• Rosaröd

    Muslimska barn & kristna barn

    Hej! Jag och min familj bor i en liten fjällby i Norrland där det finns ganska många invandrare, främst muslimer. Min yngsta son på 8 år har nyligen blivit kompis med några muslimska barn i samma ålder (vilket jag tycker är jättebra). Dom har lekt ute tillsammans flera gånger och föräldrarna vet om detta :) Barnen kommer från olika familjer och jag har frågat barnen om dom vill komma in och leka och då har dom sagt att dom inte får det. Alltså får dom leka ute med min son men får inte komma in till oss.. Vet att det finns muslimer som inte vill att deras barn leker med kristna barn, men jag blir så fundersam när dom får leka ute men inte inne. Är det någon som vet om detta är vanligt förekommande bland muslimer och Isf varför?

  • Svar på tråden Muslimska barn & kristna barn
  • Anonym (Nä)

    Vi är svenskar och "kristna", men jag låter inte mina barn gå hem till alla som de leker med ute på gården. Helt enkelt för att jag inte känner / har pratat med föräldrarna och i de flesta fall inte ens har ett telefon nummer så jag kan få tag på mitt barn. Ute på gården har jag koll och kan när jag vill ropa in mitt barn. Svårare än så behöver det inte va.

  • Rosaröd
    Anonym (Nä) skrev 2018-06-28 22:30:46 följande:

    Vi är svenskar och "kristna", men jag låter inte mina barn gå hem till alla som de leker med ute på gården. Helt enkelt för att jag inte känner / har pratat med föräldrarna och i de flesta fall inte ens har ett telefon nummer så jag kan få tag på mitt barn. Ute på gården har jag koll och kan när jag vill ropa in mitt barn. Svårare än så behöver det inte va.


    Detta handlar inte om att min son eller jag är okända för föräldrarna. Dom går i samma klass och jag har pratat med föräldrarna flera gånger (jättetrevliga och härliga familjer). Sen är det också så att barnen får röra sig fritt i hela byn, så det är ju inte så att dom har bättre koll om dom är ute istället för inne hos oss. Vi bor i hus och alla barn får vara på vår tomt och altanen osv. men inte inomhus..
  • Rosaröd
    Rosaröd skrev 2018-06-28 23:07:08 följande:

    Detta handlar inte om att min son eller jag är okända för föräldrarna. Dom går i samma klass och jag har pratat med föräldrarna flera gånger (jättetrevliga och härliga familjer). Sen är det också så att barnen får röra sig fritt i hela byn, så det är ju inte så att dom har bättre koll om dom är ute istället för inne hos oss. Vi bor i hus och alla barn får vara på vår tomt och altanen osv. men inte inomhus..


    Kan tillägga att jag råkade posta detta två gånger, den andra posten har fler svar så du kan gå in och läsa där om du vill :)
  • Anonym (Muslim)
    Rosaröd skrev 2018-06-28 16:51:24 följande:

    Hej! Jag och min familj bor i en liten fjällby i Norrland där det finns ganska många invandrare, främst muslimer. Min yngsta son på 8 år har nyligen blivit kompis med några muslimska barn i samma ålder (vilket jag tycker är jättebra). Dom har lekt ute tillsammans flera gånger och föräldrarna vet om detta :) Barnen kommer från olika familjer och jag har frågat barnen om dom vill komma in och leka och då har dom sagt att dom inte får det. Alltså får dom leka ute med min son men får inte komma in till oss.. Vet att det finns muslimer som inte vill att deras barn leker med kristna barn, men jag blir så fundersam när dom får leka ute men inte inne. Är det någon som vet om detta är vanligt förekommande bland muslimer och Isf varför?


    Hej Rosaröd,

    Om jag utgår från mig själv så var mina föräldrar väldigt rädda om mig som barn att inte utsättas för sexuella övergrepp (är kille). Jag fick inte även vara ensam med främmande eller bekantas äldre barn (pojkar) som passerat puberteten. Att vara inomhus är större chans att råka ut för något. Nu när jag blivit äldre och fått läsa massa hemska saker som gör att jag fått förståelse för mina föräldrars oro då. Så det är nog det som kan vara anledningen.
  • goanddie

    Läste en skämt sida för muslimer, när dom skriver saker som dom relaterar till, så var det många som skoja om att dom inte fick till exempel sova över hos sina vänner, för att föräldrarna sa att dom inte ville att dom andra föräldrarna inte typ tog hand om dom, eller liknande. Dom har ju en stor hederskulltur i många muslimska länder, kan ju vara så att om deras barn kommer över hos er och typ äter lunch, är dom lite nojjiga över att ni ska tro att dom inte får mat hemma haha? Min mammas sida är invandrare (dock eurupeisk) och det är en liten kulturskillnad jämfört med Sverige, hon har självt slängt ut sig sånt om det är så att jag åt mellanmål efter skolan hos kompisar :D

Svar på tråden Muslimska barn & kristna barn