• Anonym (Urk!)

    Luktar ondska ur vasken.

    Det har börjat sprida sig en vidrig stank från vasken, det luktar syndafördärv.
    Ibland tycker jag mig känna vittringen långt ifrån vasken.
    Tänk er lukten från vattnet som bönor i burk legat i blandat med svavel, och kadaver. Det är inte en frän lukt som från en gammal disktrasa utan något mörkare nästan demoniskt som etsat sig fast i avloppet.
    Det framkallar inte kväljningar utan mer en instinkt att undfly.

    Någon som har tips på hur man avlägsnar odören och sprider ljus i köket igen?
    Läst att bakpulver ska fungera men har också hört att bakpulver och liknande kan sabotera mer än det hjälper om det klumpar ihop till en massa? 

  • Svar på tråden Luktar ondska ur vasken.
  • Anonym (fett)

    Rensa avloppet under vasken. Skruva bort vattenlåset under och rengör.

    Gammalt fett får den lukten du beskriver och har det bildats en fettklump under vasken måste du ta bort den själv.

  • Anonym (Urk!)
    Anonym (Lotten) skrev 2018-06-14 16:39:45 följande:

    Kokande vatten kan funka


    Okej!
    Jag tappade ner en flaska ättika i hålet och avstod rekommendationerna angående bakpulver och föste ner det också. Fräste ordentligt!

    Varmvatten har jag testat utan resultat.
    Ska testa kokande vatten på en stund och se om det kan ta död på vad det än är som sitter klistrad längst röret innerkant.
  • Anonym (Urk!)
    Anonym (fett) skrev 2018-06-14 16:46:20 följande:

    Rensa avloppet under vasken. Skruva bort vattenlåset under och rengör.

    Gammalt fett får den lukten du beskriver och har det bildats en fettklump under vasken måste du ta bort den själv.


    Spolar aldrig ner olja så har svårt att tro att det skulle vara fett.
    Men ska följa ditt råd. 
  • Anonym (Urk!)
    neverpreggo skrev 2018-06-14 16:55:44 följande:

    Sorry men haha kategorin? :P


    Ja det blev kanske lite galet.
  • Anonym (fett)
    Anonym (Urk!) skrev 2018-06-14 16:52:40 följande:

    Spolar aldrig ner olja så har svårt att tro att det skulle vara fett.

    Men ska följa ditt råd. 


    Fett är inte bara olja.

    Allt du sköljer av innehåller fett och det kan man inte spola bort. Tex mattallrikar, sköljer ur kastruller, varmt pastavatten , chipssmulor i disktrasan, såsresterna i karotten, mjölkskvättar ur glas , du tvättar kladdiga händer osv.

    Allt detta blir i slutändan en fettklump.
  • Anonym (Urk!)
    Anonym (fett) skrev 2018-06-14 17:04:42 följande:
    Fett är inte bara olja.

    Allt du sköljer av innehåller fett och det kan man inte spola bort. Tex mattallrikar, sköljer ur kastruller, varmt pastavatten , chipssmulor i disktrasan, såsresterna i karotten, mjölkskvättar ur glas , du tvättar kladdiga händer osv.

    Allt detta blir i slutändan en fettklump.
    Nä det är klart men det blir så små mängder från det jag sköljer ner.
    Men du har nog rätt att det kan byggas upp trots det.
  • zdudmwml
    Anonym (Urk!) skrev 2018-06-14 16:27:49 följande:
    Det har börjat sprida sig en vidrig stank från vasken, det luktar syndafördärv.
    Ibland tycker jag mig känna vittringen långt ifrån vasken.
    Tänk er lukten från vattnet som bönor i burk legat i blandat med svavel, och kadaver. Det är inte en frän lukt som från en gammal disktrasa utan något mörkare nästan demoniskt som etsat sig fast i avloppet.
    Det framkallar inte kväljningar utan mer en instinkt att undfly.
    Haha vilken otroligt poetisk beskrivning.
    Det blev vackert mitt i allt elände. Glad

    Prova med att rensa kröken, alltså hoppa över alla husmorsknep med diverse naturliga och onaturliga kemikalier, skruva isär rören vid kröken och rensa där.

    Jag har ingen aning om hur man rensar där rent praktisk, det är något jag sätter mannen på att göra. :-P
  • Panke

    Jag hade detta problem i duschen, testade alla husmorstips m ättika och bakpulver etc. inget funkade. Körde istället den stenhårda kemiska vägen, rensning med sånt där frätande avloppsrenspulver och därefter klorin. Det gick bort och kom aldrig tillbaka.

Svar på tråden Luktar ondska ur vasken.