• epsilon9

    Min sambo är försvunnen

    Min sambo och pappan till min ettåriga dotter har lämnat oss. Han blev tvångsintagen på psyk efter att ha börjat bete sig märkligt (paranoid, misstänksam, pratade i gåtor, trodde att han var avslyssnad m.m) men blev tyvärr släppt efter en vecka utan att de hade kunnat få honom att samarbeta eller ta någon medicin. (Han anser själv att det inte är något fel på honom )Efter det så stack han. Jag vet inte vart han är mer än att han befinner sig söderut, eventuellt kring Stockholm. Han läser det jag skriver åt honom på messenger men han svarar inte. Det har snart gått en månad.

    Jag vet inte vad jag ska göra. Han har avskärmat sig från alla sina vänner och sin familj och jag känner att jag är den enda han har vilket gör att jag känner ett stort ansvar. Ska jag låta honom gå? Kan jag rädda honom? Ska jag skicka polisen efter honom? Vad kan de isåfall göra, ta tillbaka honom till samma psykvård som misslyckades tidigare?

    Han har tidigare halvhjärtat försökt begå självmord men jag vet inte om han tänker det nu. Han är så personlighetsförändrad så jag har svårt att veta vad han tänker..

    Jag vet inte vad min tanke är med det här. Jag behöver bara få ur mig det. Kanske finns det någon som varit i liknande situation? Help.

  • Svar på tråden Min sambo är försvunnen
  • Anonym (Bekant)

    Först vill jag bara beklaga det du går igenom! Jag har själv inte varit med om något liknande men en bekant till mig har.

    Frågan är ju om du kan göra så mycket för din man just nu? Du kan ju även ringa polisen 11414 och rådfråga dom, men tyvärr tror jag inte att dom kan göra så mycket men jag tycker ändå att du ska ringa och rådfråga.

    Mitt tips är att ringa din vårdcentral och försöka få kontakt med kurator/ psykolog så att du får hjälp att bearbeta/hantera detta. Där borde du även kunna bolla vad du kan göra för din man.

    Som sagt. Jag har själv inte varit med om detta så jag vet inte riktigt. Lycka till!

  • epsilon9

    Tack för ditt svar och din omtanke!

    Jag tänker följa ditt tips och boka en tid hos en psykolog. Det kanske är bra att få prata med någon opartisk och objektiv och som dessutom har mer erfarenhet av psykisk ohälsa.

    Man känner sig bara så maktlös och tom.. Men man får inte bryta ihop, jag har ju vår dotter att tänka på.

    Jag hoppas att det gick bra för din bekant!

  • Aurora Borrealis

    Oj!! Han måste ha hjälp!. Ring sjukvården så åker de ut och pratar med honom och han kan tas in för tvångsvård om det krävs för att rädda honom. Ring också polisen först om du inte vet vart han är. Han vet ju inte vad han gör! Gör det så fort du kan nu! Han kan vara en fara för sigsjälv, andra eller både ock! Om du hade haft vanföreställningar och gått omkring någonstans i en månad långt från din familj, skulle du inte då velat att din man ringt efter hjälp åt dig??! Hjälp honom, han har ju psykoser!

  • Anonym (Instämmer)
    Aurora Borrealis skrev 2018-06-23 21:39:13 följande:

    Oj!! Han måste ha hjälp!. Ring sjukvården så åker de ut och pratar med honom och han kan tas in för tvångsvård om det krävs för att rädda honom. Ring också polisen först om du inte vet vart han är. Han vet ju inte vad han gör! Gör det så fort du kan nu! Han kan vara en fara för sigsjälv, andra eller både ock! Om du hade haft vanföreställningar och gått omkring någonstans i en månad långt från din familj, skulle du inte då velat att din man ringt efter hjälp åt dig??! Hjälp honom, han har ju psykoser!


    Precis!

    Hur kan du ha väntat så här länge? :o
  • epsilon9

    [quote=78823855][quote-nick]Aurora Borrealis skrev 2018-06-23 21:39:13 följande:[/quote-nick]Oj!! Han måste ha hjälp!. Ring sjukvården så åker de ut och pratar med honom och han kan tas in för tvångsvård om det krävs för att rädda honom. Ring också polisen först om du inte vet vart han är. Han vet ju inte vad han gör! Gör det så fort du kan nu! Han kan vara en fara för sigsjälv, andra eller både ock! Om du hade haft vanföreställningar och gått omkring någonstans i en månad långt från din familj, skulle du inte då velat att din man ringt efter hjälp åt dig??! Hjälp honom, han har ju psykoser![/q

    Jag har varit i kontakt med läkaren som skrev ut honom från tvångsvården, vårdavdelningen han var på samt polisen. Polisen säger att de inte kan göra nånting om det inte är uppenbart att han är en fara för sig själv eller för någon annan, vilket de inte anser att han är. Och eftersom han är aktiv på messenger så kan han ju inte direkt klassas som försvunnen, utan de ser det mer som att han håller sig undan frivilligt. De sa att jag skulle avvakta och höra av mig om läget förändrades men det är ju tortyr..

    Och eftersom polisen inte kan göra något så kan ju inte vården heller göra något. De vet ju inte var han är.. Jag är så besviken på psykvården som inte gjorde något när de väl hade honom!

  • Anonym (Hej)

    Så tragiskt att ha en pappa med såna problem. Men jag hoppas att det ändå kommer att gå bra för honom och er, och att han får hjälp. Men tyvärr är psykvården dålig i Sverige, då dom släpper ut dom direkt. Tror det är för att det kostar för mycket!?

  • Tiina87

    Din sambo är försvunnen och du vet inte om du ska ringa polisen?! Självklart ska du anmäla honom försvunnen till polisen!

  • Akira Öken

    Det låter helt fruktansvärt! Har du stöd och hjälp i den här situationen? Går det på något sätt att visa på att han är en fara för sig själv och/eller för andra så att han kan bli omhändertagen enligt LPT?


  • Tiina87

    Du skulle ha ringt polisen redan när han varit försvunnen i 24h.

  • epsilon9
    Tiina87 skrev 2018-06-23 23:31:46 följande:

    Din sambo är försvunnen och du vet inte om du ska ringa polisen?! Självklart ska du anmäla honom försvunnen till polisen!


    Jag var nog lite otydlig i trådstarten. Jag har givetvis varit i kontakt med polisen, flera gånger. Samma dag som han försvann så pingade dom hans telefon för att se vart han var men sen sa de att de inte kunde göra så mycket mer i nuläget. Jag har sedan löpande kontakt med polisen men eftersom han inte visar några tecken på att vara en fara för sig själv eller andra så kan de inte göra något.

    Jag vill ju heller inte ljuga och hitta på något bara så att de ska leta efter honom. Eller jo egentligen, men det känns fel att göra.
Svar på tråden Min sambo är försvunnen