• Anonym (Mamma)

    Flyga med barn med autism och adhd

    Om några veckor ska vi flyga för första gången sen vi fick barn. Tre barn mellan 3-9 gäller det och alla tre har autism och de två yngre har även adhd och är utåtagerande. Minsta är också väldigt högljudd.

    Jag har aspergers och stressar redan sönder mig över att hantera dem på ett flygplan i flera timmar, min man är naiv och tror att de kommer tycka själva flygningen är spännande nog för att vara lugna.

    Snälla ge mig alla tips ni har för att göra det här så smärtfritt som möjligt! Tänkt packa en varsin ryggsäck med pyssel, leksaker osv och de får även med sig ipads, men det lär underhålla dem max en timme om jag känner dem rätt, sen är det ytterligare fyra timmar i luften och två i tyskland för mellanlandning.

  • Svar på tråden Flyga med barn med autism och adhd
  • Anonym (Mamma)

    Snälla finns det ingen som kan lugna mig? Pappan är som sagt hopplös och tror inte det blir några problem alls.

  • Långbenopluto

    Jag hade inte rest den resan om det inte hade handlat om liv o död i er situation.

    Jag har en 11 åring med autism och ADHD och skulle aldrig flyga med honom.... kanske om några år...

  • Anonym (Anna)

    Jag hade aldrig gått med på det. Varför köper ni en resa med dom förutsättningarna?

  • Anonym (Ja du)

    Om han är så naiv så får du se till att det är han som sitter närmast barnen och håller dem lugna och nöjda. Se till så att du sitter längst ifrån. Just när det gäller barn med autism är det väldigt viktigt att de har rutiner så en flygresa kan nog vara ett stort stressmoment. Han borde testa att åka tåg med dem först och se hur de funkar när de ska sitta still i timmar.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Ja du) skrev 2018-06-18 19:28:07 följande:

    Om han är så naiv så får du se till att det är han som sitter närmast barnen och håller dem lugna och nöjda. Se till så att du sitter längst ifrån. Just när det gäller barn med autism är det väldigt viktigt att de har rutiner så en flygresa kan nog vara ett stort stressmoment. Han borde testa att åka tåg med dem först och se hur de funkar när de ska sitta still i timmar.


    Jag har plats vid de två äldre och han ska sitta med minsta är tanken.. På rad med gången mellan oss. Han som valde platserna.
  • Anonym (Resenär)

    Stackars arma medresenärer!

    Vart ska ni? Eller, hur lång är flygresan?

  • Anonym (Ja du)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-06-18 19:55:04 följande:

    Jag har plats vid de två äldre och han ska sitta med minsta är tanken.. På rad med gången mellan oss. Han som valde platserna.


    Han får sitta hos de två som är jobbigast och du med den som är enklast att resa med. Ni kan lätt byta platser sinsemellan.
  • Anonym (Mamma)
    Almina skrev 2018-06-18 20:17:46 följande:

    Vad har ni för erfarenheter av bilresor/tågresor? Hur funkar det?


    Inte några större. Åkt finlandskryssning i fjol och det gick helt okej, men det är ju inte samma sak.
  • Anonym (Allvarligt??)

    Den första resan ni gör där barnen behöver sitta stilla länge väljer ni alltså att göra med flyg där det inte finns någonstans att ta vägen? Så respektlöst mot medresenärerna! Ni borde testat med en längre bilresa där man kan pausa och inte stör andra för att sedan testa tåg där man åtminstone kan gå upp och gå lite eller ställa sig mellan vagnarna med ett högljutt barn. Sedan en kortare flygresa på typ någon timme. Sen, om allt kändes bra, kunde ni göra den här resan.

Svar på tråden Flyga med barn med autism och adhd