• Anzil

    Fått upp en liten fisk - Jag vet inte vilken sort - Hur tillagar man den?

    En fisk som man fått upp. Kan man direkt lägga den på en stekpanna och steka den?

    Hur skall man veta hur man gör rent den så att säga?

    Kan man inte bara lägga hela fisken i en stekpanna, som den är liksom?

  • Svar på tråden Fått upp en liten fisk - Jag vet inte vilken sort - Hur tillagar man den?
  • Jag är bara jag

    För det första måste du veta om det är en ätbar fisk. Är den det så måste den rensas ur på tarmar och sånt. Googla och läs på. Sen kan den stekas.

  • Anzil
    Jag är bara jag skrev 2018-06-06 19:47:14 följande:

    För det första måste du veta om det är en ätbar fisk. Är den det så måste den rensas ur på tarmar och sånt. Googla och läs på. Sen kan den stekas.


    Det är en liten abborre, skulle jag tro att det är.

    Jag rensade den lilla fisken nyligen på dennes inälvor.

    Det är lite mycket ben, men får se om det går att äta den.


  • Aikido
    Anzil skrev 2018-06-06 20:04:53 följande:
    Det är en liten abborre, skulle jag tro att det är.

    Jag rensade den lilla fisken nyligen på dennes inälvor.

    Det är lite mycket ben, men får se om det går att äta den.


    Nystekt abborre är supergott. Skär snitt från huvud till stjärtfena på ryggen på vardera sida ryggfenan så bör du kunna dra loss skinnet ganska lätt. Klipp bort fenorna med viss försiktighet. De sticks och är lite giftiga.
  • Anzil
    Aikido skrev 2018-06-06 20:09:21 följande:
    Nystekt abborre är supergott. Skär snitt från huvud till stjärtfena på ryggen på vardera sida ryggfenan så bör du kunna dra loss skinnet ganska lätt. Klipp bort fenorna med viss försiktighet. De sticks och är lite giftiga.
    Lite giftiga?

    När man äter de, eller på själva ''stickan''/fenan?!
  • Aikido
    Anzil skrev 2018-06-06 20:56:04 följande:
    Lite giftiga?

    När man äter de, eller på själva ''stickan''/fenan?!
    Fenorna. Om man sticker sig på dem blir det gärna lite irriterat ett tag.
  • zdudmwml

    Har du fiskat den i svensk vatten ute i det fria går det att äta. Det finns ingen giftig fisk. Somliga fiskar smakar skit och andra smakar gott men alla går att äta.

    Har du fiskat fisken ur ett akvarium är det lite knepigare att sia om giftigheten men å andra sidan lär fisken vara så liten att det inte spelar så stor roll. Lite skit rensar bara magen.

    Då fisken är liten lär det enklaste vara att slänga ner den i vattenkokaren. Tar bara en halv minut innan den är färdigkokt.

  • zdudmwml
    zdudmwml skrev 2018-06-07 13:23:53 följande:
    Det finns ingen giftig fisk.
    Det finns ingen giftig fisk i Sverige.
Svar på tråden Fått upp en liten fisk - Jag vet inte vilken sort - Hur tillagar man den?