• Anonym (adhd??)

    Hur är det att leva med in tjej/kvinna som har adhd diagnos?

    Ni som lever med en tjej som har adhd, oavsett om ni är sambo eller särbo, hur är det? Skulle du rekommendera eller avråda andra från att skaffa en kvinnlig partner med adhd?

  • Svar på tråden Hur är det att leva med in tjej/kvinna som har adhd diagnos?
  • Anonym (jepp)

    Enligt min erfarenhet så är det inga problem alls så länge man vet någorlunda hur en person med denna diagnos fungerar. Men det är nog extremt individuellt från person till person som har just adhd/add, hur personen är rent allmänt.
    De har starkare känslor på både det ena och det andra hållet. (där ingår starka kärlekskänslor också så klart, på både gott o ont) =)

  • Anonym (Jo)
    Anonym (jepp) skrev 2018-06-20 16:33:33 följande:
    Enligt min erfarenhet så är det inga problem alls så länge man vet någorlunda hur en person med denna diagnos fungerar. Men det är nog extremt individuellt från person till person som har just adhd/add, hur personen är rent allmänt.
    De har starkare känslor på både det ena och det andra hållet. (där ingår starka kärlekskänslor också så klart, på både gott o ont) =)
    Håller med
  • Anonym (Adhdtjej)

    Jag är tjej, 33 och har och äter medicin för adhd.

    Korrekt ? det är väldigt olika. För många tjejer är adhd tyst, på insidan. Tänk er hur omöjligt fet är att formulera en tanke i huvudet när man är extremt trött eller bakis. Man kan knappt tänka ut hur man ska laga kaffe. Det är våra tankar som är röriga.... alltså okontrollerat på insidan. Såklart också lite mer rörigt i lägenheten om man bor ensam hehe Sen ska man också komma ihåg att det är väldigt olika hur långt personer har kommit i att ?hantera? sig själva.

    Det finns ingen som jag inte berättat för som någonsin skulle tro att jag har adhd. Vänner å familj har inte påverkats negativt.

    Aldrig tänkt på att mina extrema känslor är pga adhd... så kanske det är! Både fysiska och psykiska känslor. Jag beskriver det gärna som passionerad ??

  • Anonym (Nn)
    Anonym (adhd??) skrev 2018-06-19 12:29:19 följande:

    Ni som lever med en tjej som har adhd, oavsett om ni är sambo eller särbo, hur är det? Skulle du rekommendera eller avråda andra från att skaffa en kvinnlig partner med adhd?


  • Anonym (Nn)
    Anonym (adhd??) skrev 2018-06-19 12:29:19 följande:

    Ni som lever med en tjej som har adhd, oavsett om ni är sambo eller särbo, hur är det? Skulle du rekommendera eller avråda andra från att skaffa en kvinnlig partner med adhd?


    Jag är kvinna o fick adhd i vuxen ålder. Ingen av de två långa förhållanden jag haft fattade inte att jag hade adhd. Jag har kontakt med båda (den ena pappa till mitt barn). Jag funkar mycket bättre i en relation än ensam och mycket bättre med barn än utan. Rutiner. Däremot har de ofta sagt att det är aldrig tråkigt med mig och att de aldrig skrattat så mycket med nån annan som med mig.
  • Anonym (Xxx)

    Jag och lever med min sambo som har ADHD. ADHD kan uttrycka sig på väldigt olika sätt från person till person så det finns inte bara ett svar på den här frågan....

    Positivt: alltid glad, ingenting är omöjligt, hittar på roliga och spontana saker, brinner och driver olika saker framåt, får mycket gjort

    Negativt: är väldigt impulsiv så kan handla saker eller lova saker utan att ha kollat med mig först (jag har hand om alla pengar på mitt konto för att undvika impulsköp), är otroligt intensiv ibland och har då svårt att förstå att jag behöver varva ner ibland, vi kan inte festa ihop och gå på fester med alkohol (alkohol drar igång ADHD helt och min sambo blir aggressiv och kan inte säga nej till alkoholen på grund av impulsivitet).

    Det finns dock ingen person i hela världen jag har älskat så högt och haft så många glada stunder ihop med men visst har det krävt anpassningar från båda håll för att få det fungera. Kommunikation och öppenhet är nyckeln!

  • Anonym (Adhdtjej)

    TS Är det det nått specifikt du undrar över?

  • Anonym (HJ)
    Anonym (adhd??) skrev 2018-06-19 12:29:19 följande:

    Ni som lever med en tjej som har adhd, oavsett om ni är sambo eller särbo, hur är det? Skulle du rekommendera eller avråda andra från att skaffa en kvinnlig partner med adhd?


    Är du en person som vill ha trygghet, förutsägbarhet, ?vara som alla andra?, gillar planering och gillar att allt är lagom? Då är en tjej med ADHD absolut inget för dig, hon kommer ruttna och tycka att du är rigid och tråkig.
  • Anonym (runlikehell)

    Jag skulle avråda att ge sig in i en relation.
    Träffade en tjej nyligen, och det dröjde inte länge... ville styra, häftiga utbrott för småsaker, otålig.
    Det krävs en stark person att stå ut med sånt heter det. Jag är väl svag då.

  • Anonym (runlikehell)

    Var snäll mot nån som har adhd läste jag i en blogg.
    Ska man inte vara snäll mot alla människor?
    De som har adhd är ofta överkänsliga och kan inte ta kritik.
    Men själva behöver de inte vara snälla och kan kritisera?
    Vad bekvämt det måste vara att ha saker att skylla på.

  • Anonym (Karismatisk och underbar)

    Jag har ADHD och jag är alldeles underbar;) Men inget för svagsinta och räddhågsna. Man måste vara rak och kommunicera och väldigt passionerad och eldig och bra på att bekräfta då jag är ganska narcissistisk och intensiv. Men funkar otroligt bra med trygga och drivna människor som ändå vill ha lite spänning i tillvaron och behöver bli lite uppryckta ibland från sitt lunk.

  • Anonym (runlikehell)
    Anonym (Karismatisk och underbar) skrev 2019-01-17 23:33:53 följande:

    Jag har ADHD och jag är alldeles underbar;) Men inget för svagsinta och räddhågsna. Man måste vara rak och kommunicera och väldigt passionerad och eldig och bra på att bekräfta då jag är ganska narcissistisk och intensiv. Men funkar otroligt bra med trygga och drivna människor som ändå vill ha lite spänning i tillvaron och behöver bli lite uppryckta ibland från sitt lunk.


    Ja, ni gillar att manipulera. Men det går jag inte på längre. Hehe.
  • Anonym (Karismatisk och underbar)
    Anonym (runlikehell) skrev 2019-01-18 06:31:00 följande:
    Ja, ni gillar att manipulera. Men det går jag inte på längre. Hehe.
    Ja men att manipulera är en kvinnlig egenskap och har inget med ADHD att göra;)
  • Anonym (HJ)
    Anonym (runlikehell) skrev 2019-01-17 21:27:24 följande:

    Jag skulle avråda att ge sig in i en relation.

    Träffade en tjej nyligen, och det dröjde inte länge... ville styra, häftiga utbrott för småsaker, otålig.

    Det krävs en stark person att stå ut med sånt heter det. Jag är väl svag då.


    Antagligen för mycket mellanmjölk i dig.
  • Anonym (Karismatisk och underbar)
    Anonym (runlikehell) skrev 2019-01-18 06:31:00 följande:
    Ja, ni gillar att manipulera. Men det går jag inte på längre. Hehe.
    Ja med det trodde jag var mer en personlig egenskap än ADHD, iallafall för mig:)
  • Anonym (Anonym ADHD-tjej)

    Det är lika olika som det annars också är. Alla människor är olika, det går inte att säga. Lär känna personen, helt enkelt!

  • Anonym (Malkolm)

    Det vet jag inte, men jag har dejtat två tjejer som har adhd/autism.
    Dom hatade sex, men älskade att prata om sex och andra killar dom hade sex med.
    Dom missförstod saker jag sa och fick överdrivna raseriutbrott.

Svar på tråden Hur är det att leva med in tjej/kvinna som har adhd diagnos?