• mjölkallergiker

    Misstänker ADD, få vardagen till att funka?

    Jag har sedan jag minns när jag va yngre varit en ängslig själ. Rädd för allt, försiktig och inte kunnat koncentrera mig på saker. Aldrig kunnat läsa en bok i hela mitt liv. Ändå har jag på något sätt hankat mig fram och klarat saker och ting ganska bra.

    Vid högstadie/gymnasiet gjordes en massa medicinska tester på mig för att utesluta fysiska sjukdomar. Blodprover, ultraljud på hjärta och blodkärl, ekg osv osv. En massa tester för att utesluta fysiska sjukdomar, vilket det också gjordes.

    Men jag har ändå alltid känt mig sjuk, och gör fortfarande såhär 12 år senare fast jag har aldrig riktigt kunnat sätta fingret på vad. Jag har haft samtalsterapi i omgångar med KBT-inriktning och också vanliga traditionell psykoterapi. Har fått en massa diagnoser som utbrändhet, panikångest, generaliserat ångestsyndrom och social fobi. Jag har varit sjukskriven i omgångar från alla jobb när det "blivit för mycket". Och för mycket behöver inte var för mycket i form av arbetsbelastning utan saker som stressar mig är ljuden runt omkring, när många pratar med mig och andra faktorer. Jag vill helst bara stänga in mig i ett rum och sköta mitt jobb.

    Jag har aldrig blivit utredd för någon neuropsykiatrisk diagnos men har på senare tid gjort en del internetbaserade tester där resultatet varit väldigt tydligt.

    Jag tänkte söka hos psykiatrin/vårdcentralen för att påbörja en utredning men fram tills det är färdigt, vilket lär vara en lång period, hur får ni som har diagnosen vardagen till att fungera? Mitt liv flöt på tämligen normalt fram tills jag fick barn. Nu, 3 barn senare, är situationen en helt annan och jag känner mig MYCKET mer sårbar. Alla läkare jag träffat har velat slänga i mig antidepressiva men jag har aldrig tyckt att det känts rätt. Zoloft har jag fått utskrivet men jag känner mig inte alls deprimerad på det sättet.

    Har ni några bra tips för hur man kan hitta strategier och sätt att handskas med vardagen för att det ska fungera? Jag spenderar halva mina dagar med att leta efter saker t.ex. Jag lägger kort, nycklar, kläder på de mest otippade ställena helt omedvetet. Så struktur är något jag ska börja jobba på.

  • Svar på tråden Misstänker ADD, få vardagen till att funka?
  • Långbenopluto

    Har du haft kontakt med så många och haft en massa olika behandlingar så är det knappast ADD, det skulle dom ha märkt för länge sedan.

Svar på tråden Misstänker ADD, få vardagen till att funka?