• Tiden81

    Upprepade tidiga missfall, någon fler?

    Hej,

    Någon på forumet som varit med om flera tidiga missfall? Jag blev spontant gravid precis innan första IVF:en men slutade i tidigt missfall v. 6 (trodde dom). Har precis gjort mitt första IVF (allt såg bra ut) som misslyckades, mensen kom som ett blev på posten 15 juni, kände mig gravid (ömma bröst och öm i livmodern tills några dagar innan). Även innan IVF:en gjorde vi ett eget försök trots att vi väntade på IVF, kände mig gravid men mensen kom, vad det var vet jag inte (kanske bara i mitt huvud).

    Det är bara att kämpa på men jag vill ju inte offra alla försöken med IVF om det så att jag behöver något mer för att få fostret att fästa och växa. 

    Trodde mitt problem var att jag inte kunde bli gravid utan hjälp, blir rädd av tänken att problemet ligger senare, vilken hjälp finns att tillgå då förutom att kämpa på.

  • Svar på tråden Upprepade tidiga missfall, någon fler?
  • LukasVincent

    Hade tre tidiga missfall (vecka 5 och 6), men blev gravid direkt igen efter tredje missfallet och den graviditeten är nu en underbar 1-åring! Och nu är jag i 7:e månaden med 2:an ????

  • UndrandeSökare

    Trådstartaren- Jag har också haft många upprepade missfall alla innan v.12.

    Det finns inte mycket hjälp att få i Sverige tyvärr men utomlands finns det mycket mera kunnande.

    Du är varmt välkommen till Atentråden för mer info !

  • Upprepade missfall
    LukasVincent skrev 2018-06-19 23:23:48 följande:

    Hade tre tidiga missfall (vecka 5 och 6), men blev gravid direkt igen efter tredje missfallet och den graviditeten är nu en underbar 1-åring! Och nu är jag i 7:e månaden med 2:an ????


    Får man fråga om du gjorde något annorlunda efter de 3 missfallen, eller om de bara funka av sig självt efter det?
  • Anonym (Ivf Falun)

    Hej!

    Kan du byta till Falun istället? De sätter ju in behandling mot upprepade missfall med bl.a. intralipider, kortison, fragmin osv. Flera som lyckats den vägen.

  • LukasVincent
    Upprepade missfall skrev 2018-06-21 10:17:27 följande:

    Får man fråga om du gjorde något annorlunda efter de 3 missfallen, eller om de bara funka av sig självt efter det?


    Det funkade av sig självt
  • UndrandeSökare

    Trådstartaren- Nu hoppas jag du lyckas vid nästa försök, men om man får 3 missfall så kan man få en missfallsutredning genom Landstinget.

    Vi fick en sådan utredning.

  • UndrandeSökare

    Trådstartaren- Det du kan göra är att be din läkare om recept på dessa 3 att använda vid ert nästa försök.

    De 2 första fungerar blodförtunnande och kan förhindra och lösa upp ev blodproppar när fostret försöker fästa. De samarbetar extra bra tillsammans.

    Det 3e lugnar immunförsvaret från att försöka göra sig av med graviditeten.

    Trombyl 75mg

    Fragminsprutor

    Prednisolon

  • Anonym (A)

    Jag har fått två missfall i rad efter vår IVF och FET. Har inte fått något svar på varför jag inte blir gravid naturligt och heller inte något om missfallen. Förlorade även min första graviditet, som blev till naturligt med mitt ex för några år sen. Så har förlorat samtliga av mina tre graviditeter :( Vet inte vad vi kan göra annat än fortsätta försöka och hoppas...

  • UndrandeSökare
    Anonym (A) skrev 2018-06-30 18:11:18 följande:

    Jag har fått två missfall i rad efter vår IVF och FET. Har inte fått något svar på varför jag inte blir gravid naturligt och heller inte något om missfallen. Förlorade även min första graviditet, som blev till naturligt med mitt ex för några år sen. Så har förlorat samtliga av mina tre graviditeter :( Vet inte vad vi kan göra annat än fortsätta försöka och hoppas...


    Jag beklagar era missfall, har du fått göra en missfallsutredning? Det kan man få göra efter 3 missfall. Det fick vi göra, men den visade tyvärr inget för de tog för få prover. Inte ens ett spermaprov fick vi ta fast vi ville.

    Men sen hittade jag Atentråden och vi reste till Dr D oå Life clinic i Aten och fick en mycket bättre utredning där. Det visade sig att jag har en koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar som orsakar mina fertilitetsproblem. Fick behandling med Trombyl, Fragmin, prednisolon och Intralipiddropp.

    Så det finns mer hjälp att få utomlands om man inte tycker man får tillräckligt med hjälp i Sverige.

    Atentråden heter "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".
  • Anonym (A)
    UndrandeSökare skrev 2018-06-30 18:23:08 följande:

    Jag beklagar era missfall, har du fått göra en missfallsutredning? Det kan man få göra efter 3 missfall. Det fick vi göra, men den visade tyvärr inget för de tog för få prover. Inte ens ett spermaprov fick vi ta fast vi ville.

    Men sen hittade jag Atentråden och vi reste till Dr D oå Life clinic i Aten och fick en mycket bättre utredning där. Det visade sig att jag har en koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar som orsakar mina fertilitetsproblem. Fick behandling med Trombyl, Fragmin, prednisolon och Intralipiddropp.

    Så det finns mer hjälp att få utomlands om man inte tycker man får tillräckligt med hjälp i Sverige.

    Atentråden heter "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".


    Nej vi har inte fått någon utredning, fick höra att alla missfall skulle vara med samma partner... Vi gjorde ivf utomlands och fick då i förebyggande syfte prednisolon, clexanesprutor (mot ev. blodproppar), progesterontabletter + progesteronsprutor och doxycyklin. Alla får detta där tydligen. Så vet inte riktigt om det kan ha att göra med immunförsvaret eller koagulationssjukdomar för oss faktiskt. IVF-graviditeterna förlorades trots alla dessa mediciner mycket tidigare än min naturliga graviditet också.
  • UndrandeSökare
    Anonym (A) skrev 2018-06-30 18:48:16 följande:
    Nej vi har inte fått någon utredning, fick höra att alla missfall skulle vara med samma partner... Vi gjorde ivf utomlands och fick då i förebyggande syfte prednisolon, clexanesprutor (mot ev. blodproppar), progesterontabletter + progesteronsprutor och doxycyklin. Alla får detta där tydligen. Så vet inte riktigt om det kan ha att göra med immunförsvaret eller koagulationssjukdomar för oss faktiskt. IVF-graviditeterna förlorades trots alla dessa mediciner mycket tidigare än min naturliga graviditet också.
    Jag fick missfall även med Trombyl, Clexane, kortison och Intralipiddropp.(missfall nr 5)

    Men då åkte vi till Avaclinic i Riga och fick där göra Sperm dna fragmentationstest (finns ej i Sverige endast utomlands) och det visade sig att mannen hade både dnafel och fragmentationsfel på spermierna, så hans spermier kommer aldrig leda till levande barn. Så då gjorde vi dubbeldonation (både donerade ägg och donerade spermier) med PGS (kromosomtest på embryonas dag 5), men missfall ändå (missfall nr 6)

    Reste då till London och gjorde där en ännu större immunutredning än den vi gjort i Aten, och Londonutredningen visade sig att jag har för låga LAD-nivåer (antikroppar som ska skydda embryot från kvinnans immunförsvar). Behandlingen är LIT (immunvaccinering på liknande sätt som man botar pollenallergi, fast med vita blodkroppar istället för pollenallergen).

    Så vi kommer nu att göra LIT-behandling 2-3 gånger och dessutom hysto för att vara säker på att livmodern är i bra skick innan nästa embryoinsättning i Riga.
    Vi har 5st 5dagars embryon i frysen där som är friska kromosommässigt efter PGS.

    Så även om inte Prednisolon, Clexane, Progesteronsprutor och antibiotika hjälpt för dig, så kan det vara att det helt enkelt finns fler nycklar att hitta. En immunutredning i London eller Aten kan visa vilka nycklar som saknas.

    Om du är intresserad av att veta mer så kan jag rekommendera att man köper och läser boken "Is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer. Jättebra bok som berättar om alla olika immuntester och behandlingar som finns och varför kvinnans immunförsvar kan orsaka fertilitetsproblem.

    Du är också varmt välkommen till Atentråden om du vill veta mer.
    Den heter "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".

  • Anonym (HS)

    Jag har fått två missfall i v 9. Min läkare sa att får man tre missfall i rad, med samma partner och vid samma tid i graviditeten kan man få en utredning men att det är vanligt att inte hitta nåt. Eftersom det även tog tid att bli gravid och min äggreserv inte var optimal fick vi göra IVF, jag blev gravid och är nu i v 31. De första två var alltså spontana graviditeter utan hjälp.

    Ge inte upp!

Svar på tråden Upprepade tidiga missfall, någon fler?