Inlägg från: Rosaröd |Visa alla inlägg
  • Rosaröd

    Muslimska barn & kristna barn

    Anonym (Lo) skrev 2018-06-29 00:21:04 följande:

    Jag fick inte gå hem till kompisar som barn för att jag var flicka och mamma hade hört mkt om pedofiler i Sverige, jag höll även på att bli kidnappad som barn. I vårt hemland hade hon knappt hört talats om sådan läggning. Sen dessutom att svenskar dricker ganska mycket och bland barn, där jag kommer ifrån har det knappt druckits alkohol. I hemlandet var det "konstiga" människor förmodligen psykiska problem som hon menade, det hände ganska mkt tragiska och traumatiska kring dessa personer som mamma var livrädd för att vi skulle få uppleva ifall vi befann oss bland människor som dricker alkohol.


    Jag förstår din mamma! Som förälder gör man allt man kan för att skydda sina barn. Samtidigt blir jag väldigt ledsen när jag läser det du skriver eftersom det speglar hur många människor fungerar. Fördomar, generaliserande, dömande osv. Om jag trodde att alla muslimer var terrorister så skulle jag aldrig låta mina barn leka med muslimska barn. Men när man förstår att alla människor är olika, oavsett kultur eller religion, blir man lite visare. Det finns bra människor och hemska människor överallt, oavsett vart man kommer ifrån. Det viktigaste tror jag är att man är öppen och försöker förstå. Om man tycker att något är konstigt med en annan kultur så kan man söka kunskap kring detta och lära sig varför det är på ett speciellt sätt. Detta är också min mening med denna post, att få kunskap kring detta. Jag vill inte påstå att det är fel att barnen inte får leka inne men det skulle vara intressant att få reda på om detta bottnar i religion eller kultur.
  • Rosaröd
    Rosaröd skrev 2018-06-29 03:10:51 följande:

    Jag förstår din mamma! Som förälder gör man allt man kan för att skydda sina barn. Samtidigt blir jag väldigt ledsen när jag läser det du skriver eftersom det speglar hur många människor fungerar. Fördomar, generaliserande, dömande osv. Om jag trodde att alla muslimer var terrorister så skulle jag aldrig låta mina barn leka med muslimska barn. Men när man förstår att alla människor är olika, oavsett kultur eller religion, blir man lite visare. Det finns bra människor och hemska människor överallt, oavsett vart man kommer ifrån. Det viktigaste tror jag är att man är öppen och försöker förstå. Om man tycker att något är konstigt med en annan kultur så kan man söka kunskap kring detta och lära sig varför det är på ett speciellt sätt. Detta är också min mening med denna post, att få kunskap kring detta. Jag vill inte påstå att det är fel att barnen inte får leka inne men det skulle vara intressant att få reda på om detta bottnar i religion eller kultur.


    Glömde fråga vart du kommer ifrån och om du eller din familj är muslimer?
  • Rosaröd
    Anonym (Lo) skrev 2018-06-29 18:05:04 följande:

    Jag skrev ju inte om mina fördomar. Mammas upplevelser, fördomar och hennes tankar.


    Det förstod jag,att det bara var din mamma!
  • Rosaröd
    Anonym (Lo) skrev 2018-06-29 18:05:04 följande:

    Jag skrev ju inte om mina fördomar. Mammas upplevelser, fördomar och hennes tankar.


    Det förstod jag,att det bara var din mamma!
  • Rosaröd
    Anonym (Vido) skrev 2018-06-29 20:48:19 följande:

    E de du som skapat trådstartar om muslimer förr?? Varför e de så viktigt ha kontakt me dom om dom inte vill???


    Jag blev medlem här i samband med denna post, aldrig skrivit här förut! Sen håller jag med EmberEyes att detta handlar om kultur (och religion). Och jag tror verkligen att barnen vill komma in och leka men att det är en självklarhet för föräldrarna att man inte gör det. Jag ska försöka skapa en dialog kring detta med föräldrarna men ville bara kolla här om någon visste något eller hade erfarenhet kring detta. Jag menar inte heller att föräldrarna gör fel, jag vill bara förstå varför. Men jag hoppas på att föräldrarna kan tänka om kring detta när dom förstår att vi i Sverige leker både ute och inomhus med varandra :)
  • Rosaröd
    Anonym (Vido) skrev 2018-06-29 20:48:19 följande:

    E de du som skapat trådstartar om muslimer förr?? Varför e de så viktigt ha kontakt me dom om dom inte vill???


    Kan även tillägga att jag tycker att det är väldigt viktigt med integration och att försöka förstå varandras olikheter istället för att döma!
  • Rosaröd
    Anonym (What) skrev 2018-06-30 16:43:09 följande:

    Nej för det anses smutsigt att vara hemma hos "de otrogna" som det kallas i koranen när man inte är muslim


    Jag har läst en hel del om detta och kan inte hitta något som styrker att det skulle vara ok att umgås ute men inte inne. Dessutom har jag och min son varit inne hos en av familjerna efter en inbjudan. Men det kan ju absolut vara som du säger :( Jag ska bjuda hem familjen som bjöd hem oss, ska bli spännande och se ifall dom tackar ja!
  • Rosaröd
    oanonym skrev 2018-06-30 17:19:38 följande:

    Varför ser du dina barn som kristna?

    (gäller även muslimer som ser sina barn som muslimer).


    Är detta en fråga till mig? :)
  • Rosaröd
    oanonym skrev 2018-07-01 01:25:12 följande:

    Ja, om du är TS, vilket du väl är?


    Jag, min man och vår yngsta son (han som leker med dom muslimska barnen) är troende kristna! Vi går regelbundet i en frikyrka (skulle även kunna gå till svenska kyrkan men tycker att det är ganska stelt och tråkigt där). Vår äldsta son vet inte vad han tror på (vi låter våra barn bestämma själva). Jag kan ju egentligen inte veta om barnen i dom muslimska familjerna är troende muslimer men jag utgår från föräldrarnas tro som jag vet är utövande muslimer..
  • Rosaröd
    darin2018 skrev 2018-07-01 01:36:36 följande:

    Tycker inte denna fråga är värd att tänka på så mycket. Barnen får inte komma hem till er eftersom ni inte har bjudit in dom inför föräldrarna. Om ni träffar föräldrarna och bestämmer en dag när barnen ska leka hemma hos er så är jag säker på att dom kommer OCH har med sig mat/hembakat till er. De tycker inte att vi är smutsiga, de är bara artiga.

    Mvh har familj med muslimsk man.


    Så roligt att du svara då du har en muslimsk man! :) Dock håller jag inte med dig om att denna fråga inte är värd att tänka på. Om du läser alla kommentarer så ser du att det inte är enbart jag som har erfarenhet av att muslimska barn får leka ute men inte inne med kristna barn. Det är även vanligt att muslimska barn inte får leka alls med kristna eftersom det står så i Koranen. Men självklart är det inte alla muslimer som följer allt som står i Koranen! Som jag skrivit i tidigare kommentarer ska jag bjuda hem en av familjerna som jag har fått extra bra kontakt med! Jag hoppas verkligen att dom tackar ja till inbjudan. Kan uppdatera här hur det gick :)
  • Rosaröd
    oanonym skrev 2018-07-01 02:03:02 följande:

    Ja, jag är emot att sätta dessa etiketter på barn öht. Men föräldrar får göra som de vill såklart.

    Jag skulle aldrig få för mig att säga att jag har barn som är ateister, grundat på att jag är ateist.


    Jag skulle inte heller få för mig att kalla mina barn kristna om dom själv inte uttrycker detta! Som jag skrev är min yngsta son troende kristen men min äldsta son vet inte vad han tror på. Jag tycker att barn ska få välja själva! Men när jag skriver "muslimska barn" menar jag barn till utövande muslimska föräldrar. Och som jag skrivit tidigare så upplever jag att dessa barn vill komma in till oss men att dom inte får för sina föräldrar.
  • Rosaröd
    Anonym (What) skrev 2018-06-30 17:12:01 följande:

    Enligt koranen är det strängt förbjudet att va vän med kristna och judar. Kanske dina bekanta gör en del undantag från koranen för att va trevliga mot er. www.answering-islam.org/svenska/islam/hatrasism/muslimvnmedickemuslim.html


    Jag har ganska bra vetskap om vad som står i Koranen då jag har läst religionkunskap på högskola. Jag anser mig även ha bra kunskap om hur samhället i Sverige ser ut. Dom muslimer som finns i Sverige kommer inte från samma land och har inte samma kultur. Om man bara ser till vad koranen säger så är det enligt min mening en riktigt otäck bok! Men långt ifrån alla muslimer praktiserar allt som står i koranen. Jag vet att det står i koranen att muslimer inte ska beblanda sig med kristna men min frågeställning handlar om barn som får leka utomhus med kristna barn men inte inomhus. Jag kan inte finna något stöd för detta i koranen och undrar därför vad detta beror på.
  • Rosaröd
    oanonym skrev 2018-07-01 02:19:10 följande:

    Ja, jag menade inte dig. Barn får bestämma själva.

    Vet de muslimska familjerna om att ni är kristen?


    Den familj som jag har bäst kontakt med och som bjöd hem oss vet att vi är troende kristna. Mamman i den familjen tycker det är bra att vi har en tro. Det är också denna familj som jag tänkt bjuda hem så det ska bli väldigt spännande att se vad dom svarar och vart detta leder.. Dom andra familjerna har ingen aning om att vi är troende kristna! Vet med säkerhet att familjen vi blev hembjuden till inte alls umgås med dom andra familjerna!
  • Rosaröd
    oanonym skrev 2018-07-01 02:41:46 följande:

    Mmm, spännande att se vad som händer. Kanske föreslå en kristen bön när ni ändå är där och hälsar på?


    Mohaha!! Ja det vore nåt ;) Kanske lite nattvard med starkvin också :)
Svar på tråden Muslimska barn & kristna barn