• Felis64

    Gift. Älskar Helene

    Ny här.

    Så var man då 54 år, gift i snart 30 år, och 2 vuxna barn. Och jag älskar någon annan än min fru! Mycket tack vare att vi lever som syskon snarare än som älskande.

    Sedan mer än 20 år har jag haft en "hemlig" kvinnlig vän. Bortsett från ett tillfälle 1996 så har vi haft en ren vänskaplig relation. Helene (hon heter inte så) har varit en bra vän under alla år (hon också gift). Att vi dolt vår vänskap beror mest på man/kvinna grejen.. och vist jag har under alla år varit attraherad av henne (outalat, underförstått och när jag tänker efter:obesvarat)

    Så för nåt år sedan hönde saker i Helenes liv. Och hon blev plötsligt singel (trots vår vänskap tog det många månader innan hon berättade)..

    Sedan dess så har Helene berättar ganska öppenhjärtigt om sitt datande och hur jobbigt det är...

    Så i september 2016 inträffar en serie händelser som fick mig och Helene att inleda ett förhållande

    (Sex inte samlag men framförallt fördjupad vänskap). Helene våndades och led eftersom jag gift... när jag lärde känna henne mer på djupet så övergick min attraktion till ren och djup kärlek. Men Helene var inte lika klar över sina känslor för mig.

    Så jag stannade i äktenskapet..

    Helene träffade så småningom en man. Och idiot som man är så beskrev jag då (visserligen helt sanningsenligt) hur jag tänkte och drömde om oss.

    Att komma tillbaka till vänskap och platonisk kärlek är därmed kört. Och jag vet att jag förlorat Helene för evigt..

    Mitt dilemma (och yepp jag går i samtalsterapi) är huruvida jag borde stanna i mitt äktenskap när jag faktiskt kan känna så intensivt för någon annan.

    Döm mig nu lagom.

    //Felix

  • Svar på tråden Gift. Älskar Helene
  • Kanttant
    Felis64 skrev 2018-06-16 23:24:30 följande:

    Ny här.

    Så var man då 54 år, gift i snart 30 år, och 2 vuxna barn. Och jag älskar någon annan än min fru! Mycket tack vare att vi lever som syskon snarare än som älskande.

    Sedan mer än 20 år har jag haft en "hemlig" kvinnlig vän. Bortsett från ett tillfälle 1996 så har vi haft en ren vänskaplig relation. Helene (hon heter inte så) har varit en bra vän under alla år (hon också gift). Att vi dolt vår vänskap beror mest på man/kvinna grejen.. och vist jag har under alla år varit attraherad av henne (outalat, underförstått och när jag tänker efter:obesvarat)

    Så för nåt år sedan hönde saker i Helenes liv. Och hon blev plötsligt singel (trots vår vänskap tog det många månader innan hon berättade)..

    Sedan dess så har Helene berättar ganska öppenhjärtigt om sitt datande och hur jobbigt det är...

    Så i september 2016 inträffar en serie händelser som fick mig och Helene att inleda ett förhållande

    (Sex inte samlag men framförallt fördjupad vänskap). Helene våndades och led eftersom jag gift... när jag lärde känna henne mer på djupet så övergick min attraktion till ren och djup kärlek. Men Helene var inte lika klar över sina känslor för mig.

    Så jag stannade i äktenskapet..

    Helene träffade så småningom en man. Och idiot som man är så beskrev jag då (visserligen helt sanningsenligt) hur jag tänkte och drömde om oss.

    Att komma tillbaka till vänskap och platonisk kärlek är därmed kört. Och jag vet att jag förlorat Helene för evigt..

    Mitt dilemma (och yepp jag går i samtalsterapi) är huruvida jag borde stanna i mitt äktenskap när jag faktiskt kan känna så intensivt för någon annan.

    Döm mig nu lagom.

    //Felix


    För det första, det är ju inte tack vare att ni lever som syskon än som älskande som du fallit för någon annan. Du skapade den situationen själv genom att ha en hemlig relation utanför din romantiska relation med din partner. Även om denna hemliga relationen var enbart vänskaplig (bortsett från ett tillfälle - vad det nu betyder). Har man en hemlig relation - oavsett relationens karaktär - när man är i en monogam relation med någon annan bäddar man upp för trubbel. 

    Det andra är att du gör, som så många andra, att du stannar i en dålig relation för att du inte vet om du kan få det du egentligen vill ha. Huruvida du ska stanna i ditt äktenskap ska vara helt oberoende av om denna Helene vill ha en relation med dig eller inte. Det valet ska baseras på hur din relation till din fru är, om det är en relation du vill stanna kvar i eller vill försöka jobba på och stanna kvar i eller lämna. I mitt tycke borde du inte det då du redan haft en hemlig relation med någon annan i 20 år och vart otrogen en period också. Vill du trots det stanna i ditt äktenskap så borde du åtminstone vara ärlig med din fru om detta så hon också kan få chansen att göra ett val med öppna ögon. Är det något du inte vill så har du fan i mig inte ens någon respekt kvar för din fru som människa.
  • äldreochklokare

    Trist TS men du har endast dig själv att skylla och du har som jag förstått det, levt med din fru i jättemånga år trots denna Helen, trots att ni mest känns som syskon. Så fegt! Jag har inga positiva saker att säga alls faktiskt. Tycker otroligt synd om din fru som kanske trott att ni haft ett bra äktenskap. 

  • bullen1984

    Jag håller med andra som svarar, varför har du tagit din frus tid? Varför är bara dina känslor viktiga i detta? Du pratar ingenting om skuldkänslor.
    Du har lurat och bedragit din fru, den som ska stå dig närmst, men inte med ett ord skriver du någonting om det.

    Låt henne gå, skit i dina egna känslor här och släpp henne så att iaf hon får en chans att bli lycklig. 

  • K Kalle
    Förkunnaren skrev 2018-06-17 11:57:35 följande:

    Det är egentligen ganska enkelt: vill du vara med Helene eller med din fru?


    Men Helene vill inte vara med honom ju.
Svar på tråden Gift. Älskar Helene