• tlrdln

    Lån till van att bo i utan fast inkomst, med mor som säkerhet

    Hej!
    Jag bor i Frankrike där jag jobbar som cykelbud (man gör det här som egenföretagare, jag har alltså inget arbetskontrakt). Jag bor här i ett övergivet hus som saknar vatten (vi hämtar i närheten). 

    Min dröm har sedan länge varit att skaffa mig en van att bo i och ta körkort. Jag gillar att röra på mig mycket och har bott i sex länder sammanlagt, varav jag har arbetat i alla, med olika jobb. Problemet är att jag inte kan få lån, då jag saknar fast anställning. Summan jag behöver är 150.000 totalt, vilket jag skulle vilja betala av på tre år, upp till 5000 kr/ mån. 

    Jag kan min väg omkring och kan enkelt hitta inkomst. Pratar franska och engelska flytande, och som cykelbud kan jag enkelt få jobb i Norge, Schweiz, Sverige, Frankrike... Vad jag behöver är bara min van som bostad för att ta mig dit pengarna finns (för att kunna betala tillbaka). En van skulle öppna upp en värld av möjligheter.

    Problemet är att jag inte kan bli berättigad lån. "Jag vet att jag kan tjäna pengar" räcker liksom inte som argument för en bank. Jag har en mor som har det ganska bra ställt, övre medelklass med fast anställning och inga betalningsanmärkningar. Vill dock inte be henne om lån, men jag vill fråga om hon kan vara säkerhet. Alltså, att hon skriver under att hon betalar om jag inte kan. Är detta något en bank går med på? "Jag ska ta lån till körkort och en van att bo i och kan jag inte betala gör mamma det". Eller kräver de en garanterad inkomst från mig också?
    Tack!
  • Svar på tråden Lån till van att bo i utan fast inkomst, med mor som säkerhet
  • OlgaElvira

    Du vill alltså att din mor går in som borgensman för ditt lån. Bankerna brukar även då att de kan hålla för troligt att du själv ska kunna betala lånet. Ett lån till ett fordon betraktas nog av banken som ett lån med hög risk.
    Jag skulle tro att det blir enklare om din mor tar ett lån och att du sedan lånar av henne.

  • Anonym (Anna)

    Mycket svårt att få lån i en av storbankerna. Får du lån lär du få det med hög ränta eftersom du beräknas vara högrisk.

    Prata med din mor vad ni skulle kunna göra. Ett alternativ är att hon står på lånet men att du betalar alla räntor och amorteringar som att det vore ditt eget. Men är din mor villig att ta den risken?

  • tlrdln

    Tack för svaren, det var det jag undrade, om det var möjligt att ta det på mitt namn med henne som borgensman. Men verkar alltså inte så utan gäller då att fråga henne om hon kan stå på lånet. Tack

Svar på tråden Lån till van att bo i utan fast inkomst, med mor som säkerhet