• Anonym (Bbb)

    Tröga vuxna styvbarn

    Bor sedan 4 år med en man och hans två vuxna pojkar, 20 och 22 år. Mamman har aldrig brytt sig särskilt mkt om dom, så dom bor bara med oss.

    När vi flyttade ihop var jag tydligt med att vi skulle ha gemensamma lite nya regler.

    Men det är som om det ALDRIG går in i skallen på dom att om JAG köper hem nåt gott att ha till en kompis kommer och fikar på kvällen, så är det MITT. Nejdå , Det är borta i ett nafs.

    Jag måste ALLTID skriva en lapp på RÖR EJ, annars bara tar dom. Jag kan ha förberett en tårta till avslutning för min skrivgrupp jag har, ställt på spisen för att svalna, går ut med hundarna, vips så är halva kakan uppäten! Även min sambo norpar.

    Alltså gör man så???

    I mitt hem där jag växte upp, fick man fråga om lov, om det var något som var utöver den vanliga maten/ basfödan. Dom är dessutom vuxna! Tjänar egna pengar.

    Jag skriver numer lappar på det jag vill ha i fred, men samtidigt vill jag ju att dom ska lära sig hyfs!

    E vi bortbjudna alla, och värden gjort lax, så kan min sambos barn ta för sig två bitar direkt för att dom är hungriga. Och värden hade lagat varsin laxfile...

  • Svar på tråden Tröga vuxna styvbarn
  • Anonym (ace)

    I mitt barndomshem och i mitt "vuxna" hem så är allt gemensamt om det inte är specifikt uppmärkt som "tillhör mamma/pappa/etc".
    För mig verkar det ohyfsat och ogint att ha "mitt" och "ditt" i en familj.

  • Anonym (Bbb)

    Fast jag betalar halva huset och hälften av alla räkningar.

    Men vill inte försörja hans vuxna barn. Dom har ju en mamma dessutom.

    Köpte min pappa öl och räkor till fredagen när jag var ung, så visste jag att det var inget jag kunde slurpa i mig på onsdagskvällen med mina polare

  • Anonym (Moa)

    Som här då både jag själv och mina barn är uppväxt med att man frågar innan man tar saker.. Sambons barn bara tar... Sjukt frustrerande ibland... Dottern hade en cola förra veckan som hon börjat dricka ur.. La den i kylen och vips har nån annan tagit den.. Man måste skriva på allt.

    Och jag försöker få dom att förstå att är det oöppnade saker så fråga för vi kanske har köpt hem för vi ska får främmande på kvällen och jäkligt dumt om dom äter upp det innan. Även köpt för att ha till utflykt men när vi skulle packa så var det mesta uppätet.

    Jag blir galen.. Ligger det ett par hörlurar framme så.är dom försvunna för då hittar hans ena inte sina och tar bara första bästa.

  • Anonym (Bbb)

    Moa exakt samma här. Det kan ju inte vara så att allt är gemensamt för att man bor ihop???

    Hur skulle det se itu om hans 22-åriga son köpt hem 10 öl han ska ha till en fest i helgen och jag snor 5 av dom?

    Haha det e exakt vad jag gjorde nu!

  • Anonym (Moa)
    Anonym (Bbb) skrev 2018-06-18 21:55:33 följande:

    Moa exakt samma här. Det kan ju inte vara så att allt är gemensamt för att man bor ihop???

    Hur skulle det se itu om hans 22-åriga son köpt hem 10 öl han ska ha till en fest i helgen och jag snor 5 av dom?

    Haha det e exakt vad jag gjorde nu!


    Jag blev så jäkla less på en av hans barn som alltid bara tog allt... Så när hon köpt hem energidryck tog jag dom (och gömde dom i skafferiet) när hon gnällde sa sambon bara hade du skrivit namn.. När hon sa nej sa han bara skyll dig själv du tar ju allting annat utan att fråga. Haha.. Det blev bättre med henne efter det I alla fall. Nu har hon flyttat hemifrån men av de som bor hemma är en hopplös... Jag kan gömma saker men nog fan letas det fram.. Är det gömt borde man verkligen begripa att det faktiskt inte är ok att äta... Men det tas allt möjligt... Hittade mina trosor används på golvet nere på toan.. Men faaan underkläder kan man väl I alla fall få ha ifred
  • Anonym (iopå)

    Alltså jag tror inte att de är tröga. De är bara uppfostrade på det viset, och som unga vuxna så är det svårt att tänka utanför sin egen bubbla. Du kan inte komma nu och försöka uppfostra dem, den tiden har passerat redan.

    Kanske du kan fundera ut ett hyllsystem i kyl/skafferi där en hylla är specifikt rör ej grejer?

  • Anonym (Lena)
    Anonym (ace) skrev 2018-06-18 21:37:56 följande:

    I mitt barndomshem och i mitt "vuxna" hem så är allt gemensamt om det inte är specifikt uppmärkt som "tillhör mamma/pappa/etc".
    För mig verkar det ohyfsat och ogint att ha "mitt" och "ditt" i en familj.


    I mitt hem respekterar vi det som någon handlat/bakat/lagat. Då behöver man inte märka upp maten.

    För mig är det ohyfsat att ta något som någon annan handlat till ett speciellt tillfälle. 
  • Teresia0407
    Anonym (ace) skrev 2018-06-18 21:37:56 följande:

    I mitt barndomshem och i mitt "vuxna" hem så är allt gemensamt om det inte är specifikt uppmärkt som "tillhör mamma/pappa/etc".

    För mig verkar det ohyfsat och ogint att ha "mitt" och "ditt" i en familj.


    Så då ska ts skrivkurs stå utan tårta för att hon har ett gemensamt hem? Haha har inte alla i den skrivkurs det? Eller kanske finns nån singel, ungkarl som skulle kunna fixa en tårta. Då är ts underkläder och skor också fritt fram att ta, för precis som mat ska man ha kläder och skor. Eller?
  • Anonym (Hämnden är ljuv)
    Anonym (Moa) skrev 2018-06-18 22:01:28 följande:

    Jag blev så jäkla less på en av hans barn som alltid bara tog allt... Så när hon köpt hem energidryck tog jag dom (och gömde dom i skafferiet) när hon gnällde sa sambon bara hade du skrivit namn.. När hon sa nej sa han bara skyll dig själv du tar ju allting annat utan att fråga. Haha.. Det blev bättre med henne efter det I alla fall. Nu har hon flyttat hemifrån men av de som bor hemma är en hopplös... Jag kan gömma saker men nog fan letas det fram.. Är det gömt borde man verkligen begripa att det faktiskt inte är ok att äta... Men det tas allt möjligt... Hittade mina trosor används på golvet nere på toan.. Men faaan underkläder kan man väl I alla fall få ha ifred


    Nästa gång någon har använt dina trosor säger du lite diskret "fy fan vad det svider och kliar i underlivet, nu står jag inte ut längre måste få något mot det här. Måste vara svamp eller nåt". Och händer det ofta kan du hänga dem på luftning och sen vika ihop dem och lägga dem i lådan.
Svar på tråden Tröga vuxna styvbarn