• Humlan88

    1.11 i semesterkvot?? Mycket?

    Fattar ingenting av det här med semesterkvot inom vården. Trodde alla hade rätt till 25 dagar?
    Min semesterkvot ligger på 1.11 är inte det jättemycket? Jag får ut typ 23 dagar semester? Inte 25

  • Svar på tråden 1.11 i semesterkvot?? Mycket?
  • nnnnnnnn

    Alla har rätt till 5 veckors semester, men det är inte säkert att man har rätt att få den betald. Har du tex 23 semesterdagar så har du rätt att ta ut 2 st till - obetalda semesterdagar.

    Har ingen koll på kvot, vad det innebär...

  • nnnnnnnn
    Humlan88 skrev 2018-06-01 20:18:27 följande:
    Märkligt, trodde alla hade rätt till 25 dagars betalt semester
    Alla?
    Studenter, arbetslösa, föräldralediga, de som jobbar deltid?

    Däremot bör man, om man inte har något annat i avtalet, ha tjänat in 25 semesterdagar om man jobbat 100% ett helt år (dvs ett "semesterår" från ett visst brytdatum till samma datum nästa år, olika arbetsplatser har olika brytdatum för att börja tjäna in semesterdagar). Har man inte tjänat in 25 semesterdagar, trots att man jobbar 100% och arbetat ett helt år inom brytdatumen, då bör man verkligen kolla upp avtalet och prata med sitt fack...
  • modsey
    Humlan88 skrev 2018-06-01 20:06:47 följande:

    Fattar ingenting av det här med semesterkvot inom vården. Trodde alla hade rätt till 25 dagar?

    Min semesterkvot ligger på 1.11 är inte det jättemycket? Jag får ut typ 23 dagar semester? Inte 25


    Jo men beror lite på vilkwn årsarbetstid du har. Kolla med lön !
  • Rosa Fluff

    Inom vården arbetar man ofta 37 timmars veckor (läs genomsnitt) och inte 40 timmars pga att man inte arbetar raka veckor . Detta gör att man tjänar in mindre betalda semesterdagar per år. Arbetar man inte 100 % utan deltid blir kvoten ännu högre.

  • ensam1

    Alla har rätt till 5 veckors semester men jobbar man inte fem dagar i veckan så blir antalet dagar mindre vilket regleras genom  kvoten.

    ex

    Lisa jobbar 5 dagar i veckan 8 timmar om dagen. Om hon tar ut 25 semesterdagar i ett sträck så kan hon vara ledig i 5 veckor. Hennes kvot är 1 eftersom 25 dagar *1 ger 5 veckors semester.

    Anna jobbar 3 dagar i veckan 8 timmar om dagen. Om hon också tar ut sina 25 semesterdagar i ett sträck skulle hon vara ledig i drygt 8 veckor. Det ger henne alltså 3 veckors semester mer än hon ska ha vilket då reglera genom att varje semesterdag multipliceras med kvotvärdet 1,67 så det blir 15 dagar * 1,67 = 25 dagar.

    Britta däremot jobbar 5 dagar i veckan men bara 4 timmar om dagen. För henne gäller samma som Lisa, hennes kvotvärde blir 1 eftersom hon behöver använda 25 dagars semester för att få ledigt i 5 veckor.

    Det är alltså inte antalet timmar man jobbar som påverkar kvoten utan hur många dagar i veckan man arbetar. 

  • AvdNurse
    Humlan88 skrev 2018-06-01 20:18:27 följande:

    Märkligt, trodde alla hade rätt till 25 dagars betalt semester


    Vem ska betala semesterdagarna för arbetslösa och studenter hade du tänkt?
Svar på tråden 1.11 i semesterkvot?? Mycket?