• sebbe420

    Borde jag skölja spenatbladen?

    Jag köper spenatblad i påse, och det står att den är osköljd. Jag sköljer den inte utan lägger bladen direkt på mackan eller i stekpannan. Men är det dåligt att göra så? Måste jag skölja? Bladen ser ju helt rena ut och jag har hittils aldrig blivit dålig i magen. 

  • Svar på tråden Borde jag skölja spenatbladen?
  • Aniiee

    Lite skit rensar magen, heter det. 

    Jag brukar skölja av blad jag köper i butik. Å andra sidan kan jag käka blad direkt ur trädgårdslandet...... så.... whatever, antar jag.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • sebbe420
    Aniiee skrev 2018-06-18 12:35:24 följande:

    Lite skit rensar magen, heter det. 

    Jag brukar skölja av blad jag köper i butik. Å andra sidan kan jag käka blad direkt ur trädgårdslandet...... så.... whatever, antar jag.


    Jag börjar nog med att skölja ändå, för jag köper det i en butik och då vet man ju förstås inte hur åkrarna ser ut nuförtiden och vad de besprutas med...

    Hade jag som du haft ett trädgårdsland då hade jag också tänkt lite skit rensar magen.

    Är det biologiskt så litar jag på det men på denna påse står det inte biologisk.
  • EnAnonumius
    sebbe420 skrev 2018-06-18 13:58:20 följande:
    Jag börjar nog med att skölja ändå, för jag köper det i en butik och då vet man ju förstås inte hur åkrarna ser ut nuförtiden och vad de besprutas med...

    Hade jag som du haft ett trädgårdsland då hade jag också tänkt lite skit rensar magen.

    Är det biologiskt så litar jag på det men på denna påse står det inte biologisk.
    Jag hoppas att du menar ekologiskt.
    Men det är riktigt att man bör ta som vana att skölja av det man köper i butik. Även om det är ekologiskt odlat.
    Jag gör de för att ger ny fräschör då det har legat i förpackning ett tag.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • tobbe01
    sebbe420 skrev 2018-06-18 12:29:42 följande:

    Jag köper spenatblad i påse, och det står att den är osköljd. Jag sköljer den inte utan lägger bladen direkt på mackan eller i stekpannan. Men är det dåligt att göra så? Måste jag skölja? Bladen ser ju helt rena ut och jag har hittils aldrig blivit dålig i magen. 


    "Måste" eller "borde"? Du bestämmer helt själv hur du gör med spenaten. Du kan t om äta den direkt i butiken om du betalar när du går ut.
  • Tom Araya
    sebbe420 skrev 2018-06-18 12:29:42 följande:

    Jag köper spenatblad i påse, och det står att den är osköljd. Jag sköljer den inte utan lägger bladen direkt på mackan eller i stekpannan. Men är det dåligt att göra så? Måste jag skölja? Bladen ser ju helt rena ut och jag har hittils aldrig blivit dålig i magen. 


    Alla grönsaker bör sköljas noga innan man äter dem. Du vet inte hur de hanterats, var de varit, vem som tagit i dem, hur hygien är vad det gäller verktyg och lokaler, om de är besprutade, fått en förorenad yta p.g.a. smutsig luft och nederbörd o.s.v.
  • Louise v L

    Hej!

    Du ska absolut skölja dem. Kan exv finnas salmonella och EHEC på dem. Grönsaker sprayas och tvättas ofta med förorenat vatten (med exv. avföringsbakterier).

    Det mesta dör förvisso när du hettar upp ett livsmedel till 70 grader. Men de kan också ha spår av bekämpningsmedel på sig och det är helt onödigt att få i sig.

    Allt som man inte skalar ska sköljas. Även om det ser rent ut. Sallad mm ska sköljas noga, blad för blad. Det som man verkligen ska vara extra noga med är att skölja färdigsköljda grönsaker, som färdig sallad på påse (helst inte köpa alls). Däri frodas bakterierna!

    Bara för att demonstrera, det här är ett exempel av ett oändligt antal:

    www.aftonbladet.se/nyheter/article18589515.ab

  • Louise v L
    Aniiee skrev 2018-06-18 12:35:24 följande:

    Lite skit rensar magen, heter det. 

    Jag brukar skölja av blad jag köper i butik. Å andra sidan kan jag käka blad direkt ur trädgårdslandet...... så.... whatever, antar jag.


    Nej, det är inte whatever. Det man köper har ofta vattnats/sköljts med förorenat vatten. Det är vanligt att hitta avföringsbakterier mm på köpta grönsaker.

    Det är mindre risk att du har förorenade grönsaker i ditt trädgårdsland. Även om det kan finnas jordbakterier mm på dem.
  • sebbe420
    tobbe01 skrev 2018-06-19 07:46:07 följande:
    "Måste" eller "borde"? Du bestämmer helt själv hur du gör med spenaten. Du kan t om äta den direkt i butiken om du betalar när du går ut.
    Kan inte utläsa om du inte alls förstod eller bara gör dig lustig.
    Louise v L skrev 2018-06-19 10:29:08 följande:
    Nej, det är inte whatever. Det man köper har ofta vattnats/sköljts med förorenat vatten. Det är vanligt att hitta avföringsbakterier mm på köpta grönsaker.

    Det är mindre risk att du har förorenade grönsaker i ditt trädgårdsland. Även om det kan finnas jordbakterier mm på dem.
    Tack för era svar alla. Ska börja skölja spenaten genast. Speciellt eftersom jag ofta äter den helt rå.
Svar på tråden Borde jag skölja spenatbladen?