• sweper

    Arbetsvisum eller sambovisum

    Min flickvän kommer från ett icke-eu land och har därifrån en högre akademisk utbildning samt flera års arbetslivserfaren. Hon studerar nu en masterutbildning i ett EU-land och är klar i höst. Vi vill att hon kan flytta hit till Sverige så snart som möjligt efter att hon är klar med utbildningen. Sambovisum verkar innebära långa handläggningstider och det är svårt att få en uppfattning om hur lång tid det kan ta innan hon får flytta hit. Så vi tänkte att hon borde söka kvalificerade jobb (konsult, ingenjörsjobb etc.) som endast kräver engelska. Då skulle hon ju få arbetstillstånd via företaget. Någon som varit i en liknade situation? De flesta trådar man hittar handlar om sambovisum men om den som ska ansöka har ett väldigt bra CV så är det kanske bättre att direkt söka jobb i Sverige? 

  • Svar på tråden Arbetsvisum eller sambovisum
  • Aliona

    Ska man inte ha jobb först för att söka arbetsvisum? Har bara en vän med arbetsvisum i Sverige, och hon var här som student, fick jobberbjudande och arbetsgivaren ansökte om arbetsvisum till henne.

    Sambovisum kan vara ganska svårt att få om ni inte redan är sambo.

  • Fins Mamma

    Jag tänker att jobb är tillfälligt, byter jobb etc blir det krångligt. Anknytning är mer beständigt


    ?
  • sweper

    Jo man måste först hitta ett jobb och då hjälper företaget till med arbetsvisum. Det är just det jag hoppades kunde gå snabbare än att söka och få besked om sambovisum. Men om det är så att man kan söka jobb under tiden ansökan om sambovisum handläggs så vore det ju väldigt bra. Då kanske hon kan hitta ett jobb och få komma hit långt innan handläggningen av sambovisumet är avlslutad. Hoppas bara inte ansökan för sambovisum påverkas ifall hon får ett jobb och arbetsvisum här. Håller med om att det känns ju mer beständigt med sambovisum än arbetsvisum...

Svar på tråden Arbetsvisum eller sambovisum