• Anonym (Längtar)

    Syskonförsök - när man vet att det blir svårt

    Finns det fler här ute i min sits? Vi har ett barn, en underbar tvååring. Hon kom naturligt, efter utredning och IVF-kö. Veckan efter plusset kom kallelse till IVF. Utredningen visade inga avvikelser på någon av oss. Tvärtom hade vi osedvanligt goda förutsättningar. Gynekologen hade aldrig sett så fint spermieprov och mina äggreserver var finfina. Men jag har en autoimmun sjukdom. Mitt immunförsvar attackerar kroppen hela tiden.

    Enligt min läkare finns inget samband. Enligt amerikansk forskning är det ett tydligt samband och svårt för många att bli gravida utan medicinsk hjälp. Första barnet blev till när jag var jättesjuk i min sjukdom och åt kortison i hyfsat hög dos.

    För några månader sen fick jag träffa en annan läkare än min ordinarie. Han var på min linje och tyckte att jag kunde experimentera med kortison själv om det inte tagit sig på ett par månader. Och nu har det gått några månader utan lycka. Nästa vecka börjar jag knapra kortison och hoppas på att det tar sig.

    Är det fler än jag som planerar syskon med vetskapen om att det kan bli lite svårt? Finns det någon som vill följas åt?

Svar på tråden Syskonförsök - när man vet att det blir svårt