• Anonym (Skuggan)

    Psykos/paranoia... Någon med erfarenhet från detta? Dela gärna med er!

    Du som känner någon med psykos eller överdriven/sjuklig paranoia, eller du som själv drabbats av det... Dela gärna med dig av dina erfarenheter kring det. 
    Berätta så ingående som möjligt!
    Hur är det att leva med detta? 

  • Svar på tråden Psykos/paranoia... Någon med erfarenhet från detta? Dela gärna med er!
  • Glitra

    En bisarr och galen cirkus. Minns inte alla mina problem i stunden för det är så många. Förstår inte varför jag inte får nån hjälp. Är död snart.

  • Anonym (Psykos)

    Så ingående som möjligt känns väl krävande.

    Men jag fick en psykos för två år sedan. Trodde det var jag som startat världen, och att jag nu förstört den. Att jag var Jesus, ormen från Eva och Adam och massa annat tok. Jag är fortfarande sjukskriven och har inte återhämtat mig helt. Så länge jag äter medicin är jag symtomfri, så fort jag fuskar blir jag konstig i huvudet.

    Det rådet jag kan ge är att söka hjälp så fort som möjligt. Jag var tokig i flera månader innan jag blev körd med ambulans till psyk. Ju längre du går med knas i hjärnan desto tuffare blir konsekvenserna.

  • Glitra

    Ett exempel på en konstig grej jag har är att jag tycker det är obehagligt eller nåt att gå på skuggor. Vet inte hur jag ska förklara.

  • Anonym (Skuggan)
    Glitra skrev 2018-06-18 19:23:34 följande:

    Ett exempel på en konstig grej jag har är att jag tycker det är obehagligt eller nåt att gå på skuggor. Vet inte hur jag ska förklara.


    Intressant. Tror du att du skulle kunna utveckla lite kring din situation?
  • Anonym (Skuggan)
    Anonym (Psykos) skrev 2018-06-18 19:14:41 följande:

    Så ingående som möjligt känns väl krävande.

    Men jag fick en psykos för två år sedan. Trodde det var jag som startat världen, och att jag nu förstört den. Att jag var Jesus, ormen från Eva och Adam och massa annat tok. Jag är fortfarande sjukskriven och har inte återhämtat mig helt. Så länge jag äter medicin är jag symtomfri, så fort jag fuskar blir jag konstig i huvudet.

    Det rådet jag kan ge är att söka hjälp så fort som möjligt. Jag var tokig i flera månader innan jag blev körd med ambulans till psyk. Ju längre du går med knas i hjärnan desto tuffare blir konsekvenserna.


    Ungefär hur gammal var du när detta kom?
    Vad tror du utlöste det?
    Tror du att du kommer uppleva det igen?

  • Glitra
    Anonym (Skuggan) skrev 2018-06-19 11:59:25 följande:

    Intressant. Tror du att du skulle kunna utveckla lite kring din situation?


    Vad menar du?
  • Anonym (Skuggan)
    Glitra skrev 2018-06-19 12:01:49 följande:
    Vad menar du?
    Att du skriver lite mer utförligt om din situation, dina problem, vad det innebär osv osv.. Utvecklar det.. 
  • Glitra
    Anonym (Skuggan) skrev 2018-06-19 12:10:38 följande:

    Att du skriver lite mer utförligt om din situation, dina problem, vad det innebär osv osv.. Utvecklar det.. 


    Det finns en del grejer som inte går att förklara med ord men är bisarrt. Typ tankestörningar och fix idéer. Vanföreställningar i hjärngrepp i sinnet. Känns som jag lever i ett slags annat eget universum skapat av min problematik. Går inte ut mycket längre. Isolerat mig. Jag har försökt att leva men det är för jobbigt. Jag var helt normal tills 10 års åldern då jag började få fobier och hypokondri. Sen tvångssyndrom.

    Har testat några schizofreni mediciner men funkar inte. Sen verkar vården inte bry sig längre av nån anledning.
  • Glitra

    Har fått väldigt dåligt minne och känner inte lukter och sånt som folk gör och jag gjorde förut.

  • Anonym (Psykos)
    Anonym (Skuggan) skrev 2018-06-19 12:01:38 följande:

    Ungefär hur gammal var du när detta kom?

    Vad tror du utlöste det?

    Tror du att du kommer uppleva det igen?


    25, är kvinna. Tror det var en kombination av stress, nyandlighet och ärftlighet. Tror inte jag kommer uppleva det igen, så länge jag äter mediciner.
  • Anonym (12345)

    Schizofreni är den mest förekommande diagnosen blan psykossjukdomar. Bryter ofta ut tidigt, tonår, ung vuxen. Vanföreställningarna är ofta bisarra, vilket enkelt förklarat betyder att personer nära den som är i psykos förstår direkt att det som personen upplever inte är sant.

    Exempel "igår kom det ett rymdskepp och hämtade mig och det fanns bara ödlor ombord"

    Icke/bisarra vanföreställningar kännetecknar andra diagnoser. En icke-bisarr vanföreställning är något som åtminstone teoretiskt skulle kunna vara sant, exempel "grannen är en galen yxmördare" "personalen i mataffären tar pengar ur mina fickor när jag handlar där"

    Det finns mängder med diagnoser där paranoia och psykoser är förekommande. Googla psykossjukdom så hittar du massor med information.

    Här är ett par sidor

    psykossjukdom.nu

    WWW.viska.se

Svar på tråden Psykos/paranoia... Någon med erfarenhet från detta? Dela gärna med er!