• Anonym (Mår dåligt)

    Vad har hänt med Sveriges sommarväder - Det har blivit alldeles för varmt!

    Sommaren är härlig, men jag tycker i år är den alldeles för varm. Ävem på kvällarna, så är det inte riktigt svalt eller kallt. Det är fortfarande liksom för varmt.

    Idag fick jag huvudvärk, kanske på grund av hettan. Värken har inte riktigt lagt sig. Är jag ensam om att tycka att Sveriges sommarväder är alldeles för varmt?

  • Svar på tråden Vad har hänt med Sveriges sommarväder - Det har blivit alldeles för varmt!
  • PerAhlm
    Anonym (Mår dåligt) skrev 2018-06-03 22:55:47 följande:

    Sommaren är härlig, men jag tycker i år är den alldeles för varm. Ävem på kvällarna, så är det inte riktigt svalt eller kallt. Det är fortfarande liksom för varmt.

    Idag fick jag huvudvärk, kanske på grund av hettan. Värken har inte riktigt lagt sig. Är jag ensam om att tycka att Sveriges sommarväder är alldeles för varmt?


    Beror på vädret.

    Väderförändringar helt enkelt.
  • elyse

    Nja, det var ju precis såhär sommaren 2014. Jag måste dricka ordentligt och ha solglasögon när det är varmt och soligt för att undvika migrän.

  • Henrik XVII

    Det är så mycket som påverkar vädret där vi bor men att det på senare år skulle blivit påtagligt hetare somrar stämmer inte så vitt jag vet. Det varierar från år till år. Förra sommaren var ju ovanligt sval med historiskt ganska låga toppnoteringar. Så det kan variera både hit och dit. Det man tror är väl att växthuseffekten på sikt kan göra somrarna blötare.

    Man tror väl att väderläget förändrats så att om man jämför idag med 1990-talet och tidigare så var längre perioder med uppehåll och varmt väder vanligare då och att det är mera ostadigare somrar idag (ihållande inflödet av fuktig atlantluft) pga förändringar i jetströmmarna. Kommer inte ihåg källan. Det vi har just nu är ju då ett undantag med stabila högtryck (som motar bort den fuktiga atlantluften).

  • Anonym (Fredrik)

    Ta siesta på dagtid. Svenskar har en dålig ovana att vara ute i solen 10-16. Då ska man göra annat.

  • Anonym (Betty)

    Vi har konsumerat oss till detta. Titta på hur mycket saker vi har och hur vi varje vecka åker och shoppar för att vi vill ha mer. Mängden råvaror som går åt, transporter av varorna och våra utsläpp när vi åker och handlari våra personbilar är dödsstöten för planeten.

    Fattar inte att folk köper grejer från Kina där de använder den klimatfarliga kolkraften. Sedan frakten som genererar utsläpp. Allt bidrar.

  • PerAhlm

    Är säkert Putin som skaffat sig makt över vädret och beställt högtryck över Sverige.

  • Anonym (Fredrik)
    Anonym (Betty) skrev 2018-06-04 06:41:43 följande:

    Vi har konsumerat oss till detta. Titta på hur mycket saker vi har och hur vi varje vecka åker och shoppar för att vi vill ha mer. Mängden råvaror som går åt, transporter av varorna och våra utsläpp när vi åker och handlari våra personbilar är dödsstöten för planeten.

    Fattar inte att folk köper grejer från Kina där de använder den klimatfarliga kolkraften. Sedan frakten som genererar utsläpp. Allt bidrar.


    De utsläppen för en person är försumbara. Så det spelar ingen roll var man beställer ifrån för miljön.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Fredrik) skrev 2018-06-05 21:27:51 följande:
    De utsläppen för en person är försumbara. Så det spelar ingen roll var man beställer ifrån för miljön.
    Många bäckar små blir en stor flod så tänker vi alla på miljön så nog kan det påverka utsläppen i det långa loppet 
  • Anonym (Kallt)
    Anonym (Mår dåligt) skrev 2018-06-03 22:55:47 följande:

    Sommaren är härlig, men jag tycker i år är den alldeles för varm. Ävem på kvällarna, så är det inte riktigt svalt eller kallt. Det är fortfarande liksom för varmt.

    Idag fick jag huvudvärk, kanske på grund av hettan. Värken har inte riktigt lagt sig. Är jag ensam om att tycka att Sveriges sommarväder är alldeles för varmt?


    Vargavinter med kyla likt Sibirien och en sommar med torr luft som kan vissa somrar uppnå nästan 40 grader i skuggan och vädret hålla i sig i flera veckor med skogsbränder som följd - välkommen till Sverige
  • Anonym (Fredrik)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-06-05 21:51:53 följande:

    Många bäckar små blir en stor flod så tänker vi alla på miljön så nog kan det påverka utsläppen i det långa loppet 


    Eftersom det ena inte hänger ihop med det andra är det irrelevant. Vad du personligen gör är helt försumbart i sammanhanget.
  • Anonym (Mår dåligt)
    Anonym (Ändrar sig) skrev 2018-06-05 21:26:44 följande:

    Idag var det kallt igen bara +14.


    Det var jätteskönt!
  • Anonym (?!)

    Seriöst? Jag bor i Stockholm, och jobbar ibland norrut i Svealand. Det låg snö kvar in i maj! Vinten var helt för jävlig, med massor av snö och kyla. I södra Norrland närmare två meter snö.  Förra sommaren var kall och mulen, knappt en soldag. Att någon veckas sommarvärme skulle ha med miljöförstöring att göra, tror jag knappast. 25 plusgrader förekom säkerligen även för 150 år sen.

    Hmm, detta var inte riktad till dig ts, men jag blir så förvånad att folk tycker det är konstigt så fort det är över 20 grader.

Svar på tråden Vad har hänt med Sveriges sommarväder - Det har blivit alldeles för varmt!