• Rillo32

    Förvirrad

    Jag ska få barn med min fru för första gången och hon har sedan tidigare barn som soc tagit till deras pappor. Nu kommer vi få gemensam vårdnad för detta barn vilket är ok. Men soc anser att jag ska ha huvudansvar och får inte lämna barnet själv med mamma. Är inte det konstigt att som gemensam vårdnad låta mig göra allt? Men skulle vi skilja oss går barnet till mig med gemensam vårdnad. Fattar inte hur soc tänker

  • Svar på tråden Förvirrad
  • Fjäril kär

    Gemensam vårdnad innebär att ni båda har det juridiska ansvaret för barnet, tex att ansöka om pass, fylla om val till dagis o skola , bankärenden osv.

    Det har alltså inget att göra med vem som byter blöja och nattar barnet i vardagen eller vart det bor.

  • HugoBR

    Oj vilken situation du har satt dig i, hur tänkte du när du valde att skaffa barn med en kvinna som inte får lov att ta hand om sina tidigare barn? 

  • Rillo32
    HugoBR skrev 2018-06-01 11:13:05 följande:

    Oj vilken situation du har satt dig i, hur tänkte du när du valde att skaffa barn med en kvinna som inte får lov att ta hand om sina tidigare barn? 


    Kanske inte var smart men jag skaffa inte barn för att vara smart, tyvärr blev det lite svårt läge och mycket ansvar på mig. Men med facit i hand kanske jag skulle trängt en gång till. Dock ångrar jag inte barnet
  • Rillo32
    Fjäril kär skrev 2018-06-01 11:12:30 följande:

    Gemensam vårdnad innebär att ni båda har det juridiska ansvaret för barnet, tex att ansöka om pass, fylla om val till dagis o skola , bankärenden osv.

    Det har alltså inget att göra med vem som byter blöja och nattar barnet i vardagen eller vart det bor.


    Problemet är att vi är gifta och bor med varandra ska jag övervaka henne då?
  • Fjäril kär
    Rillo32 skrev 2018-06-01 11:20:52 följande:

    Problemet är att vi är gifta och bor med varandra ska jag övervaka henne då?


    Om hon inte ska lämnas ensam med barnet så är det ditt ansvar att se till så det inte händer. Jag vet inte anledningen till detta men du måste använda sunt förnuft här. Kan du gå på toa 10 min utan risk så gör det men inte lämna barnet 1 timma hemma för att åka och handla.

    Jag kan svara bättre om jag vet bakgrunden till detta beslut från soc. Varför är hon inte lämplig som mamma?
  • Rillo32
    Fjäril kär skrev 2018-06-01 11:28:50 följande:

    Om hon inte ska lämnas ensam med barnet så är det ditt ansvar att se till så det inte händer. Jag vet inte anledningen till detta men du måste använda sunt förnuft här. Kan du gå på toa 10 min utan risk så gör det men inte lämna barnet 1 timma hemma för att åka och handla.

    Jag kan svara bättre om jag vet bakgrunden till detta beslut från soc. Varför är hon inte lämplig som mamma?


    Jag plocka bort alla namn

    Min fru

    Det vi vet sedan tidigare är att du gör så gott du kan och det finns inget tvivel om att du älskar dina barn. Men dina svårigheter gör att du inte fullt ut klarar att sätta barnens behov framför dina egna.

    När du får stöd och någon annan säger vad du ska göra så kan du genomföra uppgiften, men utan stöd eller någon som påminner så blir sakerna inte gjorda. Du har tidigare behövt att andra bekräftar att du gör rätt för att du ska känna dig säker.

    Vi hoppas att med stöd från din man kommer du kunna ta hand om barnet till exempel ge det mat/amma, byta blöja, och prata/samspela med barnet och ge det odelad uppmärksamhet, det vill säga att inte sitta med mobil eller surfplatta.

    Vi tror inte att du kan ta hand om ett litet barn utan din mans hjälp. Om din man och du skulle skilja er kommer vi uppmana din man att ta med sig barnet.

    Mannen - jag

    du behöver själv känna av i vilka lägen som Din fru klarar sig själv med barnet. I dagsläget går det inte att svara på om din fru behöver stöd varje gång vid matning, om din fru kan läsa av barnet när hon är hungrig, trött, har ont i magen osv. Vi vet inte heller om din fru klarar att ta hand om barnet själv exempelvis under tiden som du går och handlar. Det är något som du behöver följa med
  • Fjäril kär
    Rillo32 skrev 2018-06-01 11:42:54 följande:

    Jag plocka bort alla namn

    Min fru

    Det vi vet sedan tidigare är att du gör så gott du kan och det finns inget tvivel om att du älskar dina barn. Men dina svårigheter gör att du inte fullt ut klarar att sätta barnens behov framför dina egna.

    När du får stöd och någon annan säger vad du ska göra så kan du genomföra uppgiften, men utan stöd eller någon som påminner så blir sakerna inte gjorda. Du har tidigare behövt att andra bekräftar att du gör rätt för att du ska känna dig säker.

    Vi hoppas att med stöd från din man kommer du kunna ta hand om barnet till exempel ge det mat/amma, byta blöja, och prata/samspela med barnet och ge det odelad uppmärksamhet, det vill säga att inte sitta med mobil eller surfplatta.

    Vi tror inte att du kan ta hand om ett litet barn utan din mans hjälp. Om din man och du skulle skilja er kommer vi uppmana din man att ta med sig barnet.

    Mannen - jag

    du behöver själv känna av i vilka lägen som Din fru klarar sig själv med barnet. I dagsläget går det inte att svara på om din fru behöver stöd varje gång vid matning, om din fru kan läsa av barnet när hon är hungrig, trött, har ont i magen osv. Vi vet inte heller om din fru klarar att ta hand om barnet själv exempelvis under tiden som du går och handlar. Det är något som du behöver följa med


    Misstänkte att det var något sånt. Har hon någon diagnos?

    Ja precis som drt står här och som jag var inne på så måste du använda förnuftet. Måste du göra ärenden där barnet inte kan vara med får du se till att din fru har stöd/hjälp/sällskap tex farmor eller annan närstående.

    Med vägledning och viss tillit kan du givetvis gå och duscha eller ta ett telefonsamtal när ni båda är hemma. Du ska trots allt inte göra allting hela tiden.
  • Rillo32
    Fjäril kär skrev 2018-06-01 12:03:33 följande:

    Misstänkte att det var något sånt. Har hon någon diagnos?

    Ja precis som drt står här och som jag var inne på så måste du använda förnuftet. Måste du göra ärenden där barnet inte kan vara med får du se till att din fru har stöd/hjälp/sällskap tex farmor eller annan närstående.

    Med vägledning och viss tillit kan du givetvis gå och duscha eller ta ett telefonsamtal när ni båda är hemma. Du ska trots allt inte göra allting hela tiden.


    Ja hon har lätt hjärnskada, vilket gör svårt att få henne att förstå saker ibland. Jag försöker förklara att hon är bra mamma men att soc väljer detta. Mycket gråt och bråk från henne blir det då hon anser att hon kan. Vilket jag tror men jag måste följa soc annars blir jag av med barnet
  • EmberEyes

    Det står ingenstans att du ska göra allt. Det står att du ska övervaka din frus interaktion med ert barn och gripa in (ge instruktioner, påminna, ta över, vad nu situationen kräver) vid behov. Detta har inget att göra med begreppet vårdnad, vilket handlar om juridiska rättigheter/skyldigheter t. ex. att skriva på papper.

  • äldreochklokare

    Så är det om man har gemensam vårdnad. Om en part anses inte klara det måste den andra se till att det fungerar. Man utreder barnets hela situation. Är man skilda med gemensam vårdnad så gör Soc likadant och det är därför de bedömt att hennes tidigare barn ska vara hos sina pappor, så att det är tryggare för barnen.  

    Det handlar här om att du måste se till att allt flyter, eftersom inte mamman klarar det. 

  • Förväntanstid

    Ta det en dag i taget ts. Jag skulle tro att problemet är när barnet är liten och att hon kommer kunna ta mer och mer ansvar allt eftersom barnet växer. De första två tre åren behöver de ju hjälp med allt.

    Fint att barnet är önskat och jsg hoppas det går bra för er. Inget säger att det inte kan gå bättre denna gång för mamman även om det behövs stöd från dig/andra.

  • Rillo32
    EmberEyes skrev 2018-06-01 12:12:42 följande:

    Det står ingenstans att du ska göra allt. Det står att du ska övervaka din frus interaktion med ert barn och gripa in (ge instruktioner, påminna, ta över, vad nu situationen kräver) vid behov. Detta har inget att göra med begreppet vårdnad, vilket handlar om juridiska rättigheter/skyldigheter t. ex. att skriva på papper.


    Problemet är att hon anser att hon redan kan allt
  • Rillo32
    Salmiakk skrev 2018-06-01 12:24:27 följande:

    Du har fått svar i din första tråd om samma sak.

    SLUTA SPAMMA.


    Här utveckla jag det så flera förstår
  • EmberEyes
    Rillo32 skrev 2018-06-01 12:25:30 följande:
    Problemet är att hon anser att hon redan kan allt
    Och det är där soc kräver att du stiger in och tar kommandot. Klarar du inte av det så kan barnet omhändertas.

    Men du måste väl själv ha insett svårigheterna innan ni skaffade barn. Visste du inte att hon var hjärnskadad? Visste du inte att hon redan har "förlorat" två barn för att hon inte kan ta hand om dem? Hur kunde du inte ha varit beredd på att du skulle vara tvungen att ta det största ansvaret om du vill behålla barnet hos er?
Svar på tråden Förvirrad