• Lenalein

    Framtidens modenamn?

    Namns popularitet kommer i vågor och majoriteten av förra generationers modenamn kommer förr eller senare återigen att bli populära. Jag har utvalt några namn med höga medelåldrar - står inom parentes som en gång var populära men som inte är det för tillfället. Vilka av dessa gillar ni mest? Kommer göra en liknande med killnamn så småningom.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Framtidens modenamn?
  • fluu

    Jag gillar väl egentligen alla namn utom Margareta. Kersti, Helga och Ingegerd står på min egen lista. Dagmar ser jag titt och tätt numer. Även Dagny, Ragnhild och Brita har jag sett flera.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fjanten

    Tycker mest om Inger av namnen på listan, men gillar många fler också Tänker att Else, Inga, Inger och Margit har potential... Irene, till exempel, känns inte riktigt platsande för nästa omgång poppis-namn!

  • fjanten

    Som uppvuxen i norraste norrland känns många av namnen som min generation, även fast jag fattar att det inte är så i övriga Sverige. Är 90-talist. Gick i skolan med flera Ingeborg, Brita, Helga och Aina.

  • Lenalein
    fluu skrev 2018-06-23 22:15:30 följande:

    Jag gillar väl egentligen alla namn utom Margareta. Kersti, Helga och Ingegerd står på min egen lista. Dagmar ser jag titt och tätt numer. Även Dagny, Ragnhild och Brita har jag sett flera.


    Då har du haft tur eftersom att inga av dessa namn är speciellt populära. De som är mest populära är Brita och Helga som gavs till 13 flickor var förra året och Aina som gavs till 12 flickor förra året. Jag har träffat flickor som heter saker som Kerstin, Eva, Elisabet, Karin, Lena, osv. men de namnen är ju då också en aningen populärare än de namnen som jag nämnde i omröstningen.
  • fluu
    Lenalein skrev 2018-06-24 11:44:17 följande:

    Då har du haft tur eftersom att inga av dessa namn är speciellt populära. De som är mest populära är Brita och Helga som gavs till 13 flickor var förra året och Aina som gavs till 12 flickor förra året. Jag har träffat flickor som heter saker som Kerstin, Eva, Elisabet, Karin, Lena, osv. men de namnen är ju då också en aningen populärare än de namnen som jag nämnde i omröstningen.


    Jag lusläser födelseannonser i mååånga tidningar, läser namn på döpta barn i kyrkor osv ;)
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Hönshjärna

    Jag har en snart ettårig dotter som heter Ragnhild, så jag röstar väl på det namnet.


    Vi valde inte det namnet för att hon skulle ha ett ovanligt namn, utan för att vi tyckte att det var vackert. Så det är ju trevligt om det blir lite fler Ragnhild de kommande åren. Skrattande 


     

  • Hönshjärna
    Lenalein skrev 2018-06-24 11:44:17 följande:
    Då har du haft tur eftersom att inga av dessa namn är speciellt populära. De som är mest populära är Brita och Helga som gavs till 13 flickor var förra året och Aina som gavs till 12 flickor förra året. Jag har träffat flickor som heter saker som Kerstin, Eva, Elisabet, Karin, Lena, osv. men de namnen är ju då också en aningen populärare än de namnen som jag nämnde i omröstningen.

    Var kan man se hur många barn som fått ett visst namn- finns det på nätet?


    De namn som hamnar på 100-listan har jag sett, men det hade ju varit roligt att se hur många som fått de mer ovanliga namnen, ex Gerd.

  • telly
    Hönshjärna skrev 2018-06-24 14:35:25 följande:

    Jag har en snart ettårig dotter som heter Ragnhild, så jag röstar väl på det namnet.

    Vi valde inte det namnet för att hon skulle ha ett ovanligt namn, utan för att vi tyckte att det var vackert. Så det är ju trevligt om det blir lite fler Ragnhild de kommande åren.  

     


    Jag vet en 35-åring som heter det.
  • fluu
    Hönshjärna skrev 2018-06-24 14:35:25 följande:

    Jag har en snart ettårig dotter som heter Ragnhild, så jag röstar väl på det namnet.

    Vi valde inte det namnet för att hon skulle ha ett ovanligt namn, utan för att vi tyckte att det var vackert. Så det är ju trevligt om det blir lite fler Ragnhild de kommande åren.  

     


    Underbart vackert namn! Det stod tidigare på min lista, men dek lokala dialekten sabbar tyvärr uttalet så jag tog bort det.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Lenalein
    Hönshjärna skrev 2018-06-24 14:40:21 följande:

    Var kan man se hur många barn som fått ett visst namn- finns det på nätet?


    De namn som hamnar på 100-listan har jag sett, men det hade ju varit roligt att se hur många som fått de mer ovanliga namnen, ex Gerd.


    Det kan man göra på statistiska centralbyråns hemsida [länk]

    Det finns många olika tabeller, tryck på nyfödda och sedan "Nyfödda, tilltalsnamn med minst 2 namngivna efter namngivningsår. År 2004 - 2017" sedan väljer du om du vill söka efter flickor eller pojkar, sedan trycker du på förstoringsglaset och så kan du börja söka efter namn. Vad gäller namnet Gerd finns det inte ett enda år mellan 2004 och 2017 där två eller fler flickor fick det som tilltalsnamn. Däremot finns det en och annan som har fått namnet Gerda genom åren
  • pinoisme

    Gillar egentligen alla! Röstade på Gertrud, och på min egen lista står också Helga och Irene.

Svar på tråden Framtidens modenamn?