• JohannaSaGo

    Flyga tidigt på morgonen med barn

    Hej!Några tips för att underlätta våran eventuellt kommande resa, samt erfarenheter? 


    Min sambo har hittat en sista minutenresa nästa helg som skulle passa oss perfekt både pengamässigt och datum.. 


    Sonen är 1,5år cirka. Och vi har väldigt bra sömnrutiner hemma.. får han störd sömn någon natt kan han bli riktigt grinig och ledsen.. 

    denna resa går 06:00 Lördag morgon.

    Och vi kommer behöva ta sista tåget till flygplatsen dagen innan.
    Sonen brukar somna vanligtvis runt 20:30 hemma. 


    Tåget går 21:00-00:00 cirka. 


     


     


    TROR ni detta kommer bli en katastrofresa rent sömnmässigt? 


    Har era barn somnat på ett tåg? 


    Tror ni han kommer ligga i sin resevagn på flygplatsen och sova? =/ den är ju mindre och inte lika bekväm som hans vanliga vagn..

    Tänker att det inte är hela världen om han är vaken på natten på flygplatsen, då kanske han däckar på flygplanet istället.. hehe 

    ELLER så kommer han vara ledsen och grinig heeela resan. 

    Skulle ni rekommendera att han sover så lite på dagen den dagen, så han är extra trött på tågresan, eller att han får vila extra mycket på dagen, så han kanske kan vara vaken och pigg om natten ifall han inte kan sova? 


     


    Tips? råd? 

  • Svar på tråden Flyga tidigt på morgonen med barn
  • Lynxsa

    Jag hade sovit som vanligt och låt barnet sova när det vill under natten /flygresan. Laddat en padda med spel och film

  • Aliona

    Ni kommer ju behöva ta upp barnet ur vagnen åtminstone ett par gånger, vid säkerhetskontrollen då barnet ska bäras igenom, och vid boardingen då ni skickar iväg vagnen. Är han lättväckt? Beroende på flygbolaget är det inte heller säkert att du får ta med vagnen fram till gaten utan kan tvingas checka in den.

  • JohannaSaGo

    Ja precis, jag tänker att man kanske måste checka in, samt kanske lämna vagnen vid 04/05 cirka.. 
    Tanken eller förhoppningen är ju att han får sova i lugn och ro i vagnen iallafall efter tågresan 00-04 cirka då.. =) men är han vaken får man väl ta det då.. och sover förhoppningsvid på planet.. 


    Han är rätt lättväckt.. men tänker att med mycket bakgrundsväsen sover han nog gott =) Han kommer garanterat vakna när vi lämnar in vagnen, får lånevagn, och checkar in.. 

    Men det får man ta kanske? =/ tycker synd om sonen..

  • Aliona

    Tycker att det låter ok. Har rest en hel del med min 1 1/2-åring, inte rena nattresor dock. Barn tål en hel del, även om han blir störd och gnällig så får de inga men! Kanske mest jobbigt för er och ev. medpassagerare. Åk ni bara om ni vill det. Ni får väl ta det lugnt och vila lite extra dagen efter helt enkelt.

  • JohannaSaGo
    Lynxsa skrev 2018-06-10 19:38:16 följande:

    Jag hade sovit som vanligt och låt barnet sova när det vill under natten /flygresan. Laddat en padda med spel och film


    ja =) får ladda med spel och filmer.. Men tycker så synd om sonen som ställer till det så med allt farande på natten =( Men det är ju bara denna gång hehe
  • LaFontaine

    Men vad gör det om han är gnällig en dag eller två? Ingen värld går väl under för det! Dessutom vet ni ju inte hur han reagerar på resan heller. Senast vi reste, sov min dotter plötsligt 13 timmar per natt, den första veckan borta. Mörker och massa nya intryck gjorde susen för sömnen!

  • JohannaSaGo
    LaFontaine skrev 2018-06-10 21:11:44 följande:

    Men vad gör det om han är gnällig en dag eller två? Ingen värld går väl under för det! Dessutom vet ni ju inte hur han reagerar på resan heller. Senast vi reste, sov min dotter plötsligt 13 timmar per natt, den första veckan borta. Mörker och massa nya intryck gjorde susen för sömnen!


    Sant! Ska inte ta ut något i förskott. Nu ska vi få skjuts in till arlanda på natten, så sonen får sova fram till 02:00 hemma iallafall :P 


    Jag oroar mig att han ska bli så upprörd för sonen kan Inte somna i famnen eller i en soffa te.x Han gråter för att han vill gå till sängen =) Men man får helt enkelt göra det bästa av situationen på planet :) Ta med roliga filmer och leksaker 

  • Anonym (Mamma till två)

    Jag tänker att mycket blir vad man gör det till.. Förutsätter man att det ska bli jobbigt blir det säkert tuffare än om man bara tar det som det kommer..

  • hon mot strömmen
    JohannaSaGo skrev 2018-06-11 18:42:07 följande:

    Sant! Ska inte ta ut något i förskott. Nu ska vi få skjuts in till arlanda på natten, så sonen får sova fram till 02:00 hemma iallafall :P 

    Jag oroar mig att han ska bli så upprörd för sonen kan Inte somna i famnen eller i en soffa te.x Han gråter för att han vill gå till sängen =) Men man får helt enkelt göra det bästa av situationen på planet :) Ta med roliga filmer och leksaker 


    Eller så tar ni ett rum på hotellet sky city på Arlanda där ni går och lägger er tidigt på kvällen och kliver upp ca 03.30

    Hade jag gjort.
  • sugarfree
    JohannaSaGo skrev 2018-06-11 18:42:07 följande:

    Sant! Ska inte ta ut något i förskott. Nu ska vi få skjuts in till arlanda på natten, så sonen får sova fram till 02:00 hemma iallafall :P 

    Jag oroar mig att han ska bli så upprörd för sonen kan Inte somna i famnen eller i en soffa te.x Han gråter för att han vill gå till sängen =) Men man får helt enkelt göra det bästa av situationen på planet :) Ta med roliga filmer och leksaker 


    Men hemma finns det ju en säng att gå till, det kan nog göra stor skillnad att det alternativet inte finns :) kör säger jag! Det är bra för barn att resa :)
  • Anonym (No no no)

    Skulle aldrig falla mig in att vara vaken på flygplatsen en hel natt med barn. Hur billig resan är. Varför inte ta in på hotell? Åk då så det passar nattningen.

  • Anonym (No no no)
    Aliona skrev 2018-06-10 19:50:39 följande:

    Ni kommer ju behöva ta upp barnet ur vagnen åtminstone ett par gånger, vid säkerhetskontrollen då barnet ska bäras igenom, och vid boardingen då ni skickar iväg vagnen. Är han lättväckt? Beroende på flygbolaget är det inte heller säkert att du får ta med vagnen fram till gaten utan kan tvingas checka in den.


    I Sverige får man nästan aldrig ta med vagnen till flyget. Den brukar behöva checkas in.
  • Anonym (No no no)
    JohannaSaGo skrev 2018-06-11 18:42:07 följande:

    Sant! Ska inte ta ut något i förskott. Nu ska vi få skjuts in till arlanda på natten, så sonen får sova fram till 02:00 hemma iallafall :P 

    Jag oroar mig att han ska bli så upprörd för sonen kan Inte somna i famnen eller i en soffa te.x Han gråter för att han vill gå till sängen =) Men man får helt enkelt göra det bästa av situationen på planet :) Ta med roliga filmer och leksaker 


    Ok det känns väl mer rimligt. Det hade jag själv valt bort och istället bokat en resa med bättre flygtider men ingen katastrof kanske.
  • Anonym (No no no)
    hon mot strömmen skrev 2018-06-11 21:08:12 följande:

    Eller så tar ni ett rum på hotellet sky city på Arlanda där ni går och lägger er tidigt på kvällen och kliver upp ca 03.30

    Hade jag gjort.


    Jag med!
Svar på tråden Flyga tidigt på morgonen med barn