• Tilja

    Vilken namnkategori tycker du passar bäst till dagens nyfödda?

    Vilken namnkategori tycker du passar bäst till dagens nyfödda?

    Ge gärna exempel på namn och förklara varför du tycker som du tycker.

    Obs. håll en god ton! Folk blir lätt otrevliga vad gäller andras namnsmak, men vill du skriva något otrevligt eller nedvärderande till någon så håll det för dig själv istället.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken namnkategori tycker du passar bäst till dagens nyfödda?
  • OlgaElvira

    Jag tror att det är mor-/farföräldragenerationens namn som snart kommer igen, de verkar vara en bubblare. Namn som Birgitta, Margareta, Christina, Gunilla, Ingemar, Örjan, Sixten, Bertil. Samt kanske också dubbelnamnen Lars-Erik, Lars-Göran, Anne-Marie, Maj-Lis. Det känns dock lite mer osäkert, men vill man ha namn som sticker ut men ändå följer svensk namntradition så är det kanske ett dubbelnamn man ska välja.

  • fluu

    Det går inte att säga. Olika grupper namn är inget nytt och det finns ju en poäng i att vi tycker olika. Dock brukar namn vanligen inte komma tillbaka fören den tidigare generationen bärare är ordentligt gamla/börjat trilla av. Med undantag för mer klassiska namn dock, de kommer lite tidigare.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (-)

    Röstade "annat".
    Jag tycker om VANLIGA utländska namn. Har en förkärlek för engelska, franska, tyska och nynorska namn.

  • Tilja
    Anonym (-) skrev 2018-06-24 14:17:32 följande:

    Röstade "annat".
    Jag tycker om VANLIGA utländska namn. Har en förkärlek för engelska, franska, tyska och nynorska namn.


    Det var nog lite så jag menade med ovanliga utländska namn. Tänkte ovanliga som i att de ännu är ovanliga i Sverige, men inser att jag formulerade det otydligt.
  • Anonym (-)
    Tilja skrev 2018-06-24 14:55:33 följande:
    Det var nog lite så jag menade med ovanliga utländska namn. Tänkte ovanliga som i att de ännu är ovanliga i Sverige, men inser att jag formulerade det otydligt.
    Fast det finns ju ovanliga utländska namn, samt vanliga utländska namn. Särskilt när det kommer till engelska och tyska namn; där finns det ju ett flertal som är väldigt vanliga i Sverige, som är väletablerade sedan många år tillbaka, däribland William, Malte, Wilhelm, Hedvig, Ida, Irma.

    De är ju VANLIGA utländska namn.
  • Anonym (-)
    Anonym (-) skrev 2018-06-24 15:03:45 följande:
    Fast det finns ju ovanliga utländska namn, samt vanliga utländska namn. Särskilt när det kommer till engelska och tyska namn; där finns det ju ett flertal som är väldigt vanliga i Sverige, som är väletablerade sedan många år tillbaka, däribland William, Malte, Wilhelm, Hedvig, Ida, Irma.

    De är ju VANLIGA utländska namn.
    Alice, Lilian, Oliver, Edvard, Peter, Roger - samtliga är anglosaxiska men VANLIGA namn i Sverige.
  • GGN

    Annan kategori: namn som funkar internationellt. Kul att flytta till England om man heter Fanny liksom...

  • Anonym (-)
    GGN skrev 2018-06-24 15:06:14 följande:

    Annan kategori: namn som funkar internationellt. Kul att flytta till England om man heter Fanny liksom...


    Ja, men då tänker vi nog likadant.
    Gärna namn som fungerar internationellt. Oftast är det ju anglosaxiska namn som funkar överallt. En del tyska namn fungerar de med.

    Men då menar jag inte Jason eller Fritzl, utan snarare namn som Alice, Lilian, William, Oliver.
  • Anonym (-)
    Anonym (-) skrev 2018-06-24 15:09:53 följande:
    Ja, men då tänker vi nog likadant.
    Gärna namn som fungerar internationellt. Oftast är det ju anglosaxiska namn som funkar överallt. En del tyska namn fungerar de med.

    Men då menar jag inte Jason eller Fritzl, utan snarare namn som Alice, Lilian, William, Oliver.
    Sådana som även funkar i Sverige, med svenskt uttal. Namn som är etablerade sedan århundranden.
  • LundgrenSofie

    Namn som funkar i alla länder, vissa namn känns inte så jätte roligt att ha nått namn som betyder något annat på det språket, samt namn som är lite lättare att uttala och stava.

  • Anonym (Blomman)

    Jag röstade på "annat".
    Jag är enig med flera i tråden ang. internationella/engelska namn som fungerar såväl i Sverige, som i övriga världen.

    Exempel på sådana namn är:

    - Allan, Charles, Edgar, Edvard, Edvin, Oliver, Georg, William, Henry, Harry, Sam, Julian, John.
    - Edit, Ruth, Jennifer, Vivian, Lilian, Alice, Julie, Lily, Linda, Victoria, Isabella, Emma, Emily.

  • Anonym (Biip)

    Jag gillar ovanliga namn men det är ju inte detsamma som att jag tycker att alla borde heta ovanliga namn, för då finns det inga ovanliga kvar ;).

    Det kan förstås bli löjligt om någon desperat hittat på något som låter som ett sagohusdjur.

  • Anonym (Blomman)
    Anonym (Blomman) skrev 2018-06-24 15:39:00 följande:

    Jag röstade på "annat".
    Jag är enig med flera i tråden ang. internationella/engelska namn som fungerar såväl i Sverige, som i övriga världen.

    Exempel på sådana namn är:

    - Allan, Charles, Edgar, Edvard, Edvin, Oliver, Georg, William, Henry, Harry, Sam, Julian, John.
    - Edit, Ruth, Jennifer, Vivian, Lilian, Alice, Julie, Lily, Linda, Victoria, Isabella, Emma, Emily.


    Inser att dessa namn platsar i såväl "mormors generation" som "mammas generation", liksom i "min generation" samt i "utländska namn"-kategorin. Ja, tidlösa också, faktiskt.
    Jag tror bestämt att jag listat de absolut bästa namnen här! Skrattande
  • Anonym (Blomman)
    Anonym (Biip) skrev 2018-06-24 15:43:21 följande:

    Jag gillar ovanliga namn men det är ju inte detsamma som att jag tycker att alla borde heta ovanliga namn, för då finns det inga ovanliga kvar ;).

    Det kan förstås bli löjligt om någon desperat hittat på något som låter som ett sagohusdjur.


    Som Blip?
    Fick en sån skön nostalgitanke av ditt nick; Blip.se och Blipville!
  • Anonym (Blomman)
    Anonym (Blomman) skrev 2018-06-24 15:45:46 följande:
    Som Blip?
    Fick en sån skön nostalgitanke av ditt nick; Blip.se och Blipville!
    Fast nu ser jag att det står Biip. Men ändå, Blip var kul. Synd att det lades ner. :/
  • Anonym (-)
    Anonym (Blomman) skrev 2018-06-24 15:39:00 följande:

    Jag röstade på "annat".
    Jag är enig med flera i tråden ang. internationella/engelska namn som fungerar såväl i Sverige, som i övriga världen.

    Exempel på sådana namn är:

    - Allan, Charles, Edgar, Edvard, Edvin, Oliver, Georg, William, Henry, Harry, Sam, Julian, John.
    - Edit, Ruth, Jennifer, Vivian, Lilian, Alice, Julie, Lily, Linda, Victoria, Isabella, Emma, Emily.


    Exakt såna namn som jag bara äääääääälskaaaaar!
  • Tilja
    Anonym (-) skrev 2018-06-24 15:03:45 följande:
    Fast det finns ju ovanliga utländska namn, samt vanliga utländska namn. Särskilt när det kommer till engelska och tyska namn; där finns det ju ett flertal som är väldigt vanliga i Sverige, som är väletablerade sedan många år tillbaka, däribland William, Malte, Wilhelm, Hedvig, Ida, Irma.

    De är ju VANLIGA utländska namn.
    Fast är de vanliga och väletablerade i Sverige så räknar jag dem som populära svenska namn även om de från början har ett annat ursprung. Svenska namn med utländskt ursprung kanske man kan kalla dem mer specifikt?
  • GGN
    Anonym (-) skrev 2018-06-24 15:09:53 följande:

    Ja, men då tänker vi nog likadant.

    Gärna namn som fungerar internationellt. Oftast är det ju anglosaxiska namn som funkar överallt. En del tyska namn fungerar de med.

    Men då menar jag inte Jason eller Fritzl, utan snarare namn som Alice, Lilian, William, Oliver.


    Precis.

    Åsa kan inte heller var så kul att heta. Eller Odd.

    Jag bodde i England ett tag. Jobbade med en kvinna från Brasilien. Hennes efternamn lät som "slicka fitta" på hindi tydligen.
  • rabbes

    Jag tycker att det finns vackra namn i alla generationer!

    Mina mor- och farföräldrar är 30 och 40-talister och några namn från den tiden som jag gillar är Inger, Birgitta, Karin, Ingrid, Bengt, Karl, Sven och Rolf. Däremot ogillar jag namn som Siv, Gun, Berit, Anita, Monica, Stig, Bo, Leif och Kjell.

    Mina föräldrar är 60 och 70-talister och några namn från den tiden som jag gillar är Ulrika, Lena, Per, Magnus och Fredrik. Däremot ogillar jag namn som Susanne, Camilla, Carina, Åsa och Stefan.

    Jag gillar för det mesta namn från min generation, varav många av dem är populära än idag, så som till exempel Emma, Elin, Amanda, Emelie, Erik, Viktor, Gustaf och Oskar. Däremot ogillar jag namn som Moa, Felicia, Josefine, Nathalie, Linn, Lukas, Jesper, Kevin och Robin.

    Men utav alla namn finns det inga jag älskar mer än gamla, bortglömda, 1800-tals namn så som till exempel Augusta, Vilhelmina, Hulda, Amalia, Adolf, Bernhard, Gottfrid och Ferdinand. Så min röst går till "Ovanliga svenska/svenskklingande namn".

Svar på tråden Vilken namnkategori tycker du passar bäst till dagens nyfödda?