• humlan00

    Vad behöver man ha hemma?

    Vad behöver man ha hemma till en nyfödd?

    Finns så mycket olika listor,

    Vad är onödigt och nödvändigt?

  • Svar på tråden Vad behöver man ha hemma?
  • Anonym (anonym)

    Blöjor, kläder, sovplats, mat

    Ev. Bilbarnstol, barnvagn eller bärsele

    Nånstans att byta blöjorna med tillgång till vatten.

    Det är väl det mest nödvändiga.

  • KJfill

    Och det är trams att kärlek är viktigast. 


    Mat, spännband, acceptans, kontanter till mutor och hemlig IP-adress är viktigast (i den ordningen). 

  • sthlmsmamman87

    Vilka puckon som svarat. Jag svarar & utgår från att detta är ditt första barn, ta inte illa upp ifall jag förklarar basic saker som du redan vet :)

    - Babyskydd till bilfärd hem

    - En barnvagn som antingen är bäddad med filtar (vår/sommar/tidig höst) eller en åkpåse under kall höst & vinter.

    - en skötväska till vagnen. Bra att lägga i blöjor, våtservetter, ombyten, ev mat om det flaskmatas & snabb mat till dig, typ frukt, energibars mm. (framförallt om du ammar då energin helt plötsligt kan dippa rejält).

    - skötbord (eller skötbädd på ev. tvättmaskin eller liknande) med blöjor, våtservetter, tvättlappar, babyolja, inotyol, nagelsax, barntops (att rengöra bland annat naveln med under första tiden).

    - badbalja & mjuka handdukar. Helst en insats till badbaljan då det underlättar rejält.

    - spjälsäng eller babynest (eller båda). Till det spjälskydd, ev en mobil att hänga över, täcke, kudde & lakan. Det är bra att ha en spjälsäng eftersom att rekommendationerna är att spädbarn sover i egen säng pga risk för plötslig spädbarnsdöd. Vill man samsova, vilket många vill trots risk för psd så ha ett babynest mellan er i sängen. Dessutom är babynestet totalt awsome att ha i början att lägga i soffan, sängen eller vagnen.

    - bärsele, babygym & babysitter är tre saker som inte är nödvändiga men som jag starkt rekommenderar, det underlättar så jäkla mycket vid vardagliga sysslor, framförallt när din partner går tillbaka till jobbet & du ska fixa allt själv om dagarna.

    - kläder, inte så mycket som du kan tro dock (framförallt om du har en tvättmaskin hemma).

    - filtar & ev nappar (om du vill ha det)

    - pysventiler, näsdroppar med koksalt, näsfrida & Inotyol.

    - om du inte ammar; nappflaskor & ersättning.

    - om du ammar; amningsbh & amningskläder. Meleda & amningskupor för att skydda mot läckage.

    & jaaa KÄRLEK är viktigt! SÅ viktigt. En liten nyfödd behöver inte mycket mer än sina föräldrars närhet & ömhet för att må bra. Men allt detta behöver ni faktiskt ändå för att klara er.

  • legomum
    sthlmsmamman87 skrev 2018-07-01 08:50:46 följande:

    Vilka puckon som svarat. Jag svarar & utgår från att detta är ditt första barn, ta inte illa upp ifall jag förklarar basic saker som du redan vet :)

    - Babyskydd till bilfärd hem

    - En barnvagn som antingen är bäddad med filtar (vår/sommar/tidig höst) eller en åkpåse under kall höst & vinter.

    - en skötväska till vagnen. Bra att lägga i blöjor, våtservetter, ombyten, ev mat om det flaskmatas & snabb mat till dig, typ frukt, energibars mm. (framförallt om du ammar då energin helt plötsligt kan dippa rejält).

    - skötbord (eller skötbädd på ev. tvättmaskin eller liknande) med blöjor, våtservetter, tvättlappar, babyolja, inotyol, nagelsax, barntops (att rengöra bland annat naveln med under första tiden).

    - badbalja & mjuka handdukar. Helst en insats till badbaljan då det underlättar rejält.

    - spjälsäng eller babynest (eller båda). Till det spjälskydd, ev en mobil att hänga över, täcke, kudde & lakan. Det är bra att ha en spjälsäng eftersom att rekommendationerna är att spädbarn sover i egen säng pga risk för plötslig spädbarnsdöd. Vill man samsova, vilket många vill trots risk för psd så ha ett babynest mellan er i sängen. Dessutom är babynestet totalt awsome att ha i början att lägga i soffan, sängen eller vagnen.

    - bärsele, babygym & babysitter är tre saker som inte är nödvändiga men som jag starkt rekommenderar, det underlättar så jäkla mycket vid vardagliga sysslor, framförallt när din partner går tillbaka till jobbet & du ska fixa allt själv om dagarna.

    - kläder, inte så mycket som du kan tro dock (framförallt om du har en tvättmaskin hemma).

    - filtar & ev nappar (om du vill ha det)

    - pysventiler, näsdroppar med koksalt, näsfrida & Inotyol.

    - om du inte ammar; nappflaskor & ersättning.

    - om du ammar; amningsbh & amningskläder. Meleda & amningskupor för att skydda mot läckage.

    & jaaa KÄRLEK är viktigt! SÅ viktigt. En liten nyfödd behöver inte mycket mer än sina föräldrars närhet & ömhet för att må bra. Men allt detta behöver ni faktiskt ändå för att klara er.


    Jättebra lista

    Såg ingen termometer... det tyckte jag var bra att ha.

    Amningskudden användes jämt och inte bara till amning.
  • Anonym (Håller med penguinbonbon)
    KJfill skrev 2018-07-01 03:00:54 följande:

    Och det är trams att kärlek är viktigast. 

    Mat, spännband, acceptans, kontanter till mutor och hemlig IP-adress är viktigast (i den ordningen). 


    Det är ju sant att kärlek är viktigast!
  • sextiotalist

    Vi hade en liggvagn, babyskydd, skötbord, spjälsäng (denna blev förvaringsplats och mysplats till katten).

    Lite kläder, blöjor.

    Jag fixade sängkläder av gamla lakan (ett örngott är perfekt storlek för ett överlakan i liggvagnen).

    Hade jag fått barn idag så hade det enda som tillkommit varit ett näste.

    Tvättlappar var ituklippna gamla frottéhanddukar. Rengöring, då använde jag min egen tvättkräm. Mild och man behövde inte ens vatten för att få rent.

    Och ersättning hade vi

  • Mascaraklumpar

    Vilka tramssvar det är i varenda tråd. Har folk inget bättre för sig?


    Anonym (.) skrev 2018-07-01 11:00:27 följande:

    Har du inte kollat upp det innan du blev gravid?


    Varför skulle hon göra det?

    En säker sovplats med drag-på-lakan och gallerfilt (läs socialstyrelsens brochyr om PSD), febertermometer, bärsjal, babyskydd, kläder och blöjor har varit viktigast för oss.

    Skötbord, babygym. babysitter, badbalja, babynest, sängmobil och bröstpump köpte vi till det första barnet men skippade till andra då vi tyckte att de var onödiga. Vagn visade sig vara onödigt till första barnet men användes en hel del till andra.
  • Anonym (.)
    Mascaraklumpar skrev 2018-07-01 12:21:55 följande:

    Vilka tramssvar det är i varenda tråd. Har folk inget bättre för sig?

    Varför skulle hon göra det?

    En säker sovplats med drag-på-lakan och gallerfilt (läs socialstyrelsens brochyr om PSD), febertermometer, bärsjal, babyskydd, kläder och blöjor har varit viktigast för oss.

    Skötbord, babygym. babysitter, badbalja, babynest, sängmobil och bröstpump köpte vi till det första barnet men skippade till andra då vi tyckte att de var onödiga. Vagn visade sig vara onödigt till första barnet men användes en hel del till andra.


    Vad ska man ha babynestet till?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (.) skrev 2018-07-01 12:58:02 följande:

    Vad ska man ha babynestet till?


    Man kan använda det som en första säng till babyn, lätt att flytta på och ta med.
  • Anonym (.)
    Anonym (anonym) skrev 2018-07-01 13:09:11 följande:

    Man kan använda det som en första säng till babyn, lätt att flytta på och ta med.


    Men ska babyn sova på den på golvet då?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (.) skrev 2018-07-01 13:12:56 följande:
    Men ska babyn sova på den på golvet då?
    Du kan ta med babynestet och lägga det var du vill, i soffan, etc
  • KJfill

    Sorry. Hade inhalerat heroin när jag svarade sist. Det har kommit bättre svar nu. Vi använde inte alls spännband. 

    -Nappflaskor (minst två stycken). Kan vara bra även om du tänkt amma då man inte vet riktigt hur det funkar. 

    -Babysemp eller annan ersättning av samma orsak som ovan. 


    -Babyskydd till bilen när ni ska hem. Tips: Montera eventuell ISO-fix innan och kolla hur allt fungerar. Testa och lär er hur bältet i babyskyddet funkar innan.

    -Bärsjal eller sele är väldigt bra men naturligtvis inte helt nödvändigt. Kanon om man blir ensam med bebis och vill ha två fria händer. Chansen är stor också att bebisen uppskattar närheten det ger. 

    -Sovplats! Spjälsäng och/eller babynest. OBS! Har ni en vagn så funkar den utmärkt istället för spjälsängen i början om det blir mycket utgifter. 

    -Nappar!

    -Blöjor, våtservetter och något slags "skötbord" med nära tillgång till vatten. Man kan ha en termos med ljummet vatten och använda köksbordet om man har ett underlägg. Man behöver inte köpa allt. 

    -Filtar av olika tjocklek. 

    -Kläder. Glöm inte strumpor, vantar och en mössa (särskilt om barnet förväntas födas under den kommande istiden). 

    -Termometer + vitt vaselin från apoteket.

    -Barnvagn. Inte supernödvändigt de första veckorna, men det är såklart trevligt att kunna gå ut lite om vädret är bra. 

    -Babysitter/babygym. Alltid bra med ställen där barnet kan roa sig själv en stund. Även om det naturligtvis inte alls är helt nödvändigt i början!

  • Venenum

    Som minimalist blir jag förvånad över alla "måsten" som radas upp. 

    1. Barnet behöver en bra plats att sova. Detta var för mig A&O eftersom de växer även när de sover. 

    2. Du behöver ha någonstans att byta blöja som är behagligt för din rygg och säkert för barnet. Går lika bra med en mjuk skötmatta på golvet som att införskaffa en hel möbel. 

    3. Beroende på hur du ta dig fram kan babyskydd behövas, alternativt barnvagn eller babysjal/sele. Jag har använt sele tills dess att barnet kan ta sig runt en del för egen maskin - då var vagn mer praktiskt(ca 1 år). 

    4. Du behöver någonstans att göra rent barnet. För min del funkade det utmärkt i vasken det första året eller att själv bada med barnet. 

    5. Övriga saker som är bra att införskaffa är följande:
    Temp(rumptemp, det kan hjälpa att tempa om de har förstoppning till exempel). Blöjor och tvättservetter.
    Bodys, Byxor och Strumpor.
    Inotyolsalva.  

    Allt övrigt som kan tänkas tillkomma är exempelvis nappar, nappflaskor, pump(om du får mjölkstockning), väska (om du inte har någon stor smidig redan), mjölkersättning.

    Onödiga saker som är "kul" att ha är exempelvis babygym och babysitter. Jag har gjort mina babygym själv - varit ganska kul! 


    >> det är okej att tänka fel, så länge man tänker själv
Svar på tråden Vad behöver man ha hemma?