• sannacamilla

    gravid första gången. orolig!!

    Hej!

    Plussade för tre dagar sedan och är i vecka 5 4+2. Är jätteorolig för missfall.. Har haft sån otur med allt hela livet och skulle vara ?pricken över i:et? att det skiter sig när jag äntligen är gravid. Skulle vilja ha någon att ventilera mig med :) Har bf 2019-02-10!

  • Svar på tråden gravid första gången. orolig!!
  • legomum

    Ett gott råd jag hör cirkulera då och då är "ta en dag i taget, du väntar barn inte missfall"

    Försök göra annat och håll dig sysselsatt så du inte behöver grubbla så mycket.

    För övrigt Grattis =)

  • sannacamilla

    Tack för svar! Ja jag försöker att tänka så. Ska ringa o boka tid hos BVC så kanske det känns bättre när jag varit där. Inatt fick jag en krampliknande smärta i nedre delen av magen men ingen blödning, läste att de var några som hade känt samma sak o att det är växtvärk.. men blir så nojig! Är så glad i detta o vill så gärna att de ska gå bra!

  • Iowhannah
    sannacamilla skrev 2018-06-07 06:51:23 följande:

    Tack för svar! Ja jag försöker att tänka så. Ska ringa o boka tid hos BVC så kanske det känns bättre när jag varit där. Inatt fick jag en krampliknande smärta i nedre delen av magen men ingen blödning, läste att de var några som hade känt samma sak o att det är växtvärk.. men blir så nojig! Är så glad i detta o vill så gärna att de ska gå bra!


    BVC är lite fel ställe. Menar du MVC?
  • lussebulle25

    Bvc är barnavårdcentralen. Där barnet mäts och vägs och man kontrollerar så att barnet växer på och utvecklas som den ska :)

    Mvc är mödravårdcentralen. Där träffar du din barnmorska genom graviditeten, hon mäter magen och tar prover för att se då att du mår bra.

    Vi testade i december att försöka skaffa ett syskon till våran dotter och det tog sig direkt. Jag var orolig i början och var rädd att det skulle bli missfall. Men veckorna gick och det kom aldrig något blod eller liknande. Är nu i v 28.

    Det enda rådet man kan ge, som någon här redan gjort, är att ta en dag i taget. Det behöver inte bli ett missfall, istället en fullt normal graviditet som resulterar i ett friskt barn. Eller så blir det missfall, och då är det tyvärr så och inget man kan stoppa eller göra något åt. Så låt tiden gå bara! Om 2-3 veckor kan du ju boka in ett privat vul så får du se det lilla hjärtat slå och förhoppningsvis så lugnar det dig. LYCKA TILL!

  • Miniblåbär
    sannacamilla skrev 2018-06-06 22:56:43 följande:

    Hej!

    Plussade för tre dagar sedan och är i vecka 5 4+2. Är jätteorolig för missfall.. Har haft sån otur med allt hela livet och skulle vara ?pricken över i:et? att det skiter sig när jag äntligen är gravid. Skulle vilja ha någon att ventilera mig med :) Har bf 2019-02-10!


    Va roligt, grattis till plusset! Skrattande Förstår verkligen glädjen när man sett emot att bli gravid, förstår därmed också känslan att man blir stressad över missfall i början! Jag har funnit stor tröst i nedanstående länk under mina första veckor, förhoppningsvis kan den hjälpa även dig! Skrattande

    datayze.com/miscarriage-chart.php
  • sannacamilla

    Var det en uträkning på hur stor chansen är att inte då missfall? Isåfall var det ju ganska bra, procenten att få MF är inte stor. Men ändå finns oron konstant. Jag ska försöka att ta en dag i taget som ni säger! Tack snälla ni för peppen!

  • Jejje93

    Brukar tänka att OM jag får missfall så är det ändå inte ett livsdugligt barn.
    Jag är i vecka 10+1 och jättenervös också. Men försöker tänka så och att man inte kommer bli mindre ledsen för ett missfall för man gått runt med ångest hela tiden inför det.

Svar på tråden gravid första gången. orolig!!