• Anonym (Bullen)

    Måste vi göra oss av med vår amerikanska bulldog?

    Jag har fått en ny tjänst efter sommaren, stationerad i Danmark. Vi har beslutat att hela familjen flyttar, istället för att jag ska pendla och då missa värdefull familjetid.

    Ett problem vi stött på är att vi förmodligen måste göra oss av med våran hund; en amerikansk bulldog, då denna ras tydligen är förbjuden i Danmark.

    Vi har inte sökt djupare i detta än så länge. Vi ska ringa myndigheter i Danmark imorgon och höra oss för. Men jag tänkte om någon här kanske visste något om det och kan ge svar?

  • Svar på tråden Måste vi göra oss av med vår amerikanska bulldog?
  • Anonym (Kajsa)

    Eftersom hunden ändå inte räknas som en familjemedlem (för ni hade väl inte behandlat en familjemedlem på det viset), så är det nog lika bra att den får komma till en annan familj.

  • Anonym (viola)
    Anonym (Kajsa) skrev 2018-06-17 18:39:09 följande:

    Eftersom hunden ändå inte räknas som en familjemedlem (för ni hade väl inte behandlat en familjemedlem på det viset), så är det nog lika bra att den får komma till en annan familj.


    Haha, vilket dumt svar!
  • Anonym (Kajsa)
    Anonym (viola) skrev 2018-06-17 18:49:33 följande:
    Haha, vilket dumt svar!
    Vad är dumt, tycker du? Att hunden får komma till en familj som ser hunden som en familjemedlem?
  • Anonym (Lassie)
    Anonym (viola) skrev 2018-06-17 18:49:33 följande:

    Haha, vilket dumt svar!


    Håller med! :)

    Var tvungen att läsa två gånger. Kanske ironi?
  • Anonym (Bullen)

    Helst av allt så vill vi ju givetvis ha kvar vår hund! Vi har haft henne i fem år och hon är definitivt en del av familjen.

    För fem år sedan hade dock min man ett arbete och jag var stationerad i Sverige. Numera är mannen arbetslös (företaget han arbetade på konkade) och jag fick som sagt nyligen reda på att jag fått möjligheten till en mer välbetald tjänst i Danmark (efter samtal med chefen då maken blev varslad, vi behöver att jag tjänar mer för att vi ska kunna överleva).

    Det finns folk som ger upp sina barn för att de ska kunna överleva! Ibland måste man.

    Men jag undrar om man som utländsk kan få möjlighet att ha hunden på någon slags nåder, då det endast handlar om tre år.

    Vi ska som sagt kontakta danska myndigheter imorn, men om någon vet så får ni gärna svara.

  • Anonym (.)

    Jag har inte stött på någon med just ert problem förut (ta med förbjuden hundras från Sverige) så jag har inga raka svar att ge dessvärre, men min erfarenhet är att danska myndigheter är stenhårda och efterlever förbudet väldigt effektivt. Om du försöker importera en förbjuden ras kommer du inte lyckas. Är hunden helt renrasig? Annars kan man registrera den som blandras i Sverige och därefter försöka få in den in Danmark.

  • Anonym (Kajsa)
    Anonym (Bullen) skrev 2018-06-17 19:32:47 följande:

    Helst av allt så vill vi ju givetvis ha kvar vår hund! Vi har haft henne i fem år och hon är definitivt en del av familjen.

    För fem år sedan hade dock min man ett arbete och jag var stationerad i Sverige. Numera är mannen arbetslös (företaget han arbetade på konkade) och jag fick som sagt nyligen reda på att jag fått möjligheten till en mer välbetald tjänst i Danmark (efter samtal med chefen då maken blev varslad, vi behöver att jag tjänar mer för att vi ska kunna överleva).

    Det finns folk som ger upp sina barn för att de ska kunna överleva! Ibland måste man.

    Men jag undrar om man som utländsk kan få möjlighet att ha hunden på någon slags nåder, då det endast handlar om tre år.

    Vi ska som sagt kontakta danska myndigheter imorn, men om någon vet så får ni gärna svara.


    Ni har alltså så dålig ekonomi att ni inte klarar er om han har a-kassa? Hade ni flyttat om han blev sjuk också?

    Varför inte stanna kvar i Sverige, jobba på er budget, skaffa billigare boende osv. Ska din man söka jobb i Danmark?
  • solros68

    Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med svaret, men blir bestört över flera av svaren du fått.

    Lycka till!

  • Anonym (ika)

    Det lär nog inte gå att ta med hunden, har ni inte någon familj i Sverige som kan ta hand om hunden? Ifall ni nu har tänkt återvända. Annars så är det nog bäst att hitta en helt ny ägare.

    Jag förstår inte varför du har fått så många hårda kommentarer, det är knappast ovanligt att hundar får nya ägare, och din anledning tolkar jag som god.

Svar på tråden Måste vi göra oss av med vår amerikanska bulldog?