoskaft skrev 2018-05-30 22:56:32 följande:

    Babyn är för ung för att gå på dagis, så min sambo måste stanna hemma med barnet, men det har fungerat hittills då min sambo klarat SFI på distans.


    Så du jobbar och han är föräldraledig? Då får han väl föräldrapenningen ifrån försäkringskassan?
  • zemer
    skoskaft skrev 2018-05-30 22:59:18 följande:

    Jag har lite privat pensionssparande så jag kan nog inte få bostadsbidrag, men min sambo borde väl kanske kunna få?


    Är ni sambos så får man ansöka om bostadsbidrag tillsammans. Bara han kan inte ansöka.
  • Physalis

    Ta ut föräldraledighet?

    Antingen din sambo om det går tillsammans med studierna eller så kan du ta föräldraledigt varje fredag eller måndag + helgen så får ni lite mer pengar.


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Problematisk ekonomisk situation,