• dreamniis

    Mina små syskon och en våldsam förälder

    Hej, jag behöver akut hjälp med en grej som har pågått i 7 snart 8 hela månader, jag och mina små brödrar har levt med en mentalt sjuk ?mamma? men grejer gick överstyr för 8 månader sedan då hon började ta droger, det har varit misshandlen involverad både fysisk och mental för oss tre. Hon har alltid varit sjuk men som sagt det blev grejer blev ett helvete. Vi åkte till min storebror och tre veckor efter blev mina syskon placerade i ett jourhem för att socialen och vår ?mamma? bestämde det, enligt dem har hon fortfarande rätt att bestämma för ?att hon har vårdnaden? även om hon har misshandlat oss och så vidare, min bror ansökte familjehem han är skötsam, underbar och har en bra status, han blev ändå inte godkänd pågrund av att ?mamman? inte godkände, från hennes håll är detta hämnd då hon sagt ?Dem får skylla sig själva vart dem hamnar för att dem gick och öppna munnen? vidare, har vi då haft, rättegång på att pappan ska få hela vårdnaden, vilket vi hade och den avslogs för hon bestämmer sig att inte ens dyka upp till rätten, hon vill inte heller ta drog tester så dessa idioter har skjutit upp detta till ännu en rättegång, mina små syskon som är runt 13 har börjat få depression av detta, dem gått på möten med socialen där dem tydligt säger att dem vill bo med sin far och hans familj och att dem inte vill veta något av ?mamman? men ändå gör dem inte ett piss och skjuter upp allt och det ändå dem har att komma med är samtal för det är ju inte deras barn eller syskon som bor med främilgaf och är deprimerade. Som sagt VAD KAN MAN GÖRA ÅT DENNA ORÄTTVISAN, jag har till och med gå till tidningen med allt det här då jag inte orkar se mina syskon lida mer, detta kommer markera dem för resten av sina liv! Jag klarar int av hur dem bara skakar på axlarna och sjuter upp grejer, har som sagt precis fyllt 18 och behöver all hjälp och tips jag kan få för detta är fan SJUKT. Dem mår mentalt dåligt och gråter sig till sömns och dem förtjänar inte att leva detta, dem är små och ska njuta och vara fria själar

  • Svar på tråden Mina små syskon och en våldsam förälder
  • Nalliwer

    Soc kan dessvärre inte placera dina syskon någonstans om din mamma inte samtycker så dessvärre inte mycket någon kan göra åt det.
    Har föräldrarna gemensam vårdnad nu eller är mamman ensam vårdnadshavare? Är syskonen i jourhem nu och var bor du?

  • dreamniis
    Nalliwer skrev 2018-06-26 13:57:15 följande:

    Soc kan dessvärre inte placera dina syskon någonstans om din mamma inte samtycker så dessvärre inte mycket någon kan göra åt det.

    Har föräldrarna gemensam vårdnad nu eller är mamman ensam vårdnadshavare? Är syskonen i jourhem nu och var bor du?


    Aa men grejen är att det gått mer än ett halv år och dem små är deprimerade och inget har förbättrats, hon har ensam vårdnad men pappan försöker få den nu och han är en bra förälder, men det sjuka är ju att hon har misshandlat oss och gjort hemska fruktansvärda saker mot oss och ändå låter dem en icke frisk person bestämma? Dem bor just nu i jourhemnet fortfarande det därför dem gråter sig till sömns och är deprimerade för dem säger att dem inte vill bo med sin far och inte med främlingar, detta kommer liksom göra dem traumatiserade.. Just nu bor jag hos vår bror
  • äldreochklokare
    dreamniis skrev 2018-06-26 14:06:18 följande:
    Aa men grejen är att det gått mer än ett halv år och dem små är deprimerade och inget har förbättrats, hon har ensam vårdnad men pappan försöker få den nu och han är en bra förälder, men det sjuka är ju att hon har misshandlat oss och gjort hemska fruktansvärda saker mot oss och ändå låter dem en icke frisk person bestämma? Dem bor just nu i jourhemnet fortfarande det därför dem gråter sig till sömns och är deprimerade för dem säger att dem inte vill bo med sin far och inte med främlingar, detta kommer liksom göra dem traumatiserade.. Just nu bor jag hos vår bror
    Det är pappan som får fortsätta kämpa! Är det så illa som du beskriver kommer hon till slut kollapsa så han får inte ge upp. Dessutom lyssnar de mer ju äldre barn blir så om dina syskon är 13 och över så ska man ta hänsyn till vad de säger. Rent juridiskt kan Soc inte bara bestämma, så är det, det måste till advokater, rättegång osv, så prata med din pappa, kolla hur han tänker. 
  • Nalliwer

    Håller med om att det är vansinne att en olämplig förälder ska ha rätten att hindra sina egna barn att få en vettig tillvaro men dessvärre är det så det ser ut rent juridiskt.
    Soc har en långtgående skyldighet att jobba med frivilliga lösningar och kan enbart använda tvång om det är helt omöjligt att nå frivilliga lösningar. Med tanke på hur allvarliga brister du beskriver hos sin mamma så är det dock inte uteslutit att vård utan samtycke kan bli aktuellt (sk. lvu vård).
    Av det du skriver så är det antagligen så att "alla" inblandade (utom din mamma) är överens om att dina syskon borde bo hos din pappa. Eftersom det är vårdnadstvist inledd, dina syskon är så pass gamla att deras vilja kommer att beaktas ganska mycket och din mamma verkar göra bort sig i processen genom att utebli och inte lämna drogtester så är min kvalificerade gissning att soc. väljer att avvakta vårdnadstvisten då din pappa förväntas få vårdnaden och därmed kunna lösa situationen för dina syskon. Om det redan varit utsatt till förhandling en gång så borde det inte dröja alltför länge innan ny huvudförhandling sätts ut och vårdnadsfrågan avgörs.

    Bästa du kan göra är att stötta dina syskon och ge dem tillit till att situationen kommer att lösa sig. Har de det bra i jourhemmet i övrigt?

Svar på tråden Mina små syskon och en våldsam förälder