• drofoednom

    Behöver råd kring tjafs om min lön

    Hej, jag behöver lite råd kring en otrevlig situation som uppstått, vad tycker ni om detta?

    Jag jobbar sedan ett halvår tillbaka som elevassistent på en kommunal skola.


    I dagsläget har jag en timlön (150 kr/tim exkl sem ers), Nu var det dags att prata om höstens arbete och tanken var att jag skulle få månadslön. När jag kommer dit för att skriva på erbjuds jag en heltidslön på 22500 kr. Då blir jag helt ställd, min timlön 150 kr omräknad till heltidslön är nämligen 24750. (150*165). När jag säger till rektorn att jag tänkt mig en lön runt snittlönen för elevassistent i den berörda kommunen (25100) (2017 års lön). Erbjuds jag 23000 och de menar att de trodde att mina 150 kr i timlön inkluderade semestersättning.
    De (rektorn) tycker alltså att de satt har satt för hög lön utan att veta om det från första början och vill nu sänka min lön med nästan 2000:- fast arbetsuppgifterna är exakt likadana i höst.

    Tankar kring detta?

  • Svar på tråden Behöver råd kring tjafs om min lön
  • Limeblad

    Så fräckt! Är det möjligt för dig att fortsätta med timlön? Dessutom trodde jag att man räknar månadslön på 168 timmar per månad? Dvs 25200 kronor.

  • drofoednom

    Ja det är mkt fräckt att försöka göra på detta sätt, vi kom inte längre i diskussionen men den kommer fortsätta och jag kommer som du skriver att föreslå att det fortsätter med timlön och strunta i månadslön. Vad gäller 168 timmar är det något jag får dubbelkolla med löneavdelningen.

Svar på tråden Behöver råd kring tjafs om min lön