• Captn

    Uthyrning Villa

    Hej,

    För att gå rakt på sak. Jag är intresserad av att komma i kontakt med människor som har eller går i liknande tankar kring uthyrning. Utbyta tankar, idéer och kunskap.

    Att människor hyr ut sina lägenheter, sommarstugor etc är vanligt förekommande.
    Det förekommer givetvis även uthyrning av villor, dock inte i den omfattning som alternativen ovan.
    Min uppfattningen är man kan ana en ökning av just uthyrning av villor. Orsaken kan vara flera naturligtvis, så som flytt utomlands, studier, mer förmånligt m.m.

    I vårt fall rör det sig som om följande,
    Vi vill se över möjligheterna att behålla vårt nuvarande hus genom uthyrning medan vi köper oss ett annat hus i form av radhus.
    Anledningen är att vi vill ha möjligheten att återvända om det känns helt fel med en flytt.

    I dagsläget bor vi i en nybyggd villa i ett attraktivt område med närhet till vatten.
    Förklaringen till en eventuell flytt kan förklaras av avsaknad av insynskydd. I de flesta nybyggda områden dröjer det flera år innan häckar, träd och buskar växer upp.
    Vi plågas av detta då känslan av lugn och privatliv är svårt att få i en nyanlagd trädgård. Naturligtvis kunde vi räknat ut detta innan, men med facit i hand är det lättare.
    Ingen skugga ska falla över våra grannar, men med avsaknad av insynsskydd och oerhört sociala grannar gör det utomhusvistelsen obekväm.

    Övriga anledningen är möjligheten till ekonomisk vinning med eventuell uthyrning. Hus nummer 2 är av typen radhus, lummig trädgård med skyddad hörntomt i den betydligt lägre prisklassen. Ett hus som vi sneglade på innan nuvarande köp.

    Vi har ekonomisk medel att genomföra detta förutsatt att min kalkyl på "hyran" godkänns givetvis. Jag har använt mig av de regler och riktlinjer som gäller för uthyrning av villa.

    Jag undanber alla trädgårdsexperters råd kring snabbväxande häckar, spaljér då jag är fullt medveten om detta själv.

    Så till frågan. Hyra ut nuvarande villa och köpa ett mindre radhus med uppväxt trädgård. Vad är era funderar kring konceptet ovan? Känner någon av er igen er i min beskrivning? Har någon av er gjort något liknande? Hur kändes det för er? 

    Tack på förhand!

    /M
  • Svar på tråden Uthyrning Villa
  • T W

    Har du kollat med banken om ni får ta lån och ha bostad kvar? Vi fick inte det trots att vi skulle gå sjukt mycket plus på att hyra ut lägenheten och köpa hus..

Svar på tråden Uthyrning Villa