• Anonym (')

    Vill gå med i församling Hur ska jag göra?

    Jag är medlem i Svenska kyrkan och det vill jag fortsätta med men jag vill dock ha ett kristet nätverk som man träffar ganska ofta. Funderar på något frikyrkligt. Hur ska jag gå tillväga? Kan jag bara gå till en frikyrka och säga att jag vill bli medlem i deras församling? Kan man tillhöra två församlingar?

  • Svar på tråden Vill gå med i församling Hur ska jag göra?
  • BurningDiamond

    Innan du går med i någon ny församling kanske du först ska gå på några gudstjänster så du vet om du känner dig hemma. Sedan är det bara att prata med någon i den nya kyrkan hur du går tillväga med att bli medlem.

  • Anonym (dubbelmedlem)

    Jag är medlem i Svenska kyrkan för att jag blev det när jag föddes och aldrig har gått ur, men har växt upp i en frikyrka där jag döptes och blev medlem. Så jag är medlem i två församlingar samtidigt.


    Vet dock inte om det är något som skulle kunna ifrågasättas när du väljer att bli medlem, ifall det är så att du vill vara aktiv i båda församlingarna samtidigt. Så om det dubbla medlemskapet är en avgörande faktor för dig kan du ju höra med någon i den aktuella kyrkan om det innan du nämner att du funderar på att bli medlem. Men annars är det väl bara att antingen börja besöka kyrkan och se om du hittar en gemenskap där (finns väl oftast inget hinder för att du gör det utan att vara medlem, kyrkors verksamheter brukar ju vara öppna även för icke-medlemmar), eller höra av dig till någon ledare i församlingen och fråga hur det funkar med medlemskap, eller bara säga att du vill hitta en kristen gemenskap och fråga vad de har att erbjuda.


    Om är så att du trivs med gudstjänstlivet i Svenska kyrkan men söker en annan kristen gemenskap där du kan samtala och be ihop med andra kristna så kan du ju till exempel börja med att kolla om det finns någon hemgrupp du kan gå med i? Det är något som finns i många frikyrkor och jag tror inte att man brukar behöva vara medlem i församlingen för att vara med i en hemgrupp.


    Ett tips är även att kolla om församlingen har en hemsida och om det står något om medlemskap där, för det vet jag att det gör åtminstone på vissa större församlingars hemsidor! :) 

Svar på tråden Vill gå med i församling Hur ska jag göra?