• Sashimi

    Hur hantera hus bolån och skilsmässa vid knapra ekonomiska förhållanden?

    Jag är väldigt praktiskt lagd och önskar att jag och min man kunde lösa det här praktiskt så det blir bäst för båda, men hur gör vi?

    Vi köpte vårt hus genom att hans föräldrar lånade handpenningen till oss, vi betalar båda tillbaka på lånet till hans föräldrar. Hans föräldrar sitter inte i sjön ekonomiskt så att strypa avbetalningen till dem är nog inga problem.

    Vi amorterar båda på bolånen och delar ägandet av huset lika.

    Jag har kötid så jag skulle kunna få ett 1:a handskontrakt. Min man har ingen kötid.

    Vårt barn finner sin trygghet i skola och bostadsområdet så jag skulle gärna vilja att min man kan bo kvar i huset medan jag kan tänka mig att flytta till en hyreslägenhet i närområdet så delad vårdnad funkar smidigt.

    Nu till ekonomin. Hur gör vi bodelningen? Om min man behåller huset men inte har råd att köpa ut mig?

    Kan vi skriva ett avtal att vid fryser tiden vid datumet vid separationen, räknar ut vilken summa jag skulle ha rätt att få om vi sålde huset nu, och kommer överens om att när han säljer huset i framtiden så får jag den summan som vi skrev i avtalet?

    Krånglar jag till det? Finns det något enklare sätt?

    Jag kan ingenting om såna här stora bodelningar, ekonomi och juridik är inte min starka sida.

    Tacksam för svar!
    Kram

  • Svar på tråden Hur hantera hus bolån och skilsmässa vid knapra ekonomiska förhållanden?
  • AndreaBD

    Om din man vill bo kvar, måste han köpa ut dig. I så fall måste han då säkert ta mera lån. Så, han bör kolla med banken om det skulle gå. Jag gjorde så när jag skiljde mig, frågade min personliga bankman som då sa att det skulle gå. Hon fixade också allt annat runt ekonomin. Så jag rekommenderar att prata med personliga bankmannen och se hur mycket hen kan hjälpa er med.

    Om din man inte får lån, så blir ni nog tvungna att sälja huset. Och då kan ni antigen se om ni har tillräckligt för kontantinsats för var sin lägenhet, eller så kan ni se om de som köper huset kanske har två hyreslägenheter. Man kan ju också säga att man bara säljer till någon som har lägenhet.

  • Kjell2

    Det finns massor av fällor att fastna i kring detta. Absolut bäst är om han löser ut dig och tar över alla lånen. Därefter är huset och skulderna hans och bara hans.

    Om det inte går får du överväga om huset ska säljas eller det är viktigare att barnen kan bo kvar med honom. 

    Det kan finnas massor av probelm här. Du får stå för mycket av hans boendekostnad, du kan inte ta lån när du vill köpa ny bostad i framtiden, han tar hela husvinsten vid en framtida försäljning, du hamnar hos kfm för att han slarvar mm.

  • Jamesdio

    Eller så vips har han en ny kvinna som flyttar in och bor på din bekostnad. Eller säljer ändå och får ut mycket mer än vad du hade räknat på.

    Kan hans föräldrar låna ut mer så att han klarar av att ta över resten själv (om banken säger nej)?

  • Sashimi

    tack för era svar! Vi har inte råd att anlita en jurist i bodelningen och aldrig varit med om detta förut..

    Jag har ingen insikt i hans föräldrars ekonomi men är övertygad om att det finns resurser och vilja att hjälpa till så att han kan behålla huset. Eller så räcker hans föräldrars resurser inte till? Jag kan inte spekulera i det. Och vad en bankman skulle svara på om han kan utöka sitt lån för att köpa ut mig har jag heller inget svar på, utan det är väl ngt vi får utforska med banken isf.

    Eftersom han inte har ngn kötid för att kunna få ett förstahandskontrakt så skulle det isf återstå att sälja huset och köpa varsin bostadsrätt i området, men om pengarna skulle räcka till det? Ingen aning. En liten 2:a kostar 2,3 milj här och även om det är en äldre fastighet.

    Finns många vägar här att gå..

    ??

  • AndreaBD

    Som sagt - han får kolla om han kan få mer lån eller om hans föräldrar kan hjälpa till. Men om jag vore du skulle jag inte gå med på att skjuta på betalningen.

    Om ni inte vill/kan betala en advokat, försök få så mycket hjälp som möjligt av bankmannen. När vi skilde oss, fixade min bankman allting, så vi behövde ingen advokat - hon fixade mer lån, räknade ut vad huset är värt och hur mycket jag skulle betala till exet, hon flyttade över pengarna och vi skrev på papper på det. Allt gjordes på banken och kostade oss inte något.

  • AndreaBD

    Och om inte pengarna räcker till att köpa var sin bostadsrätt så får ni försöka hitta en köpare som bor i hyresrätt som ni kan ta över. Helst två lägenheter. Men om det bara är en lägenhet så kan man kanske byta den mot två mindre.

  • Sashimi

    Tack för er input!

    Det är sannerligen mycket praktiskt krångel som ska ordnas när man skiljer två liv... Suck.

    Men om jag inte ska stagnera och bli bitter i mitt liv så får jag väl ta den obekväma vägen. Inget lätt beslut att ta, speciellt inte när man har barn ihop. Jag behöver nog en tids mer funderingar men åter igen, tack snälla för att ni har klarat ut en del frågetecken i mitt huvud!

    Kram

  • gbgumman
    Sashimi skrev 2018-06-18 15:51:39 följande:

    Jag är väldigt praktiskt lagd och önskar att jag och min man kunde lösa det här praktiskt så det blir bäst för båda, men hur gör vi?

    Vi köpte vårt hus genom att hans föräldrar lånade handpenningen till oss, vi betalar båda tillbaka på lånet till hans föräldrar. Hans föräldrar sitter inte i sjön ekonomiskt så att strypa avbetalningen till dem är nog inga problem.

    Vi amorterar båda på bolånen och delar ägandet av huset lika.

    Jag har kötid så jag skulle kunna få ett 1:a handskontrakt. Min man har ingen kötid.

    Vårt barn finner sin trygghet i skola och bostadsområdet så jag skulle gärna vilja att min man kan bo kvar i huset medan jag kan tänka mig att flytta till en hyreslägenhet i närområdet så delad vårdnad funkar smidigt.

    Nu till ekonomin. Hur gör vi bodelningen? Om min man behåller huset men inte har råd att köpa ut mig?

    Kan vi skriva ett avtal att vid fryser tiden vid datumet vid separationen, räknar ut vilken summa jag skulle ha rätt att få om vi sålde huset nu, och kommer överens om att när han säljer huset i framtiden så får jag den summan som vi skrev i avtalet?

    Krånglar jag till det? Finns det något enklare sätt?

    Jag kan ingenting om såna här stora bodelningar, ekonomi och juridik är inte min starka sida.

    Tacksam för svar!
    Kram


    Många bibliotek har gratis advokatjour. Man får bara 15-20 min men det kanske ger lite hjälp.
  • Aliona

    Jag gjorde precis så en gång i tiden när jag separerade från min dåvarande sambo och gärna ville att han skulle kunna bo kvar trots att han inte kunde få lån just då. Vi gick till banken där vi hade lånet och fick hjälp med båda bodelningen och att skriva en revers, alltså ett dokument som gjorde honom skyldig att betala min del senast efter en viss tid (vi satte ett år). Värderingen sker alltså vid tiden för bodelningen och det är vad han betalar, oavsett om värdet på huset har gått upp eller ner när han ska betala dig. Har för mig att man också kan komma överens om ränta om man vill.

    Ni kan ju också göra så att du tar allt annat av värde (bil, bohag etc.) så blir kanske hans skuld mindre.

    Rådgivningen på banken, båda från ekonomisk rådgivare och jurist var förresten gratis. Ibland erbjuder även fackföreningar gratis juridisk rådgivning till medlemmar. Även om ni måste betala, så se åtminstone till att en jurist har tittat på själva reversen. Det är fint att du vill hjälpa din (snart fd) sambo, men du måste också se till att du själv är så skyddad det går.

  • Anonym (Marinaolarsy)
    Sashimi skrev 2018-06-18 19:47:20 följande:

    tack för era svar! Vi har inte råd att anlita en jurist i bodelningen och aldrig varit med om detta förut..

    Jag har ingen insikt i hans föräldrars ekonomi men är övertygad om att det finns resurser och vilja att hjälpa till så att han kan behålla huset. Eller så räcker hans föräldrars resurser inte till? Jag kan inte spekulera i det. Och vad en bankman skulle svara på om han kan utöka sitt lån för att köpa ut mig har jag heller inget svar på, utan det är väl ngt vi får utforska med banken isf.

    Eftersom han inte har ngn kötid för att kunna få ett förstahandskontrakt så skulle det isf återstå att sälja huset och köpa varsin bostadsrätt i området, men om pengarna skulle räcka till det? Ingen aning. En liten 2:a kostar 2,3 milj här och även om det är en äldre fastighet.

    Finns många vägar här att gå..

    ??

    Jag skulle säga att den kostnaden är värt det i slutändan för att inte hamna i en ekonomisk knipa. Om du är helt oinsatt är det mycket som behöver redan ut och överenskomnas skriftligen. Att "inte ha råd" är inget bra argument, prioritera några timmars samtal med en jurist så ni för det viktigaste utrett. Att snåla in på det kan kosta betydligt mer i längden.


  • Sashimi

    Tack för era kloka råd!

    Min man tänker alltid negativt och tänker i dagsläget att han inte skulle ha råd att bo kvar i huset, medan jag ser möjligheterna att hans föräldrar skulle kunna bli delägare.

    En reverse från banken = bra tips!

    Och också att se till att få juristhjälp, det är som sagt krångligt och jag vill nog inte bli bitter i efterhand och ångra något!

    Tack <3

  • Anonym (rweg)
    Sashimi skrev 2018-07-03 14:41:09 följande:

    Tack för era kloka råd!

    Min man tänker alltid negativt och tänker i dagsläget att han inte skulle ha råd att bo kvar i huset, medan jag ser möjligheterna att hans föräldrar skulle kunna bli delägare.

    En reverse från banken = bra tips!

    Och också att se till att få juristhjälp, det är som sagt krångligt och jag vill nog inte bli bitter i efterhand och ångra något!

    Tack <3


    Om ni inte ens har råd att anlita en jurist för bodelningen har din man knappast råd att bo kvar själv i huset!

    Har ni ingen buffert alls what so ever? Hur stor belåningsgrad har ni, har ni runt 85% kan ni nog glömma att få låna av banken, att hans föräldrar har ekonomiska muskler har inte med saken att göra, speciellt inte då ni skall skiljas, ni ska inte åka snålskjuts på dom!
  • Anonym (Vera)
    Sashimi skrev 2018-07-03 14:41:09 följande:

    Tack för era kloka råd!

    Min man tänker alltid negativt och tänker i dagsläget att han inte skulle ha råd att bo kvar i huset, medan jag ser möjligheterna att hans föräldrar skulle kunna bli delägare.

    En reverse från banken = bra tips!

    Och också att se till att få juristhjälp, det är som sagt krångligt och jag vill nog inte bli bitter i efterhand och ångra något!

    Tack <3


    Har han alls råd att lösa ut dig i framtiden? Vad händer om han bor kvar i huset under hela hans liv? Eller om värdet sjunker under inköpspris,hur blir det då? Riskerna för att du helt blir utan pengar är väldigt stora. Är du beredd att förlora alla pengar? Varför säljer ni inte huset och tar hälften var av ev. vinst efter att ni har betalat av lån och skulden till hans föräldrar samt ev vinstskatt och flyttar till ett billigare område? På det sättet kan ni skilja er på riktigt.
Svar på tråden Hur hantera hus bolån och skilsmässa vid knapra ekonomiska förhållanden?