• Linda89

    Något fysiksnille här?

    Tjena, fel kategorival kanske men vad gör det. Pluggar upp mina betyg för att kunna vidareutbilda mig till ingenjör. Något fysiksnille som kan hjälpa med en uppgift?

    uppgiften lyder:

     

    vid mätning av okänd resistans med hjälp av volt-amperemetoden kopplades en amperemeter i serie med resistorn och voltmetern parallellt över dessa.

     

    Voltmetern visade då 23,4 V och amperemetern visade 1,35 A. Voltmeterns resistans var 52,0 k? Medan amperemetern hade 1,2?

    Beräkna den okända resistorns resistans.

     

    Någon till hjälp?

  • Svar på tråden Något fysiksnille här?
  • snedtak
    Linda89 skrev 2018-05-31 19:17:35 följande:
    Tjena, fel kategorival kanske men vad gör det. Pluggar upp mina betyg för att kunna vidareutbilda mig till ingenjör. Något fysiksnille som kan hjälpa med en uppgift?

    uppgiften lyder:

     

    vid mätning av okänd resistans med hjälp av volt-amperemetoden kopplades en amperemeter i serie med resistorn och voltmetern parallellt över dessa.

     

    Voltmetern visade då 23,4 V och amperemetern visade 1,35 A. Voltmeterns resistans var 52,0 k? Medan amperemetern hade 1,2?

    Beräkna den okända resistorns resistans.

     

    Någon till hjälp?
    Börja med att rita upp kretsen, det är alltid en bra start.

    Sedan skriver du formeln för den totala resistensen i kretsen, som ju är parallellkopplad.
    Du vet den totala resistansen genom Ohms lag och kan ställa upp ett uttryck för resistansen över motståndet och amperemetern.
    Sedan är det bara att lösa ut.
Svar på tråden Något fysiksnille här?