• eyney123

    Säga upp sig efter en vecka?

    Hej! Jag sommarjobbar på ett äldreboende och jag trivs inte alls... Det är andra dagen idag och jag har sån ångest av att gå dit. Jag grät när jag kom hem från jobbet igår. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra? Självklart ska jag ge det en chans och gå klart hela veckan men jag vill ju inte fortsätta jobba där om ja ska gå runt med en klump i magen hela tiden. Jag ska jobba där i 5 veckor och ja känner nu att jag allldriiig kommer att klara av det. Det känns som att alla på äldreboendet förväntar sig att ja ska klara av allt själv bara för att jag har haft praktik där. Jag får ingen information om vad det är jag ska göra och när jag frågar som blir dom typ arga på mig?! Jag vågar heller inte prata med chefen för jag vet hur mycket skit det snackas bakom ryggen på dom som jobbar där!! Hjälp vad ska jag göra?? 

  • Svar på tråden Säga upp sig efter en vecka?
  • Kjell2
    eyney123 skrev 2018-06-18 12:48:23 följande:

    Hej! Jag sommarjobbar på ett äldreboende och jag trivs inte alls... Det är andra dagen idag och jag har sån ångest av att gå dit. Jag grät när jag kom hem från jobbet igår. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra? Självklart ska jag ge det en chans och gå klart hela veckan men jag vill ju inte fortsätta jobba där om ja ska gå runt med en klump i magen hela tiden. Jag ska jobba där i 5 veckor och ja känner nu att jag allldriiig kommer att klara av det. Det känns som att alla på äldreboendet förväntar sig att ja ska klara av allt själv bara för att jag har haft praktik där. Jag får ingen information om vad det är jag ska göra och när jag frågar som blir dom typ arga på mig?! Jag vågar heller inte prata med chefen för jag vet hur mycket skit det snackas bakom ryggen på dom som jobbar där!! Hjälp vad ska jag göra?? 


    Kan du säga upp dig? Många tidsbegränsade kontrakt går det inte att sluta i förtid. Vad står i ditt avtal?
  • Kjell2
    eyney123 skrev 2018-06-18 16:30:40 följande:

    Eeeh kontakt? Avtal? jag har inte fått något sådant?


    Inte skrivit på något?
  • Petter och jag
    eyney123 skrev 2018-06-18 16:30:40 följande:

    Eeeh kontakt? Avtal? jag har inte fått något sådant?


    Hur vet du då att du ska arbeta fem veckor?
  • Kjell2
    eyney123 skrev 2018-06-18 21:36:30 följande:

    Ja jag har ju inte skrivit på ngt... kan de bero på att jag är under 18?


    Nej. Det beror på dålig arbetsgivare.
  • Sandraberg

    Hela sommarplaneringen bygger på att du är där och jobbar. Har du haft praktik på samma ställe så borde du ju vetat vad du gav dig in på?

    Behöver du en introduktion så måste du säga till.

  • Tiina87
    eyney123 skrev 2018-06-18 21:36:30 följande:

    Ja jag har ju inte skrivit på ngt... kan de bero på att jag är under 18?


    Är du i omvårdnaden eller ska du ta dem äldre på promenader etc?
  • eyney123

    Asså grejen är att jag inte vet något! Jag säger ju det att när jag frågar så blir dom typ irriterade?! Dom förväntar sig som sagt att ja redan ska kunna allt av någon andledning

  • Tiina87
    eyney123 skrev 2018-06-19 18:28:14 följande:

    Asså grejen är att jag inte vet något! Jag säger ju det att när jag frågar så blir dom typ irriterade?! Dom förväntar sig som sagt att ja redan ska kunna allt av någon andledning


    Då har en prat med enhetsledaren för att få reda på vad du är anställd att göra. Och får anställningsavtal att skriva under. Samt få veta lön, arbetstider etc.
  • sebbe420

    Men vad gjorde du på praktiken då och är det verkligen så annorlunda nu? Är det inte bara att göra samma saker som du gjorde då? Var inte rädd för att prata med chefen. Om nu alla snackar skit som du säger så lär de väl redan snacka skit nu då, om "hon som inte vet vad hon ska göra". Blir väl inte värre för att du frågar chefen om hjälp.

  • Nimzay

    Försök känna efter hur du vill göra, tycker inte du ska tvinga dig dit om du inte alls trivs och verkligen mår dåligt av att vara där. Men om du däremot tycker det känns motigt men ändå överkomligt är det kanske bäst du försöker kämpa på ändå och hoppas att du vinner på det i slutändan...? Alltså får du fundera och känna efter hur du känner helt enkelt, för det kan bara du avgöra. Tänker lite att ibland kan det ju kännas extra jobbigt sådär i början, ska jag ge ett exempel kan jag säga att efter första dagen i gymnasiet grät jag när jag kommit hem och var helt slut, och ville fan bara sluta den skolan med en gång, men gick ändå kvar och slutförde utbildningen, trivdes dock inte hundraprocentigt bra, men exakt lika ?olidligt? som precis i början kändes det inte alls hela tiden. Lycka till, hur du än väljer att göra!!! Kram

  • Nicco123

    Jag tycker du är lite mjäkig, du är där för att jobba för dem, hjälpa dem, täcka upp för personal som ska vara ledig. De andra som jobbar där är inte där för att hjälpa dig utan för att göra sina arbetsuppgifter och då är de inte alltid så lätt att hjälpa någon ny med vad denne ska göra för de är själv stressade med vad de ska göra.

    Självklart borde du fått någon typ av intro och genomgång av arbetsuppgifter men som du skriver så gick du praktik tidigare så dom kände väll att du redan gått ett intro. Allt är inte alltid perfekt utformat och planerat utan man får göra det bästa av situationen, prata med chefen och fråga om detta ect.

    Tuffa till dig lite nu, fem veckor fixar du, det kommer kännas otroligt bra när den lönen trillar in på kontot! Tro mig, ALLA tycker det är stressigt/jobbigt/energikrävande att börja ett nytt jobb även om det är kul och något man sett fram emot.

  • isolande

    Nej, man säger inte upp sig efter en vecka. Man biter ihop. Fem veckor är ingenting, och alla känner vi oss bortkomna i början.

    Jag tycker du ska bestämma dig för att ge det MINST 2 veckor, och sedan fråga dig själv om du verkligen inte kan stå ut de sista veckorna.

    Skit i dina medarbetare om de är tråkiga, hitta positiva saker i ditt arbete med de äldre istället. Du får säkert lära dig jättemycket om äldrevård och gamlingar brukar uppskatta ungdomars sällskap, prata om svunna tider och vara allmänt gulliga.

    Kom igen nu, om 5 veckor kommer du vara så stolt över att du tog dig igenom den här första jobbiga känslan.

  • Panduro

    Håller med isolande. Du klarar det! Men imorgon går du raka vägen till enhetschefen och berättar att du känner dig vilse och osäker. Det är heller inte konstigt att du känner så, du är ung och oerfaren (?). Det är inte alltid lätt att se vad som behöver göras. Är det länge sedan du praktiserade där? Fick du göra något själv då eller gick du bara bredvid? Det brukar höra till att man får gå som extrapersonal ett par dagar innan man börjar jobba på riktigt. Så att man ska lära sig rutiner osv.

    Sedan ska du fråga chefen varför du inte fått något avtal. Du kan inte jobba utan avtal. Vissa chefer slarvar med avtalen och skriver dem efter att sommarpersonalen börjat, men det får inte gå till så. Finns det någon i personalen du kommer överens med så kan du prata med henne också och be henne berätta lite om hur de brukar jobba.

    Lycka till!

  • Alexi

    Tänk så här: ställ tydliga frågor, kräv besked.

    Mest skit kommer det snackas om dig om du slutar efter en vecka så det är klart sämsta alternativet.

Svar på tråden Säga upp sig efter en vecka?