• eightnine

    Avstannad graviditet som "hoppat igång" igen?

    Det jag nu ska dela med mig av är otroligt bisarrt. Vill egentligen inte spekulera utan låta tiden få utvisa men kanske finns det någon därute som varit med om en liknande situation?

    Sedan ett år tillbaka har jag haft regelbunden mens efter cytostatika behandling. Haft oskyddat sex med min partner under hela året, när vi trodde hoppet var ute och skulle påbörja IVF visade det sig att jag var gravid på naturlig väg för första gången i mitt liv (lyckan). 

    Tiden går och jag bokar tid för ett tidigt VUL pga oro efter min sjukdom. Vid första VULET (var då precis i vecka 7) ser man hinnsäck, gulsäck, svullna slemhinnor och svullen livmoder. Men man hittar inget foster. Stor sorg, dålig och iskall läkare som direkt började prata om ofostrig graviditet men ville att vi skulle komma tillbaka efter 10 dagar "ifall graviditeten skulle hoppa igång" (VAD INNEBÄR ENS DET?)

    10 dagar går och vi var förra veckan och gjorde nytt VUL, man hittar något. Läkaren berättar då att han tror sig se ett foster - men som är i vecka 5+5. Han flikar in att det ej går att se skillnad på foster eller möjlig blodklump, men oddsen var små att det skulle vara blod då ett missfall alltid startar i livmodern. SÅ på dessa 10 dagar har alltså någonting växt, jag har inte haft några som helst tecken på missfall, inga blödningar eller något sådant. Det sjukaste i allt detta är ju då det vetenskapliga - jag var alltså gravid tre veckor innan jag ens var gravid?! (tog alltså ett gravtest för nio veckor sedan) Och jag kan omöjligt ha fått ett missfall emellan för att sedan bli gravid direkt igen, för jag har inte blött något överhuvudtaget. 

    Nu ska vi tillbaka om ca 10 dagar till och då förväntas man isåfall se ett tre ggr så stort foster med tickande hjärta. Jag är så förvirrad, stressad och orolig. Har någon varit med om liknande? Har någon hört talats om att en graviditet kan "avstanna" för att sedan "hoppa igång"? 

  • Svar på tråden Avstannad graviditet som "hoppat igång" igen?
  • Litalillan

    Hej

    ser att ingen svarat på ditt inlägg, jag har inte varit med om exakt samma sak men jag står utanför en privatklinik just nu och ska göra ett tidigt VUL. Sist jag blev gravid drabbades jag av outhärdlig smärta i magen "buken" åkte in akut och på blodprovet visade det att jag var gravid, vid första kollen såg det ut lite som för dig, men dom hittade inget hjärtljud, pga smärtan sa dom att jag hade utomkveds, men fick precis som du vänta ca 10 dagar för nytt vul och ta prover för att se om mitt hcg steg som det skulle. Och det gjorde det, hela tiden, totalt blev det 5 VUL och det var inte förens jag själv bokade en tis privat till kliniken jag nu ska till som den äldre herren hittade ett litet tickande hjärta. Då hade 4 läkare sagt till mig att barnet var förlorat och att jag skulle operer bort ena äggledaren. Utan att dom ens sett om det sätt något i äggledaren. Jag litar inte ett skit på någon idag för en del vet inte vad dom gör och i flera veckor höll detta på och visst är det olika innan man ser hjärtslag, för mig tog det extremt lång tid och jag har hört att får man stora barn kan det vara svårt att se så tidigt och i v37 plockade dom ut en 5kg kille som idag förhoppningsvis ska få reda på om han ska bli storebror. han är idag 6 månader och 4 läkare sa att jag förlorat honom, så hoppet är det sista, ge inte upp det kan dyka upp ett hjärta nästa koll :)

    annars så blir det säker ett nytt frö snart igen, lycka till kram

  • eightnine
    Litalillan skrev 2018-06-27 14:14:10 följande:

    Hej

    ser att ingen svarat på ditt inlägg, jag har inte varit med om exakt samma sak men jag står utanför en privatklinik just nu och ska göra ett tidigt VUL. Sist jag blev gravid drabbades jag av outhärdlig smärta i magen "buken" åkte in akut och på blodprovet visade det att jag var gravid, vid första kollen såg det ut lite som för dig, men dom hittade inget hjärtljud, pga smärtan sa dom att jag hade utomkveds, men fick precis som du vänta ca 10 dagar för nytt vul och ta prover för att se om mitt hcg steg som det skulle. Och det gjorde det, hela tiden, totalt blev det 5 VUL och det var inte förens jag själv bokade en tis privat till kliniken jag nu ska till som den äldre herren hittade ett litet tickande hjärta. Då hade 4 läkare sagt till mig att barnet var förlorat och att jag skulle operer bort ena äggledaren. Utan att dom ens sett om det sätt något i äggledaren. Jag litar inte ett skit på någon idag för en del vet inte vad dom gör och i flera veckor höll detta på och visst är det olika innan man ser hjärtslag, för mig tog det extremt lång tid och jag har hört att får man stora barn kan det vara svårt att se så tidigt och i v37 plockade dom ut en 5kg kille som idag förhoppningsvis ska få reda på om han ska bli storebror. han är idag 6 månader och 4 läkare sa att jag förlorat honom, så hoppet är det sista, ge inte upp det kan dyka upp ett hjärta nästa koll :)

    annars så blir det säker ett nytt frö snart igen, lycka till kram


    Hejsan, 
    stort tack för ditt svar. Men herregud vilken tortyr att kastas runt i denna ovisshet, uppmanade dom dig till abort eller var det dom själva som ville "dra ut på processen"? Har som sagt mitt tredje VUL om en vecka och då får vi svar på om det som man misstänker vara ett foster har växt. Blir det ännu mer frågetecken då kanske jag också ska ta och boka på en privatklinik. Allt är så nytt för mig, har dels aldrig varit gravid men utöver det har jag då aldrig heller hört om någon som varit i liknande situation som den jag finner mig i just nu. Tydligen mäts min fostersäck vara gravid i vecka 10 nu men fostret är tre veckor efter, så himla bisarrt. Men vad jag förstått så vet man inte särskilt mycket om fostrets utveckling i magen och varför det växer olika för alla, så hoppas bara att det är en liten segis som finns där inne någonstans. Min mage bara växer och växer, hade blivit extremt besviken om min kropp än en gång svek mig. Blir otroligt glad av din historia iallafall och hoppas självklart att det gick alldeles suveränt på ultraljudet på privatkliniken. 

    Än en gång - tack för att du ger mig lite hopp mitt i all denna röra. Kram! 
  • Litalillan

    Hej igen :)

    ja först "väntade dom ut mig" för att se om kroppen fick ut det själv antar jag, annars skulle det bli abort men eftersom jag hade sådana smärtor så var dom helt inne på operation trotts att ingen äggledaren var svullen, men eftersom dom inte hittade något foster så tog dom för givet att det satt i en äggledare. Det kan vara så att du väntar tvillingar också då kan det ta längre tid att se något tydligt för då är båda så "små", har läst om dom som fått tvillingar då ena tvillingen hjärta inte syntet tydligt förens i v13 för den andra var lite större m.m man ska vel inte tro på allt men jag tror och hoppas din bebis ligger lite efter bara och hjärtslagen kommer dyka upp snart, är du helt säker på själv att du är i v10? för det där kan bli så fel, finns dom som blir gravida 10 dagar efter ÄL när det andra ägget släppt mkt senare, så kan det vara i ditt fall, då är fostersäcken kanske i v10 och bebisen i en annan vecka? jag är absolut inget proffs men jag vet att alla graviditeter är olika. Vi var iaf på VUL och det syntes inget hjärta för mig heller, vi uppskattade graviditeten runt v4 man såg en svart håla och något mer som han inte visste riktigt vad det var men jag fick nu tid 19 Juli och då hoppas vi på hjärtslag men inga garantier då det inte syntes hjärtslag på pojke förens jätte sent som sagt. Jag hoppas både du och jag får positiva besked snart, håll ut och ge inte upp hoppet, min magen är också svullen och stor redan dock är ju min son inte så gammal så jag har inte hunnit bli av med magen än eller gått ner i vikt ordentligt men navel stod fortfarande utåt när jag blev gravid nu så en normal människa tror vel jag är i 6e månaden redan, men då får jag extremt stora barn och ett sf mått på minst 42cm. Båda mina barn vägde 5 kg och kom med kejsarsnitt. Jag har gått upp 35kg bägge gångerna. blir nog inte lättare med 3dje nu så tätt men överlever denna bebis blir det nog våran sista, iaf på några år sen behöver kroppen återhämta sig och mina magmuskler måste sys ihop m.m. En graviditet gör mkt med kroppen med vem bryr sig om den när man får något så fint som ett barn. Kämpa och kämpa det är värt allt slit i världen och tro på dig själv inte på någon annan för ingen kropp är som din och din graviditet kan vara helt normal bara att bebis är liten eller felräkning eller stor fostersäck, i v13 kanske det är 3 tickande hjärtan där inne, vem vet :) kämpa på.

    kram

Svar på tråden Avstannad graviditet som "hoppat igång" igen?