• Anonym (Lisen)

    Ont efter kejsarsnitt?

    Hej!

    Jag hade blivit lovat ett planerat snitt pga förlossningsrädsla. Men har utvecklat havandeskapsförgiftning så nu måste bebisen ut och min läkare påstår att det inte längre finns några tider kvar för planerade snitt. Är i vecka 35, så bebisen är liten och det ska nog gå så bra alltihop eftersom jag ändå inte vet hur en förlossning går till

    Så planen är en igångsättning och att jag ska få bryta om jag vill (men känner mig inte riktigt övertygad här). Läkaren säger att det är extrem smärta efter ett snitt, och det sitter i länge.

    Känner dock ingen själv som gjort planerat KS som haft en sådan smärta under en lång tid efteråt, tvärtom känner jag fler som fött vaginalt och haft problem efteråt pga bristningar etc

    Så nu undrar jag lite, du som fött med snitt, hur lång tid tog det egentligen att läka? Och kände du dig lurad av läkarna för att du inte fått information innan om hur illa det kunde vara?

  • Svar på tråden Ont efter kejsarsnitt?
  • Anonym (Min erfarenhet)

    Födde med snitt och var tillbaka efter 5-6 veckor. Hängmagen hängde dock i läääänge. Hade fruktansvärt ont länge och fick komplikationer vid andra graviditeten pga snittet. Andra barnet kom vaginalt. Hade fruktansvärt ont under förlossningen ( delvis pga att jag inte kunde få bedövning pga tidigare snitt) men var mig själv snabbt. Hade måttligt ont 2-5 dagar. Hängbuken gick tillbaka snabbare.

  • Anonym (Lisen)
    Anonym (Min erfarenhet) skrev 2018-06-10 07:53:25 följande:

    Födde med snitt och var tillbaka efter 5-6 veckor. Hängmagen hängde dock i läääänge. Hade fruktansvärt ont länge och fick komplikationer vid andra graviditeten pga snittet. Andra barnet kom vaginalt. Hade fruktansvärt ont under förlossningen ( delvis pga att jag inte kunde få bedövning pga tidigare snitt) men var mig själv snabbt. Hade måttligt ont 2-5 dagar. Hängbuken gick tillbaka snabbare.


    Tack för svar. Tolkar jag dig rätt ifall det är en vaginal förlossning som du förespråkar utifrån dina erfarenheter?
  • Anonym (Lina)

    Födde med akut snitt. Hade väldigt ont första veckan och vågade inte bära bebisen p.g.a att jag var så ostadig. Sen blev det bättre och bättre. Men tog nog typ 4-5 veckor innan jag kände mig någorlunda normal. Man får ju dock inte bära tungt på sex veckor vilket var lite krångligt då vi bor en trappa upp utan hiss.

  • Anonym (Flower)

    Har mer problem efter snittet än när jag födde vaginalt

  • orzia1

    Fött 2 st vaginalt. Lite bristning med nr 2 men bara sydd 3 stygn.

    Med nr 3 igångsatt som slutade med snitt på min begäran då jag inte orkade mer. I efterhand har jag fått veta jag var öppen 9 cm när de snittade mig. Hade jätteont och kunde ej ta mig upp själv på ca 10 dagar, tog i alla fall 3-4 veckor innan det släppte helt med o göra ont i såret när jag hostade osv..

    Sen så säger de att smärtan är mindre vid planerat snitt än vid akut där man först genomgått vaginal fl.

    Jag var i utgångsläget i sämre skick vid mitt snitt, jobbig graviditet osv plus ca 10 år äldre än vid vaginala fl. För mig var det värre med snittet.

    Tänk även på att på många ställe så har de att har man gjort snitt 2 ggr el fler så måste man förlösas med snitt framöver.

  • Anonym (Planerat snitt)

    Fick en grad 3 sfinkterruptur med mitt första barn. Var sängliggande typ 3-4 veckor och kunde inte lyfta upp mitt barn själv. Förlorade mycket blod så kunde heller inte gå mer än ett par 100 m åt gången utan att vila för då svimmade jag. Tog väll 2-3 månader innan jag kunde börja röra mig fritt igen.Om vi ska ha ett till barn har de lovat mig snitt. Så du kan ju även få komplikationer efteråt med vaginal förlossning.

  • smulpaj01

    Födde med urakut snitt. Hade ont i 2 dagar, sedan var jag som vanligt.
    Lika vältränad som innan efter ett par veckor.
    Var ensam så jag vågade inte bära annat än bebisen dock.

  • Anonym (Lisen)
    Anonym (Lina) skrev 2018-06-10 08:37:57 följande:

    Födde med akut snitt. Hade väldigt ont första veckan och vågade inte bära bebisen p.g.a att jag var så ostadig. Sen blev det bättre och bättre. Men tog nog typ 4-5 veckor innan jag kände mig någorlunda normal. Man får ju dock inte bära tungt på sex veckor vilket var lite krångligt då vi bor en trappa upp utan hiss.


    Tack för din input
  • Anonym (Lisen)
    Anonym (Flower) skrev 2018-06-10 08:41:28 följande:

    Har mer problem efter snittet än när jag födde vaginalt


    Vilken typ av problem hade du?
Svar på tråden Ont efter kejsarsnitt?