• Paulina27

    Stor släkt - svårt att hitta namn, ta upptaget namn?

    Både jag och min sambo har stora släkter. Jag har ca 10 kusiner, 5 syskon och ett gäng far/morföräldrar samt fastrar/mostrar, morbröder/farbröder med respektive. Sen har man ju också en hel del vänner. 

    Min sambo har ungefär liknande som mig och jag har insett hur svårt det är att komma på namn som inte redan är "taget". Vi har rätt svenska namn och skulle tycka det lät konstigt om vi döpte våra barn till alltför internationella eller unika namn.
    Många av namnen på våra topplistor är redan tagna inom släkten. Vissa går helt bort då vi är för nära varandra. Medan andra funderar vi på, då vi inte träffar just den familjen särskilt ofta. 

    Men var går gränsen? Kan man ta samma namn som ens farbror döpt sitt barn till som man träffar kanske 1-2 gånger om året, eller är det helt förbjudet? Blir det konstigt för släktingarna runt omkring som träffar både farbrodern och en själv lika ofta?

  • Svar på tråden Stor släkt - svårt att hitta namn, ta upptaget namn?
  • Guldbarb

    Jag har tre farbröder med samma namn, så för min del hade jag inte höjt på ögonbrynen om något barn i släkten fick samma namn. Kanske inte inom de närmaste men släkt ni träffar sällan ser jag inget konstigt med.

  • Anonym (mmm)

    Ja visst kan man! Ni bestämmer, och folk brukar vänja sig fort. Tex vet jag kusiner som heter samma, men kanske är några år emellan i ålder. 

  • annabellelee

    Jag tänker att det beror lite på vilken kontakt ni har. Vissa skulle ta illa upp, andra bli smickrade. Själv skulle jag inte döpa mitt barn till samma som kusinerna, men det beror ju helt på familjen.

  • Anonym (Emma)

    Min farfar, kusin och brorson heter alla Erik. Funkar jättebra!

  • fluu

    När det blir risk för hopblandning på en mer vardaglig nivå blir det problem.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • senalena

    Det finns hundratusentals namn så något unikt måste ni ju kunna hitta.
    Leta inom släktträdet och kolla 2a och 3e namn. Då hittar man inte sällan en Amalia eller Edit eller Agata eller liknande namn man aldrig tänkt på.

    Men det är ju upp till er att välja ett namn som en avlägsen kusin heter. Bara det känns bra för er.

  • GAndrea

    Fråga?

    Min äldsta dotter heter samma som min styvfars mamma. Styvfars mamma gick bort 7 år tidigare. Dottern är inte döpt efter henne utan det var det finaste namnet jag och min man kom överens om. Jag ringde styvfar och frågade om han tyckte det vore konstigt, men han blev rörd och glad.

    Har ni samma efternamn och bor i samma stad eller grannstäder så hade jag nog inte valt det namnet.

    Eller ändra i namnet lite? Gillar ni William, men det är upptaget så finns ju Wilmer, Wilhelm, Ville eller Liam t.ex

  • Anonym (kanske)

    Nu har jag inga barn men om jag skulle få barn så tror jag att jag skulle undvika att ge samma tilltalsnamn som mina syskon/bonussyskon, föräldrar, mor- och farföräldrar, fastrar/farbröder/mostrar/morbröder, kusiner, kusinbarn och syskonbarn/bonussyskonbarn. Och även alla de här personernas respektive. Kan tillägga att jag också har rätt stor släkt. Får det till 73 personer när jag räknar ihop alla, så det blir rätt många namn jag får undvika, haha.


    Tycker dock att det kan vara fint när barn får samma namn som äldre släktingar, men att "ta" ett namn som någon i typ samma generation redan heter skulle nog kännas lite fel. Både för barnens skull och för alla runt omkring som ska kunna prata om barnen utan att blanda ihop vem det pratas om. Såklart kan det ju ändå finnas andra man känner som har samma namn men jag hade nog inte medvetet velat ge samma namn. Men om det skiljer mycket i ålder är kanske inte risken lika stor att personerna blandas ihop. Är man osäker på om det kan bli ett problem kanske det är bäst att fråga den andra personen som heter så :)

  • Anonym (kanske)
    Anonym (kanske) skrev 2018-06-17 01:23:19 följande:

    Nu har jag inga barn men om jag skulle få barn så tror jag att jag skulle undvika att ge samma tilltalsnamn som mina syskon/bonussyskon, föräldrar, mor- och farföräldrar, fastrar/farbröder/mostrar/morbröder, kusiner, kusinbarn och syskonbarn/bonussyskonbarn. Och även alla de här personernas respektive. Kan tillägga att jag också har rätt stor släkt. Får det till 73 personer när jag räknar ihop alla, så det blir rätt många namn jag får undvika, haha.


    Det finns några namn som förekommer flera gånger i min släkt ska jag tillägga, men inga av de "dubbletterna" är biologisk släkt med varandra, vad jag kan komma på nu. Har till exempel en kusin på mammas sida och en på pappas sida som heter samma sak. Och två jämngamla personer i en av kusinskarorna har partners med samma namn. Det är ju inget problem men händer förstås att man får förtydliga vem man menar.
Svar på tråden Stor släkt - svårt att hitta namn, ta upptaget namn?