• Rutankajutan

    Blir alltid smultronmärken stora?

    Har en dotter på 6 veckor som fått ett smultronmärke i pannan.

    Har såklart googlat & sett väldigt mycket bilder på hur stora dessa märken kan bli.

    Det är ju ?bara? ett skönhetsfel men det känns ju ändå inte kul såklart om hon skulle få ett jättestort märke.

    Ni som har barn med smultronmärke, hur snabbt växer dom ?

    Växer dom alltid större eller kan det vara kvar i den storleken som det är nu?

  • Svar på tråden Blir alltid smultronmärken stora?
  • FruNyfiken

    Min dotter har ett smultronmärke på skuldran. När hon var liten var det klarröd och utbuktande, idag har det bleknat och syns knappt. Det har aldrig ändrat storlek.

  • Rutankajutan
    FruNyfiken skrev 2018-06-13 11:59:33 följande:

    Min dotter har ett smultronmärke på skuldran. När hon var liten var det klarröd och utbuktande, idag har det bleknat och syns knappt. Det har aldrig ändrat storlek.


    Tack för svar! :)
  • Mariro

    Min dotter på 1 1/2 år har två stycken, ett på ryggen och ett på underarmen. Det på ryggen har börjat bli mer och mer hudfärgat, och det på armen är fortfarande utbuktande men verkar få lite hudfärg det också. Vad jag har sett så har de inte växt storleksmässigt.

  • viseversa

    Vår nu 11åriga dotter hade ett i pannan vid hårfästet som bebis. Syntes inte när hon föddes. Kom fram efter någon vecka. Men det var jättelitet. Som en röd liten prick bara. Försvann av sig själv efter några år och nu syns ingenting.

  • LaFontaine

    Min dotter har ett på armen. Det blev, ganska snabbt, en dryg centimeter i diameter och slutade växa. Nu är hon 20 månader och märket är markant ljusare och mindre utbuktande.

    Min bror hade ett likadant på bröstkorgen. Hans var rejält blodrött och buktade ut väldigt mycket. Nu, som vuxen, finns ett hudfärgat ärr kvar. 

  • Aamon

    Haft 2 stora ca 5 cm i diameter. Var utåtbuktande och klarröda när jag var liten. Växte inte. Sjönk ihop och bleknade i tonåren. Ser de fortfarande då de var så stora men huden är nu inte längre röd utan mer som ett ärr.

    Min syster hade 2 också. En som satt dold och en i pannan ca som en 50 öring. Den var också utåtbuktande och klarröd men syns nu inte alls. Växte inte.

  • Mrs Green

    Min dotter hade ett vid tinningen, det var som störst nästan 1 cm i diameter och stod ut ca 4-5 mm.
    När hon var några månader gammal hade det blivit så stort, sen var det oförändrat några år innan det började gå tillbaks. Från lågstadieåldern var det så pass litet och ljusrött att man knappt tänkte på det, och nu när hon är 13 år syns det knappt alls. 

Svar på tråden Blir alltid smultronmärken stora?