• beccagranen

    Vad skulle du prioritera i hus?

    Vi är igång och ska bygga nytt hus. Just nu försöker vi få ihop "den perfekta planlösningen". Det sägs ju att man ska bygga tre hus innan man får till det perfekta. Tänkte med lite mer av andras erfarenheter kanske man lyckas med första :D

    Huset blir på ca 200kvm i boarea. Dvs ca 100kvm per plan.
    Våning 1
    * Öppet kök med matplats mittemot. En altandörr från köket ut till framsidan (morgon/förmiddagssol) och skjutdörrsparti från matplatsen (med em/kvällsol).
    * Skafferi i anslutning till kök
    * Vardagsrum öppet i anslutning till matplats
    * Gästrum/kontor på ca 12kvm
    * Klädkammare på ca 3kvm i anslutning till hallen
    * Badrum på 6kvm med dubbeldusch + vägghängd toa
    * Inbyggd trappa med förråd för dammsugare mm.
    * Tvättstuga på ca 8 kvm
    * korridor mellan tvättstuga och gästrum med utgång mot garage.

    Våning 2
    * 2 barnrum på ca 13kvm
    * 1 föräldrarum på ca15kvm +  dressingroom
    * Allrum på ca 20kvm
    * Bardrum på 12 kvm med dusck + badkar
    * Balkong från allrum

    Saker som tillkommer
    * Uterum 
    * Altaner
    * Plattsättning
    * Amerikansk veranda på ca 2,5-3m djup

  • Svar på tråden Vad skulle du prioritera i hus?
  • LakritsMatte

    Jag skulle skippa balkongen och göra en mysig läshörna med många fönster istället (tänk typ som en glasveranda fast utan dörrar). Sommartiden i Sverige är inte så lång och med två uteplatser i både söder och norrläge kommer ni inte använda balkongen så värst mycket, den blir bara jobbig att sköta, och kostsam att möblera/sätta ut blommor/underhålla. Allrummet kan bli större och ni kommer har mer glädje av det under höst/vinter/vår. Balkong är underbart om man bor i lägenhet men har man trädgård med uteplatser är det meningslöst.

  • beccagranen
    LakritsMatte skrev 2018-06-01 07:45:11 följande:

    Jag skulle skippa balkongen och göra en mysig läshörna med många fönster istället (tänk typ som en glasveranda fast utan dörrar). Sommartiden i Sverige är inte så lång och med två uteplatser i både söder och norrläge kommer ni inte använda balkongen så värst mycket, den blir bara jobbig att sköta, och kostsam att möblera/sätta ut blommor/underhålla. Allrummet kan bli större och ni kommer har mer glädje av det under höst/vinter/vår. Balkong är underbart om man bor i lägenhet men har man trädgård med uteplatser är det meningslöst.


    Vi bor i hus idag och saknar balkong på överplan. Jag har kvalsterallergi och skakar ofta av sängkläder, vilket är väldigt opraktiskt att stå i fönster med och omständligt att gå ner med. Lika så nu när det blir så varm på övre plan, så hade man gärna haft en dörr att öppna så att man får in kalluft på kvällen. 
    Så en balkong känns rätt nödvändigt, även om jag inte tror att vi kommer sitta på balkongen så ofta =)
  • sextiotalist
    beccagranen skrev 2018-06-01 07:35:07 följande:

    Vi är igång och ska bygga nytt hus. Just nu försöker vi få ihop "den perfekta planlösningen". Det sägs ju att man ska bygga tre hus innan man får till det perfekta. Tänkte med lite mer av andras erfarenheter kanske man lyckas med första :D

    Huset blir på ca 200kvm i boarea. Dvs ca 100kvm per plan.
    Våning 1
    * Öppet kök med matplats mittemot. En altandörr från köket ut till framsidan (morgon/förmiddagssol) och skjutdörrsparti från matplatsen (med em/kvällsol).
    * Skafferi i anslutning till kök
    * Vardagsrum öppet i anslutning till matplats
    * Gästrum/kontor på ca 12kvm
    * Klädkammare på ca 3kvm i anslutning till hallen
    * Badrum på 6kvm med dubbeldusch + vägghängd toa
    * Inbyggd trappa med förråd för dammsugare mm.
    * Tvättstuga på ca 8 kvm
    * korridor mellan tvättstuga och gästrum med utgång mot garage.

    Våning 2
    * 2 barnrum på ca 13kvm
    * 1 föräldrarum på ca15kvm +  dressingroom
    * Allrum på ca 20kvm
    * Bardrum på 12 kvm med dusck + badkar
    * Balkong från allrum

    Saker som tillkommer
    * Uterum 
    * Altaner
    * Plattsättning
    * Amerikansk veranda på ca 2,5-3m djup


    Balkongen är bra, för där kan man vädra sängkläder, vanliga kläder etc (men då ska det finnas möjlighet till skydd, ett taköverhäng t.ex).
    Tänk på att ha utrymme i hallen, även om ni har en klädkammare där. Det ska finnas plats för skor, jackor och väskor, det ska finnas utrymme för lite stök.
    Något som kan underlätta mycket är att ha ingång med tak, för när vintern kommer är det toppen att kunna ställa undan pulkor, skidor och annat, under den snöfria tiden är det skönt att kunna ställa väskor när det regnar och man ska öppna.


    Andra tips, två hoar, det är guld värt, och faktiskt en diskbänk med avrinningskant. Där man kan låta blöt disk och annat stå för att rinna av utan man får allt på golvet.


    Tänk funktion i köket.


    (Och så ogillar jag öppna planlösningar)

  • LakritsMatte
    beccagranen skrev 2018-06-01 07:52:48 följande:

    Vi bor i hus idag och saknar balkong på överplan. Jag har kvalsterallergi och skakar ofta av sängkläder, vilket är väldigt opraktiskt att stå i fönster med och omständligt att gå ner med. Lika så nu när det blir så varm på övre plan, så hade man gärna haft en dörr att öppna så att man får in kalluft på kvällen. 

    Så en balkong känns rätt nödvändigt, även om jag inte tror att vi kommer sitta på balkongen så ofta =)


    Ja använder ni balkongen på det viset förstår jag att den känns nödvändig. Jag har alltid nöjt mig med fönstren för vädring och luftning av sängkläder :)
  • Trippelmamma76

    Och jag älskar öppna planlösningar!

    Mycket mer förvaring än man tror bör man ha.i hallen hade jag valt garderobsvägg med skjutdörrar tex istället för krokar, hatthylla osv. Även här mycket större än man tror så att både familjens egna alla ytterkläder för säsongen och gästers avhängning får plats. Jag tror inte heller jättemycket på balkong. Franska balkonger istället? Och är det duschkabin du menar istället för duschväggar så vill jag starkt avråda. Fullkomlig mardröm att hålla ren tycker jag.


    sextiotalist skrev 2018-06-01 08:00:47 följande:

    Balkongen är bra, för där kan man vädra sängkläder, vanliga kläder etc (men då ska det finnas möjlighet till skydd, ett taköverhäng t.ex).

    Tänk på att ha utrymme i hallen, även om ni har en klädkammare där. Det ska finnas plats för skor, jackor och väskor, det ska finnas utrymme för lite stök.

    Något som kan underlätta mycket är att ha ingång med tak, för när vintern kommer är det toppen att kunna ställa undan pulkor, skidor och annat, under den snöfria tiden är det skönt att kunna ställa väskor när det regnar och man ska öppna.

    Andra tips, två hoar, det är guld värt, och faktiskt en diskbänk med avrinningskant. Där man kan låta blöt disk och annat stå för att rinna av utan man får allt på golvet.

    Tänk funktion i köket.

    (Och så ogillar jag öppna planlösningar)


  • Ingela 885

    Nåt jag ofta saknar när jag tittar på hus/husritningar är en gästtoalett i anslutning till entrén. Skulle aldrig köpa eller bygga hus utan att just det finns. Jag vill inte ha allsköns gäster i det privata badrummet om jag kan slippa.

  • beccagranen
    sextiotalist skrev 2018-06-01 08:00:47 följande:

    Balkongen är bra, för där kan man vädra sängkläder, vanliga kläder etc (men då ska det finnas möjlighet till skydd, ett taköverhäng t.ex).
    Tänk på att ha utrymme i hallen, även om ni har en klädkammare där. Det ska finnas plats för skor, jackor och väskor, det ska finnas utrymme för lite stök.
    Något som kan underlätta mycket är att ha ingång med tak, för när vintern kommer är det toppen att kunna ställa undan pulkor, skidor och annat, under den snöfria tiden är det skönt att kunna ställa väskor när det regnar och man ska öppna.


    Andra tips, två hoar, det är guld värt, och faktiskt en diskbänk med avrinningskant. Där man kan låta blöt disk och annat stå för att rinna av utan man får allt på golvet.


    Tänk funktion i köket.


    (Och så ogillar jag öppna planlösningar)


    Helt inne på ditt spår! =)
    Dubbla djupa hoar i köket, kran med dusch, stor avrinningsbänk. I tvättstugan vill jag ha en stor rostfri vask så man kan spola av gummistövlar och tvätta hundarna i.
    I hallen blir det en garderobsvägg med skjutdörrar för ytterkläder för dagen. Bakom garderobsväggen blir klädkammare för säsongskläder. Tänkte även ha en sittbänk med några gästkrokar i hallen. 

    Vi entrén kommer en amerikansk veranda med tak över, ca 2,80m djup och 8 meter lång. Ska även runda runt hörnet så att man kan komma till garaget hela vägen under tak. 
  • beccagranen
    Trippelmamma76 skrev 2018-06-01 08:12:24 följande:

    Och jag älskar öppna planlösningar!

    Mycket mer förvaring än man tror bör man ha.i hallen hade jag valt garderobsvägg med skjutdörrar tex istället för krokar, hatthylla osv. Även här mycket större än man tror så att både familjens egna alla ytterkläder för säsongen och gästers avhängning får plats. Jag tror inte heller jättemycket på balkong. Franska balkonger istället? Och är det duschkabin du menar istället för duschväggar så vill jag starkt avråda. Fullkomlig mardröm att hålla ren tycker jag.


    Precis =)
    Ja det blir garderobsvägg med skjutdörrar, och bakom klädkammare med säsongskläder. På andra sidan en sittbänk med lådor för mössor/vantar och några extra gästkrokar.

    Fransk balkong hade också kunnat vara en möjlighet.
     
    Duschkabin blir det inte, utan helkaklad. Vi har dubbeldusch idag, ca 2 meter bred och 120 cm djup, med två glasdörrar in. I denna ska vi ha en kaklad vägg så att dte bara blir en glasdörr (enklare att hålla rent). Skulle inte kunnat duscha i en standarddusch efter att vi vant oss vi detta- Guld värt att kunna dusch båda barnen samtidigt, lika så brukar jag och mannen dusch ihop. 
  • sextiotalist
    beccagranen skrev 2018-06-01 08:42:43 följande:
    Helt inne på ditt spår! =)
    Dubbla djupa hoar i köket, kran med dusch, stor avrinningsbänk. I tvättstugan vill jag ha en stor rostfri vask så man kan spola av gummistövlar och tvätta hundarna i.
    I hallen blir det en garderobsvägg med skjutdörrar för ytterkläder för dagen. Bakom garderobsväggen blir klädkammare för säsongskläder. Tänkte även ha en sittbänk med några gästkrokar i hallen. 

    Vi entrén kommer en amerikansk veranda med tak över, ca 2,80m djup och 8 meter lång. Ska även runda runt hörnet så att man kan komma till garaget hela vägen under tak. 
    Och ett tips till, inga hoar med renssilar. De är hopplösa, svåra att hålla rena, svårt att hålla rent under (har aldrig gått åt så mycket svinto som nu och ändå blir det inte rent :( )
    Dessutom åker de ner och så har man vasken fylld med vatten och rens.
  • beccagranen
    sextiotalist skrev 2018-06-01 08:48:03 följande:
    Och ett tips till, inga hoar med renssilar. De är hopplösa, svåra att hålla rena, svårt att hålla rent under (har aldrig gått åt så mycket svinto som nu och ändå blir det inte rent :( )
    Dessutom åker de ner och så har man vasken fylld med vatten och rens.
    Ja det är värdelöst! Har det idag, med sil man ska ta upp. Föredrar att ha som mina föräldrars gamla där man tog en skrapa eller papper. Hoppas man fortfarande kan köpa det =)
Svar på tråden Vad skulle du prioritera i hus?