• Sharper

    Minska våra utgifter

    Bolån 5000:-

    Hemförsäkring 602:-

    El 1623:-

    Sopor 111:-

    Slamtömning 68:-

    Mat 6000:-

    Barnomsorg 2076:-

    Tv-licens 200:-

    Verisure 527:-

    Avbetalning 221:-

    Bredband 299:-

    Lån 823:-

    Försäkring wv 534:-

    Försäkring citroen 445:-

    Diesel 3000:-

    Bilskatt 257:-

    Tandläkaren 72:-

    Mobil 180:-

    Moa mobil 350:-

    Facket 357:-

    Barnförsäkring 287:-

    Hundförsäkring 272:-

    Spotify 99:-

    Vägförening 84:-

    Buffert 2500:-

    Renovering 500:-

    Kvar: 4900:-

    Detta är vår budget. Varannan vecka är vi 2 vuxna och 4 barn. Varannan vecka 2 vuxna och 2 barn. Vi ska försöka få ner vissa utgifter litegrann. Så ge mig tips så får vi se vart vi hamnar!

  • Svar på tråden Minska våra utgifter
  • Anonym (Anonym)

    Kan ni hitta en billigare bil, eller annars en som rymmer samtliga på en gång? Kan någon av er ta buss till jobb/skola istället?

    Kan ni lägga om era försäkringar, kanske få mängdrabatt, ha försäkring via facket?

  • Anonym (Anonym)

    Glömde en sak: Spotify går ju bort direkt. Ingen stor slant men en helt onödig utgift.

    Sedan kanske man inte måste ha en enorm buffert heller. Sätt ett tak på vad ni minst behöver (banken rekommenderar 3 månadslöner, jag säger ist 3 månaders utgifter), och så kanske lite till utöver det.

  • Sharper
    Anonym (Anonym) skrev 2018-06-10 13:12:34 följande:

    Kan ni hitta en billigare bil, eller annars en som rymmer samtliga på en gång? Kan någon av er ta buss till jobb/skola istället?

    Kan ni lägga om era försäkringar, kanske få mängdrabatt, ha försäkring via facket?


    Nej bilen köpte vi i december, inget lån på den. Drar ca 0,6 liter per mil så den får vara kvar. Bor på landet så noll kollektivtrafik. Däremot ska jag kolla upp bilförsäkringen. Övriga försäkringar blir svåra att få billigare då allt är hos länsförsäkringar och har 20% rabatt där. Hemförsäkringen kommer dock bli billigare då den är beräknad på 5% rabatt men blir 20% från och med i höst.
  • Sharper
    Anonym (Anonym) skrev 2018-06-10 13:15:08 följande:

    Glömde en sak: Spotify går ju bort direkt. Ingen stor slant men en helt onödig utgift.

    Sedan kanske man inte måste ha en enorm buffert heller. Sätt ett tak på vad ni minst behöver (banken rekommenderar 3 månadslöner, jag säger ist 3 månaders utgifter), och så kanske lite till utöver det.


    Vi är 3 stycken som använder kontot så det bli kvar. För oss är det ingen onödig utgift. Vi vill ha ca 100 000:- i buffert och det är lite mer än 3 månaders inkomster. Därav det stora sparandet där. Det ska snart delas upp mer så det blir 1000:- i buffert, 1000:- i renovering och 1000:- till semester.
  • Anonym (Anonym)

    Kan ni minska mobilkostnaden? Det finns ju superbilliga hos t ex Hallon!

    Tänker även på elen, om ni sätter in solpanel eller bergvärme minskar den kostnaden. Det betalar sig på under tio år utan större besvär. Visst, stor initial kostnad men i det långa loppet tjänar ni en hel del på det senare.

  • Sharper
    Anonym (Anonym) skrev 2018-06-10 13:25:31 följande:

    Kan ni minska mobilkostnaden? Det finns ju superbilliga hos t ex Hallon!

    Tänker även på elen, om ni sätter in solpanel eller bergvärme minskar den kostnaden. Det betalar sig på under tio år utan större besvär. Visst, stor initial kostnad men i det långa loppet tjänar ni en hel del på det senare.


    Vi har jordvärme som inte är så gammal. Mobilerna ska bytas till hallon. Det kommer bli 99:/månad/mobil inom ett par månader :)
  • Anonym (Anonym)

    Ok, då har jag inga fler förslag! :D Ni verkar ju ha gjort det ni kan faktiskt. Det enda annars är att fortsätta hålla ögonen öppna efter billigare abonnemang på olika saker.

    Matkostnaden är verkligen inte illa för så många människor och jag antar att ni redan är bra på att kolla priser men ni kan ju investera i en extra frys. När affärerna säljer nötfärs för 39:-/kg är det bara att lassa på, eller kyckling, eller fisk, eller... Ja.

  • snedtak
    Sharper skrev 2018-06-10 13:31:48 följande:
    Vi har jordvärme som inte är så gammal. Mobilerna ska bytas till hallon. Det kommer bli 99:/månad/mobil inom ett par månader :)
    Om ni har jordvärme tycker jag att er elkostnad låter hög. Hur hög är er förbrukning?

    När försvinner "lån" och "avbetalning"?
  • OlgaElvira

    Lite magert underlag för att kunna ge bra råd. Ser att ni har bolån som kostar er 5000/mån, hur mycket av det är ränta och vad ligger den på. Ni har också en avbetalning på 221/mån, är det räntefritt. Sedan har ni också ett lån på 823/mån. Om räntan på de två är högre än bolånet så kan ni kanske förhandla med banken om att öka bolånet och betala av de två direkt.

    Hundförsäkring måste man ha om man har hund men hund innebär ju även abdra kostnader. Har ni råd att ha hund?

  • Sharper
    Anonym (Anonym) skrev 2018-06-10 13:35:19 följande:

    Ok, då har jag inga fler förslag! :D Ni verkar ju ha gjort det ni kan faktiskt. Det enda annars är att fortsätta hålla ögonen öppna efter billigare abonnemang på olika saker.

    Matkostnaden är verkligen inte illa för så många människor och jag antar att ni redan är bra på att kolla priser men ni kan ju investera i en extra frys. När affärerna säljer nötfärs för 39:-/kg är det bara att lassa på, eller kyckling, eller fisk, eller... Ja.


    Vi köper knappt kött då mannen jagar
    snedtak skrev 2018-06-10 14:02:58 följande:

    Om ni har jordvärme tycker jag att er elkostnad låter hög. Hur hög är er förbrukning?

    När försvinner "lån" och "avbetalning"?


    Har inte koll just nu, men alla avgifter är ju medräknat i summan för el. Det är några år kvar på lån
Svar på tråden Minska våra utgifter