• vcent

    Lär er betygen!

    Jag fattar inte hur så många vuxna fortfarande inte förstår betygssystemet a-f!!

    Det har INGET med det gamla gamla systemet A a B b etc att göra!!

    Det går heller inte att jämföra med 1-5

    Och det gär inte riktigt att jämföra med mvg-ig.

    Den sistnämnda är dock den med mesr likhet och här kommer därför en liten mer fingervisning på nästan hur set står till:

    F - ig

    E- g-nivå, fast den är högre än förr... så g+ ungefär

    D- ett lågt till vanligt VG

    C- ett högt VG

    B- ett MVG (lite högre nivå)

    A- högre än MVG

    Det går inte att jämföra betygen rakt av då kunskapskraven är helt olika enligt de olika systemen och läroplanerna, men skulle man jämföra på ett ungefär så har ni det här.

    Hör ofta hur föräldrar tycker deras barn ska skärpa sig när de fått ett D eller C i betyg! Men hallå!! Får dom ett C är dom Fan i mig högre än gamla VG!!! Har hört med de som gått i skola med det gamla systemet, där är det inte alls lika vanligt att man får en utskällning för ett VG+.

    Jag hade som mål att alltid försöka få C-A men allra minat D.

    Det krävs extremt mycket kunskap och vilja och motivation att nå ett A i ämnen man inte är ?begåvad? i, långt mer än för att nå ett MVG.

    Det är mycket hårdare krav, och systemet ses fortfarande aningen olika ut hos olika lärare... men inte nog med det... hela systemet bygger på att läraren ska tolka om eleven skrivit utförligt och nyanserat eller har skrivit enkelt.

    Det kan därför skilja så mycket som hela betygsskalan beroende på vilken lärare som ?rättar? ditt arbete.

    Lämnar du uppsattsen till Kristin så får du ett A för hon tyckte det var väldigt utförligt etc... men lämnar du in det till Patrik... ja... han tyckte inte ens du hade uppnått en C-nivå för han förstod kanske inte ditt sätt att utrycka dig medan Kristin gjorde det.

  • Svar på tråden Lär er betygen!
  • Grimagen

    Det där stämmer inte alls. E är ett väldigt svagt godkänt, du har precis så du inte är underkänd.

  • vcent
    EmberEyes skrev 2018-06-02 09:41:48 följande:

    Det du skriver stämmer inte. Sorgligt att de som omfattas av det "nya betyg-systemet" inte själva vet hur det fungerar, eller har kompetensen att plocka fram korrekt information från en trovärdig källa...

    Enligt solverket gäller följande:

    www.skolverket.se/bedomning/betyg/tidigare-betygssystem-1.46885


    Dock stämmer inte den där. Fråga vem som helst som jobbar inom skola. Har baserat det jag skrev på svar från lärare på högstadie- och gymnasieskolor som har jobbat med båda förra och nuvarande system.

    A ÄR avservärt högre än MVG o lika så E är högre än G.

    Det är heller inte ens liknande betygskrav eftersom de inte går att jämföra rakt av!

    Jag har flera i familjen som jobbar som lärare och jag själv utbildar mig till lärare och får utbildning i detta betygssystem.

    För några år sedan med gamla systemet så kom folk från högstadie till gymnasie med olika betyg trots att de borde haft samma, men då berodde det på vilken skola man hae gott på. Vissa skolor gav alltid högre betyg och andra lägre.

    Nu kommer elever till gymmasie med A i svenska när de knappt skulle ha E medan nån kommer med E och borde ha A, enligt läraren på gymnasiet... men frågar man högstadieläraren så hade eleven inte uppvisat något högre än E.

    Detta beror på att betygen baserad mer på tolkningar än på rätt och fel.

    Å minns jag inte fel så var skolverket väldigt tydliga med att betygssystemen inte kunde jämföras och avrådde skolor från att jämföra dem etc... trotts alla föräldrar som tvunget skulle jämföra det med MVG VG G IG.
  • Grimagen

    Om du håller på att plugga till lärare så borde du ifrågasätta vad de lär ut dig.

    Jag hålelr själv på att avsluta min lärarexamen på Linköpings Universitet och har jobbat som lärare i flera år. Det är skolverket som bestämmer inte lärarna.

    Detta system sattes i bruk för att göra det snällare för de som hade svårt i skolan i vilket de kunde få gå ut med godkända betyg där förra betygsystem krävde väldigt mycket mer för att bli just godkänd och ta din gymnasieexamen.

  • Tusselina
    EmberEyes skrev 2018-06-02 09:41:48 följande:
    Det du skriver stämmer inte. Sorgligt att de som omfattas av det "nya betyg-systemet" inte själva vet hur det fungerar, eller har kompetensen att plocka fram korrekt information från en trovärdig källa...

    Enligt solverket gäller följande:

    www.skolverket.se/bedomning/betyg/tidigare-be...
    Och då har man inte ens tagit hänsyn glädjebetygen/betygsinflationen som skett (och redan hade påbörjats mot andra halvan av tiden med IG-MVG) - det där visar ju hur det är tänkt att vara, inte hur den sorgliga verkligheten ser ut. 

    Men visst, det finns en del som är "hårdare" om man går tillbaka och jämför med när det var 1-5 - då var alla de betygen tekniskt sett godkända (det enda underkända var - (streck) och för att få det krävdes i princip att man inte var där) även om en 3:a var "inofficiell" godkänd nivå, men det var svårare att "straffa sig ut" så att man inte var behörig till gymnasiet. Vet att ett år var natur så impopulärt att lägsta intagningssnitt var 2.1, tvivlar på att denne klarade av att slutföra. 
  • vcent
    Grimagen skrev 2018-06-02 09:19:57 följande:

    Det där stämmer inte alls. E är ett väldigt svagt godkänt, du har precis så du inte är underkänd.


    Nja, frågar man både lärare och elever så är nivån för E för hög för att bara vara precis ?godkänd?.

    Å sen problemet med betygen i kurser... att alla delar måste ha A för att du ska få A i slutbetyg. Det vet jag att de första lärare alltid bortsätt ifrån och satt A även om elever haft AAACA i kursen.

    Tänker också på en händelse under min gymnasietid då vi bytte lärare i svenska efter halva tvåan.

    En klasskamrat fick A på allting utan att käma för fem öre, å ja han skrev bra så det var inte bara en snäll lärare.

    En annan klasskamrat jobbade röven av sig för att ens få E hos samma lärare, å enligt mig så skrev han också jävligt bra fast på ett annat sätt.

    Men sen bytte vi lärare... gissa vad som hände.....

    Den förste klasskamraten fick plötsligt E på en uppgift som den förste lärare skulle givit A på.

    Å den andra klasskamraten fick helt plötsligt ett B på sin.

    Ingen av dom hade ändrat sitt sätt att plugga och hädanefter såg mönstret ut så.

    Det beror väldigt mycket på läraren.

    Ett annat exempel är hur min kompis hade D och E engelska 5 och 6 men nör han började engelska 7 med en ny lärare fick han A rakt igenom, utan att ändra sitt pluggsätt
  • Grimagen

    Det är de lärarna som inte förstått betygssystemet men systemet i sig är inte det du påstår att det är.

    Bedömning är svårt, det är svårt att förstå systemet och något jag hoppas de flesta skolorna arbetar med mycket är just betyg och bedömning för att säkerställa att det blir så likvärdigt som möjligt.

  • Tusselina
    vcent skrev 2018-06-02 10:03:28 följande:
    Dock stämmer inte den där. Fråga vem som helst som jobbar inom skola. Har baserat det jag skrev på svar från lärare på högstadie- och gymnasieskolor som har jobbat med båda förra och nuvarande system.

    A ÄR avservärt högre än MVG o lika så E är högre än G.

    Det är heller inte ens liknande betygskrav eftersom de inte går att jämföra rakt av!

    Jag har flera i familjen som jobbar som lärare och jag själv utbildar mig till lärare och får utbildning i detta betygssystem.

    För några år sedan med gamla systemet så kom folk från högstadie till gymnasie med olika betyg trots att de borde haft samma, men då berodde det på vilken skola man hae gott på. Vissa skolor gav alltid högre betyg och andra lägre.

    Nu kommer elever till gymmasie med A i svenska när de knappt skulle ha E medan nån kommer med E och borde ha A, enligt läraren på gymnasiet... men frågar man högstadieläraren så hade eleven inte uppvisat något högre än E.
    Detta beror på att betygen baserad mer på tolkningar än på rätt och fel.

    Å minns jag inte fel så var skolverket väldigt tydliga med att betygssystemen inte kunde jämföras och avrådde skolor från att jämföra dem etc... trotts alla föräldrar som tvunget skulle jämföra det med MVG VG G IG.
    Nu är ju den där länken till skolverket, som ska vara officiellt facit. Så stämmer inte det är det oerhört allvarligt att lärarna inte följer det. Man kunde ju hoppas att lärarutbildningarna hade rätt, men det vore ju tyvärr inte första gången lärarutbildningar är oerhört undermåliga. 
    Naturligtvis kan skolverket publicera fel som alla andra och i så fall bör du vända dig dit om det, men knappast inte familjeliv du ska vända dig till. 

    Som sagt oerhört allvarligt om den länkade informationen inte stämmer då länken som sagt ska gå till det som är facit. Så länge som inte kontakt skett med skolverket och de tagit ned informationen så är det dock fortfarande du och alla dessa lärare du känner etc. som har fel. Mycket allvarligt och något du verkligen bör gå vidare med. 

    Men du blandar och ger även väldigt mycket här, på ett sätt som tyvärr ger mer poänger till de som hävdar att alldeles för många undermåliga studenter tas in på lärarutbildningen vilket lett till det katastrofala läge vi har i skolan idag. Får hoppas att du bara är distraherad, vilket vi ju alla kan vara, men det är extra olyckligt om du samtidigt utger dig för att vara lärarstudent. Med tanke på ämnet för tråden även något.....ironiskt. 
  • vcent
    Grimagen skrev 2018-06-02 10:07:15 följande:

    Om du håller på att plugga till lärare så borde du ifrågasätta vad de lär ut dig.

    Jag hålelr själv på att avsluta min lärarexamen på Linköpings Universitet och har jobbat som lärare i flera år. Det är skolverket som bestämmer inte lärarna.

    Detta system sattes i bruk för att göra det snällare för de som hade svårt i skolan i vilket de kunde få gå ut med godkända betyg där förra betygsystem krävde väldigt mycket mer för att bli just godkänd och ta din gymnasieexamen.


    Blev ju dock motsatt effekt. Kunskapskraven för godkänt är tyvärr för höga, för att inte tala om kunskapskraven för högre betyg.

    Försökte hitta en artikel av en lärare som jag läst där han jämförde kunskapskraven i nionde klass och tyckte snarare det lät som planen för en doktorsavhandling än en C-nivå för en 15-åring.

    Har jobbat på skolor i sverige som elevassistent typ vikarie ja... och har även jobbat på skola i spanien och i england. Å jag måste säga att efter att kollat upp med deras system så... deras system är mycket bättre för såväl lärare som elever för att lära sig och utvecklas.

    Där fick de som fullständigt sket i skolan underkänd, de andra som försökte fick alla godkänd och var definitivt värda godkänt.

    I sverige dock så jobbade jag mycket med de elever som låg under målen.... mwn jag fattar inte alls varför de hamnat där för deras kunskaper och sätt att skriva etc... ja... hade jag rättat deras uppstattser och satt betyg så hade det definitivt varit C och uppåt. De hade verkligen hög nivå, de kämpade... men enligt deras lärare så hade de inte ens försökt skriva nått vettigt...
  • vcent
    Tusselina skrev 2018-06-02 10:22:00 följande:

    Nu är ju den där länken till skolverket, som ska vara officiellt facit. Så stämmer inte det är det oerhört allvarligt att lärarna inte följer det. Man kunde ju hoppas att lärarutbildningarna hade rätt, men det vore ju tyvärr inte första gången lärarutbildningar är oerhört undermåliga. 

    Naturligtvis kan skolverket publicera fel som alla andra och i så fall bör du vända dig dit om det, men knappast inte familjeliv du ska vända dig till. 

    Som sagt oerhört allvarligt om den länkade informationen inte stämmer då länken som sagt ska gå till det som är facit. Så länge som inte kontakt skett med skolverket och de tagit ned informationen så är det dock fortfarande du och alla dessa lärare du känner etc. som har fel. Mycket allvarligt och något du verkligen bör gå vidare med. 

    Men du blandar och ger även väldigt mycket här, på ett sätt som tyvärr ger mer poänger till de som hävdar att alldeles för många undermåliga studenter tas in på lärarutbildningen vilket lett till det katastrofala läge vi har i skolan idag. Får hoppas att du bara är distraherad, vilket vi ju alla kan vara, men det är extra olyckligt om du samtidigt utger dig för att vara lärarstudent. Med tanke på ämnet för tråden även något.....ironiskt. 


    I högstadiet hade jag en herrans blandning i betygen. Men på gymnasiet hade jag A i alla ämnen utom tre där jag hade två B och ett C.

    Efter gymnasiet så började jag jobba som elevasistent/vikarie/alltiallo på en högstadieskola och började intressera mig för betygssystemet och varför det var så höga krav på de nyblivna tonåringarna.

    Så gjorde två enkäter, en för lärarna och en för eleverna och ja... medparten av båda ansåg att kraven var för höga.

    Sedan åkte jag till spanien och jobbade som nått elevassistentliknande på deras motsvarighet till gymnasie. Jag fick lite hjälp att få inblick i deras betygsystem och bedömningar etc... jag gjorde två enkäter där också vilka resulterade i att kraven var rimliga enligt de som berörs av dem.

    Åkte till england och jobbade där på nått liknande sätt och ytterligare tvp enkäter. Kraven var rimliga.

    Å sen åkte hag till sverige å började som elevassistent på gymnasie.

    Å, ja... jag såg ju stor skilnad på hur de elever som låg på underkänt bettedde sig eftersom jag jobbade med elever som riskerade underkänt eller redan hade det.

    I spanien och england var det elever som fullständigt sket i att jobba. De var jävligt jobbiga att ha å göra me, men jag lyckades hjälpa några att nå målen i alla fall.

    I sverige så kämpade de flesta av eleverna som blev underkända förbrilt för att uppnå kraven för lägsta godkända betyg. I några av fallen så givk jag bara till läraren å sa att ?dessa eleverna har du helt felbedömt. Kollar man i läroplanen och läser deras uppstattser så ser jag att de åtminstonne uppnår E och vissa även C? sen så fick hon ändra sig och så men det fick bra till slut.

    Sen var det många som kämpade och utvecklades men tyvärr inte uppnådde de höga kraven.
Svar på tråden Lär er betygen!