• Anonym (Längtarefterbarn)

    Hur går en fertilitetsutredning till?

    Hej! I oktober har jag och min man försökt bli gravida i ett år. Har pratat med en gynekolog som har lovat att hon ska skicka en remiss i oktober så att vi kan bli utredda då det kommer ha gått ett år. Nu är jag nyfiken på hur en sån utredning går till och hur lång väntetid det brukar vara.

    Dela gärna med er utav era erfarenheter! :)

  • Svar på tråden Hur går en fertilitetsutredning till?
  • Anonym (Prover)

    Väntetiden ska inte var mer än tre månader, men är det ändå på vissa ställen. Man gör hälsosamtal, VUL, blodprov dag 3 och 21 och spermaprov. Sen får man träffa läkare och utifrån vad som upptäckts -eller inte- går man sen vidare med nån form av hjälp.

  • Anonym (Längtarefterbarn)
    Anonym (Prover) skrev 2018-06-19 15:55:21 följande:

    Väntetiden ska inte var mer än tre månader, men är det ändå på vissa ställen. Man gör hälsosamtal, VUL, blodprov dag 3 och 21 och spermaprov. Sen får man träffa läkare och utifrån vad som upptäckts -eller inte- går man sen vidare med nån form av hjälp.


    Okej! Tack för ditt svar :)
  • Anonym (precis)

    Vi har precis påbörjat. 


    Min sambo fick lämna spermaprover och jag fick lämna blodprover. Efter ca 1 månad efter proverna var tagna (tar ett tag för några av dom att bli klara) fick vi komma på läkarundersökning och samtal. 


    Min sambo behövde ta ytterligare blodprover och efter svar på dom efter ca 3 v så fick vi "godkänt". Nu tyvärr kom vi precis i sommaren men ska få komma igång direkt efter sommaren. 

  • Anonym (v 17)

    Har gjort en utredning under våren. Vi ringde till en privat klinik och kom igång efter 1-2 månader. Utöver det som övriga skrivit fick jag även göra en spolning av äggledarna, för att de att det inte är stopp någonstans.
    Inget fel hittat någonstans, men blev gravid dagarna efter spolningen vilket enligt gyn inte är helt ovanligt.  

  • LaFontaine

    Vi gjorde en utredning för några år sen. Jag fick lämna blodprover, mina äggledare spolades och vi gjorde sen ultraljud för att se ägglossning. Min sambo fick lämna spermaprov.

    Väntetiden var ett par veckor och själva utredningen tog allt som allt en dryg månad. 

    När remissen sen gick till IVF gick det ganska snabbt. Den skickades i juli och redan under hösten hade vi fått en tid, som vi dock sköt på. 

Svar på tråden Hur går en fertilitetsutredning till?