• LukasVincent

    Erfarenheter bärsjal önskas!

    Har en 1-åring hemma och om två mån förväntas hennes lillebror komma till världen.

    Jag funderar på att köpa en bärsjal. Har fastnat lite extra för ?Aldoria Bambusoft Bärsjal?. Vad har ni för erfarenheter kring bärsjal?

    Med lillan hade jag bärsele, vilken användes ganska flitigt. Min tanke nu är att sjalen är mjukare och mindre klumpig att bära, att jag kan amma med bebisen i sjalen...ja få en smidigare vardag med en busig tjej och en nyfödd.

    Mina stora frågetecken är egentligen:

    får jag ont i ryggen av den? (jag fick aldrig det av bärselen ergobaby)

    värt priset? ca. 600kr?

    krånglig att få på så att man hellre struntar i den?

  • Svar på tråden Erfarenheter bärsjal önskas!
  • Ina82

    Jag har en sådan och jag älskar den - likaså gör lillebror och har gjort det sen den dag han flyttade hem. Lätt att sätta på, sval och mjuk. Nej, och jag har absout inte fått ont i ryggen av den. Vet ej pris i kr.

  • annabellelee

    Första barnet vägrade sjal ( och sele och vagn), så går det kan det vara idé att låna av någon och testa hur barnet gillar det först.

    Andra barnet har jag använt Tricot slen med, och det funkar bra. Närheten och värmen gör att hon somnar med en gång jag sätter henne i sjalen, så jag får tajma sjalanvändandet så att hon inte sover för mycket om dagarna.

    Absolut inte ont i ryggen. Jag köpte min begagnad - kolla blocket.

  • Jemp

    Man lär sig snabbt att knyta och då tycker jag inte det är särskilt krångligt. Jag har hört mycket gott om aldoria, har dock en annan trikå själv (wrapsody) som sägs avlasta längre. Nackdelen med aldoria verkar vara att den inte har så lång användningstid utan den vanligaste rekommendationen är att sen gå över till vävd sjal (som jag personligen dock tycker är knepigare i början).

    Jag växlar mellan sele och sjal. Får inte ont men avlastningen beror ju såklart på hur väl man lyckas spänna den så det kan variera mer än i en sele.

  • As86

    Älskar den och sörjer att sonen snart vuxit ur den med vikten. Det smidiga när barnet är litet är att du kan lyfta i och ur många gånger utan att knyta om. Jag bär ofta sonen liggandes i själen med kropp och rumpa i själen och huvudet i mitt vänstra armvecket. Så mysigt att kunna ha lillebror sovande så medan jag byggde duplo eller läste med storebror. Värt varje krona för mig.

  • Aliona

    Gillade varken sjal eller bärsele. Var klumpigt, jag kände mig begränsad, det blev för varmt och ute hade bebisen inte skydd mot väder och vind. Bebisen gillade inte heller att sitta fast.

  • Smka

    Går också och funderar på tricot sjal men undrar när barnet börjar kännas för tung för den. Storebror vägde 4,6kg när han kom och räknar med ett stort barn igen. Vet inte om det är värt pengarna om den bara går att använda några veckor. Bättre med vävd själ? Eller sele? Har en tula men den går ju inte att använda fören allra tidigast 4 mån (om barnet är stort för sin ålder)

  • LukasVincent

    Åh vad tackaam jag blir för alla era svar!!

    Jag upplevde med selen att det blev för tungt att bära lillan efter 6 mån ändå. Så jag tänker mig nog använda sjal första månaderna.

    Japp, nu har jag bestämt mig. Det blir en sjal. Om han inte skulle gilla den så får jag väl sälja den.

  • SI12344
    Smka skrev 2018-07-01 08:29:30 följande:

    Går också och funderar på tricot sjal men undrar när barnet börjar kännas för tung för den. Storebror vägde 4,6kg när han kom och räknar med ett stort barn igen. Vet inte om det är värt pengarna om den bara går att använda några veckor. Bättre med vävd själ? Eller sele? Har en tula men den går ju inte att använda fören allra tidigast 4 mån (om barnet är stort för sin ålder)


    Både jag och min man tyckte att vår bebis snabbt blev för tung för vår aldoria trikåsjal, men den var begagnad och på sluttampen av sin användningstid. Min man använde den hemma i två månader. Kanske är Tricot lite rejälare?

    Jag använde Tula med inlägg mellan 1 och 2 mån och körde sedan Ergobaby Adapt för jag blev tokig på inlägget. Men Tulan är ändå skönast och vi har använt den igen utan inlägg sen ca 3 mån/7kg/65cm.

    Rekommenderar mei tai/knytsele annars för bruk hemmavid.
Svar på tråden Erfarenheter bärsjal önskas!