• Anonym (ts)

    Elda/grilla utomhus nu?

    Är det smart att göra det, gör ni det? Alltså om man bor söder och väster om Lappland då. Såg några som grillade utomhus nu idag lördag kväll.

  • Svar på tråden Elda/grilla utomhus nu?
  • Anonym (janne)

    Eldningsförbud i princip i hela landet just nu så nej det hade jag inte gjort.

  • Anonym (Nopp)

    Det är ju eldnings - och grillningsförbud nästan överallt så smart är det ju inte. Går an i såna där cementringar bara- inte i naturen.

  • Mantrasina

    Hade jag haft en trädgård hade jag kunnat tänka mig att grilla i riktig kolgrill med bra underlag. Det vill säga, bra förutsättningar på egen mark.


     


    Inte ute i naturen alls. Eldningsförbud innebär också grillningsförbud. Här är det för närvarande förbjudet att även grilla i iordningställda grillplatser...

  • Anonym (ts)

    Dom jag såg skulle grilla i skogsplätten nedanför huset där jag bor (i ett område med lägenheter o mycket skog). En iordningsställd grill, men med flera höga o låga träd nära runt om. Så hör jag en av ungarna säga
    -men pappa man får inte grilla nu!?
    -jo det får man visst det!

    sa pappan. O fortsatte ta fram grillvirke. 

    Har ni också sett sånt här?

  • Anonym (ts)

    Och skulle jag kanske ha gått fram till den där pappan o sagt nåt om t ex eldningsförbud, eller hade jag varit beskäftig o jobbig då?

  • Anonym (Y)

    Här innebär eldningsförbudet att man inte får elda någonstans och enda stället du får grilla är hemma på egen tomt med riktig grill. Du får alltså inte grilla på ordnade grillplatser heller.

    Jag trodde eldningförbud alltid innebar just det.. inte?

    Det är iaf höga böter.

    Hörde någon sa att det på vissa ställen även är förbjudet att grilla på egen tomt?

  • Anonym (Y)
    Anonym (ts) skrev 2018-06-16 22:16:14 följande:

    Och skulle jag kanske ha gått fram till den där pappan o sagt nåt om t ex eldningsförbud, eller hade jag varit beskäftig o jobbig då?


    Du hade kunnat ringa 11414 och tipsa. Och sluppit gräl med grannen ;)
  • Anonym (Y)

    www.krisinformation.se/handelser-och-storningar/2018/brandrisk2018 :

    "Brandrisken kan variera från dag till dag. Vissa dygn är brandrisken extremt stor och det gäller både risken för antändning och spridning. Följ därför SMHI:s brandriskprognos.

    I större delen av landet råder eldningsförbud. Eldningsförbud utfärdas av kommunen eller länsstyrelsen och innebär att det är förbjudet att elda utomhus. Kontrollera alltid med räddningstjänsten eller kommunen om du är osäker på vad som gäller."

    Så googla på "räddningstjänsten" +din kommun/region eller kolla din kommuns hemsida.

  • Anonym (.)
    Eldningsförbud innebär att man inte får elda utomhus i grillstäder man gör själv, tex styggelsen engångsgrillar eller att göra en eldstad. Man får elda i iordningställda grillplatser som tex kommunen anordnar såsom cementringar osv.

    Totalt eldningsförbud innebär att man inte får elda alls, inte ens i sin en grill.

    Så det beror alltså på...
  • Anonym (ts)
    Anonym (Y) skrev 2018-06-16 22:25:08 följande:
    Du hade kunnat ringa 11414 och tipsa. Och sluppit gräl med grannen ;)
    Jaa, kanske det, frågan är väl hur dom hade följt upp det då isåfall? Åkt ut med full styrka o blåljus, om nån här vet nåt kanske? Nu är det iaf försent för min del.

    På kommunens hemsida står det att grillning på iordningställda o säkra grillplatser är tillåtet under förutsättning att man har tillgång till släckutrustning. 
    ?
  • Anonym (.)
    Anonym (ts) skrev 2018-06-16 23:33:57 följande:
    Jaa, kanske det, frågan är väl hur dom hade följt upp det då isåfall? Åkt ut med full styrka o blåljus, om nån här vet nåt kanske? Nu är det iaf försent för min del.

    På kommunens hemsida står det att grillning på iordningställda o säkra grillplatser är tillåtet under förutsättning att man har tillgång till släckutrustning. 
    ?
    Vi har visst en liten dramaqueen här. Varför skulle de rycka ut med full styrka?
  • Anonym (A)
    Anonym (janne) skrev 2018-06-16 20:06:18 följande:
    Eldningsförbud i princip i hela landet just nu så nej det hade jag inte gjort.
    Samma här
  • Fjäril kär
    Anonym (ts) skrev 2018-06-16 23:33:57 följande:

    Jaa, kanske det, frågan är väl hur dom hade följt upp det då isåfall? Åkt ut med full styrka o blåljus, om nån här vet nåt kanske? Nu är det iaf försent för min del.

    På kommunens hemsida står det att grillning på iordningställda o säkra grillplatser är tillåtet under förutsättning att man har tillgång till släckutrustning. 

    ?


    Tips till polisen på 114 14 är ICKE akuta ärenden så det innebär att en polis åkt dit i lugn och ro och kollat läget och informerat om rådande regler. Kanske bett killen släcka.

    Alternativt har en person från brandkåren åkt i nån av kommunens bilar och gjort en koll.

    Alltså INGEN utryckning.

    /hälsningar från en som är gift med en brandman
  • Pope Joan II
    Fjäril kär skrev 2018-06-17 13:58:48 följande:

    Tips till polisen på 114 14 är ICKE akuta ärenden så det innebär att en polis åkt dit i lugn och ro och kollat läget och informerat om rådande regler. Kanske bett killen släcka.

    Alternativt har en person från brandkåren åkt i nån av kommunens bilar och gjort en koll.

    Alltså INGEN utryckning.

    /hälsningar från en som är gift med en brandman


    Du är väl skild från en alkoholiserad deltidsbrandman i frivilligkåren? Så har du i alla fall skrivit tidigare.
Svar på tråden Elda/grilla utomhus nu?