• Anonym (Wecandoo)

    Vad krävs för att ta sig ur ett missbruk av alkohol och droger?

    Ni som har tillfrisknat och vill föra vidare eran kunskap och resa är beundransvärt,det inger hopp.

    Ni som har stått bredvid "missbrukaren" som syskon,partner,barn eller som har varit fast i ett medberoende.

  • Svar på tråden Vad krävs för att ta sig ur ett missbruk av alkohol och droger?
  • Anonym (ja)

    Det som krävs är en vilja av stål och vetskap och acceptans att det kommer ta tid.

  • Anonym (Oj)
    Anonym (ja) skrev 2018-06-19 12:32:57 följande:

    Det som krävs är en vilja av stål och vetskap och acceptans att det kommer ta tid.


    Helt rätt och detta gäller även anhöriga. Läs på, förstå hur man stöttar på rätt sätt. Sluta vara gnällspik och möjliggörare.

    En tuff resa och den tar tid men värd allt.
  • JGBM

    Inse att inget du gör egentligen kommer ha betydelse. Det enda som kan skapa en förändring är när missbrukaren själv bestämmer sig för att sluta. Låt proffs hantera missbrukaren och tro inte på ett ord hen säger om att hen inte får hjälp av soc, öppenvård osv. Till 99 % är detta lögner och handlar om att missbrukaren inte vill ställa upp på de krav som ställs på hen. = Missbrukaren vill fortsätta missbruka och manipulerar dig och sin omgivning.

  • Anonym (Wecandoo)
    Anonym (ja) skrev 2018-06-19 12:32:57 följande:

    Det som krävs är en vilja av stål och vetskap och acceptans att det kommer ta tid.


    Mycket bra sammanfattat ,kort och konsivt.

    Vilja av stål det köper jag alla ggr.

    Det här med vetskap blev jag lite mer nyfiken hur du tänker kring det? Vad är det för vetskap du tänker på och som är viktig att ta upp?
  • Anonym (A)
    Anonym (ja) skrev 2018-06-19 12:32:57 följande:
    Det som krävs är en vilja av stål och vetskap och acceptans att det kommer ta tid.
    Håller med, ett hårt arbete.
  • Anonym (påsen)

    Syster till en missbrukare här. Efter 10 år av smärta sorg och medberoende så satte jag ner foten, sa stopp jag älskar dig men nu får du välja, drogerna eller familjen. Jag finns här när du behöver mig. Han blev arg (vilken svikare jag var) och jag har inte sett honom på över ett år nu.

    Jag önskar så att han kan hitta styrkan att sluta. Jag vet att det måste komma från honom själv och att medberoende bara gör saken värre.

  • Anonym (1)
    Anonym (Wecandoo) skrev 2018-06-19 13:03:17 följande:
    Mycket bra sammanfattat ,kort och konsivt.

    Vilja av stål det köper jag alla ggr.

    Det här med vetskap blev jag lite mer nyfiken hur du tänker kring det? Vad är det för vetskap du tänker på och som är viktig att ta upp?
    Veta att det tar tid och acceptera det.
Svar på tråden Vad krävs för att ta sig ur ett missbruk av alkohol och droger?